فرزند پروری, فرزندپروری و تربیت

احساسات سرکوب شده در کودکی

احساسات سرکوب شده در کودکی

احساسات سرکوب شده‌ و ضربات عاطفی که فرد در دوان کودکی می‌خورد، عوارضی را برای وی در پی خواهد داشت و در آینده روی زندگی او تاثیرگذار خواهد بود. در حقیقت اگر احساسات در کودکی سرکوب شوند در واقع نشانه هایی از آن همراه فرد باقی خواهد ماند که در بزرگسالی نیز همچنان در معرض آثار این آسیب‌ها قرار دارد. در مقاله امروز ما قصد داریم راجع به عوارض احساسات سرکوب شده در کودکی صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ذهن زیبا باشید.

سرکوب احساسات عاطفی

در صورتی که شما در دوران کودکی، خشونت را تجربه کرده باشید یا شاهد دعوای همیشگی والدین بوده باشید و یا به طور کلی از نظر فیزیکی و عاطفی مورد غفلت واقع شده باشید، احتمالاً در سنین بالاتر آثار چنین مواردی را با خود به همراه دارید؛ زیرا کودکان معمولاً به حوادث و اتفاقاتی که برایشان به وجود می‌آید معنا داده و در ذهن خود با یک طرح ذهنی، رویای اطرافشان را می‌سازند. در واقع همین فرایند است که موجب می‌شود تا آنها از عهده زندگی خود برآیند اما احساسات سرکوب شده در دوران کودکی پیامدهایی را برای آنها به همراه دارد.

بیشتر بخوانیم : بی حوصلگی نوجوانان علت ها و راه حل ها

 

عوارض احساسات سرکوب شده در کودکی

  • خویشتن کاذب یا خویشتن دروغین: علم روانشناسی ثابت کرده است که کودکان از والدین خود انتظار دارند که آنها را دوست داشته و مراقبشان باشند و زمانی که والدین این مسئولیت را به خوبی انجام ندهند، کودک والدینی خیالی را برای خود تصور کرده و همیشه دوست دارد پدر و مادرش به والدینی که در ذهنش تصور کرده است شبیه باشند. در واقع کودک به وسیله ایجاد یک خویشتن دروغین احساسات خود را مدفون کرده و در نتیجه در آینده زخم‌های عاطفی را روی دوش خود حمل می‌کند. هنگامی که کودکان عواطفشان سرکوب شود، خود واقعی‌شان را از دست داده به نوعی با یک نقاب زندگی می‌کنند؛ در نتیجه از آنجا که احساسات بخش جدایی ناپذیر وجود افراد هست، همیشه ترس از برداشته شدن این نقاب برایشان وجود دارد؛ زیرا در چنین شرایطی احساس می‌کنند که مقبولیت و محبوبیت ندارند. اما بهترین راه برای درمان این نوع از احساسات سرکوب شده کودکی، مشاوره و مراجعه به درمانگر متخصص می‌باشد؛ زیرا مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را به گونه‌ای ابراز کنید که ضمن احساس امنیت، سلامتی روان را نیز تجربه کرده و از میزان پیامدهای این احساس سرکوب شده بکاهید.
  • شخصیت پرخاشگر: اگر کودک در خانواده‌ای پرورش پیدا کند که به شیوه‌های ناسالم، خشم خود را ابراز می‌کنند؛ به این ترتیب به این باور می‌رسد که خشم نوعی احساس غیر قابل پذیرش بوده و آن را به صورت مسئله‌ای بسیار سنگین تلقی می‌کند و در بزرگسالی چنان تصور می‌کند که باید احساس خشم خود را سرکوب نماید. ممکن است کودک در خانواده‌ای باشد که دائماً خشم خود را سرکوب کرده‌اند؛ در نتیجه نادیده گرفتن خشم و سرکوب آن به یک عادت در وجود کودک تبدیل می‌شود. حال تصور کنید که شما نتوانید خشم خود را ابراز کنید؛ اگر جزء افرادی هستید که همه عواطف خود را سرکوب می‌کنید، احتمالاً اتفاق خاصی برایتان نخواهد افتاد به جز اینکه عصبانیت و خشم همیشه همراهتان خواهد ماند. اما از نظر علم روانشناسی خشم احساسی طبیعی و سالم است و رفتار صحیح در هنگام ایجاد خشم، مدیریت و تصدیق آن و شناسایی و رفع علت خشم می‌باشد. این در حالی است که اگر این احساس را سرکوب کنید، همچنان عصبانی باقی خواهید ماند؛ زیرا شما توانایی بیان احساسات خود را به وضوح ندارید و از آنجایی که خشم انسان هرگز نمی‌تواند کاملاً سرکوب شود، به تدریج در آینده به فردی پرخاشگر تبدیل خواهید شد؛ چون احساساتتان را از این طریق به اطرافیان ابراز می‌کنید.
  • تفکر قربانی دانستن خود: روانشناسان معتقدند که گفتگوهای درونی افراد با خودشان آنها را توانمند یا ناتوان ساخته و در واقع تفکری که ما راجع به خودمان داریم، به این گفتگوها جهت می‌دهد. در صورتی که گفتگوهای درونی منفی داشته باشیم، احساس ناتوانی بر ما غالب خواهد شد و حس می‌کنیم که هیچ گونه کنترلی بر زندگیمان نداریم. پس حتی اگر در دوران کودکی قربانی شده باشید، مجبور نیستید که در آینده و در بزرگسالی به عنوان فردی قربانی باقی بمانید.
احساسات سرکوب شده

احساسات سرکوب شده

زمانی که فرزند در دوران کودکی به سر می‌برد، کنترل خاصی روی محیط زندگی خود ندارد و این مسئله ممکن است در آینده او را به شخصیتی ناتوان تبدیل کند. اما دقت داشته باشید که شما در هر شرایطی که باشید، همیشه می‌توانید انتخاب کنید که فردی قدرتمند باشید. لذا بیش از آنچه تصور می‌کنید قادر به تغییر شرایط خود هستید. پس یکی از عوارض احساسات سرکوب شده، کودکی است که در آینده به فردی ناتوان تبدیل خواهد شد که خود را قربانی تصور می‌کند.

  • انفعال: در صورتی که در دوران کودکی توسط والدین یا مراقبان خود رها شده باشید و ضربات عاطفی و یا احیاناً فیزیکی خورده باشید، همیشه خشم و ترس‌های خود را به امید اینکه دیگر روزی مورد غفلت قرار نخواهید گرفت، مدفون خواهید کرد. اما در واقع نمی‌دانید که با انجام این کار در حال طرد کردن خود واقعی‌تان هستید. در حقیقت زمانی که کودک اجازه تجربه کردن احساسات را دارد اما خود به سمت عقب رفته و حالتی منفعل به خود می‌گیرد، در بزرگسالی نیز ‌نمیتواند توانمندی‌های بالقوه خود را ابراز کند. در واقع کودکان ممکن است برای پنهان کردن بخش‌هایی از وجود خود و سرکوب کردن احساسات، بخواهند احساس آرامش داشته باشند اما در واقع در بزرگسالی تبدیل به شخصیتی منفعل خواهند شد که نمی‌توانند به فردی که دوست دارند تبدیل شوند.

 

بیشتر بخوانیم : فرزند پروری موفق

داروی سرکوب احساسات

عوارض احساسات سرکوب شده در کودکی در واقع یک مسئله روانی بوده که موثرترین درمان‌ها برای آن مشاوره و روانشناسی می‌باشد. اما دارویی وجود دارد که توسط سازمان غذا و دارویی آمریکا می‌تواند به عنوان تثبیت کننده خلق و خو در اختلال دو قطبی مورد استفاده قرار بگیرد. این دارو لاموتریژین نام دارد و ۳۰ کشور دنیا استفاده آن را مورد تایید قرار داده‌اند؛ زیرا این دارو عوارض جانبی خفیفی داشته و طبق شواهد موجود روی بعضی از حالات درد نوروپاتیک اثرگذار بوده است. اما اکیداً توصیه می‌کنیم که هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید و پیش از مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید.

راه‌های مقابله با سرکوب احساسات

همانطور که گفتیم قرص و داروی مشخصی برای مبارزه با سرکوب احساسات وجود ندارد اما ما می‌توانیم از طریق انجام کارهای زیر با سرکوب احساسات خود مقابله کنیم:

_دوست داشتن خود و خودشناسی: در درجه اول باید احساسات و عواطف و نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسیم و بدین ترتیب شروع به رفع نقاط ضعف خود کنیم. در واقع باید خودمان را آنگونه که هستیم بپذیریم نه آنطور که جامعه یا خانواده از ما می‌خواهد. البته این مطلب به معنای عصیان یا سرکشی نیست؛ زیرا عوارض سرکشی و ناهنجاری قطعاً صدمات زیادی را به ما می‌زند. اما زمانی که از خوددوستی صحبت می‌کنیم در واقع یعنی بتوانیم بدون اینکه آسیبی به خود وارد سازیم، تبدیل به خود واقعیمان شویم. پس تا جایی که امکان دارد سلایق، علایق، عادات، نیازها و خواسته‌های خود را شناخته و سعی کنید بهترین خود را ارائه دهید.

احساسات سرکوب شده کودکی

احساسات سرکوب شده کودکی

_برای شادی خود تلاش کنید: این مسئله اهمیت زیادی دارد که شما بتوانید با افکار خوب و مثبت به دنبال کسب شادی و رضایت از خود باشید و به هیچ وجه اجازه ندهید که افکار منفی ذهن شما را درگیر کرده و شما را اذیت کنند. تلاش کنید مواردی که باعث آرامش شما می‌شود را شناسایی کرده و به دنبال خلق آنها باشید؛ به عنوان مثال اگر داشتن یک باغچه زیبا در حیات منزلتان احساس شادمانی و رضایت را برای شما می‌آورد، حتماً درصدد درست کردن چنین فضایی باشید.

_علایق خود را دنبال کنید: یکی از روش‌های علم روانشناسی هنر درمانی است که در واقع روانشناس کمک کرده تا بتواند ضمن شناسایی استعدادها و علایق مراجعه کنندگان آنها را به شاخه هایی که برایشان مناسب است، هدایت کند و در نهایت حس رضایت درونی و اعتماد به نفس را به آنان ببخشد؛ مثلاً اگر شما از هنر خوشنویسی لذت می‌برید سعی کنید بدون آوردن هیچ بهانه‌ای و در اسرع وقت آن را دنبال کنید؛ زیرا این مسئله قطعاً سبب آرامش درونی شما خواهد شد.

_از بیان احساسات خود غافل نشوید: ممکن است این مسئله در ابتدا اندکی برایتان سخت باشد و با توجه به اینکه افرادی که عوارض احساسات سرکوب شده در کودکی را در بزرگسالی نیز به همراه خود دارند، در رابطه با این موضوع دچار مشکل خواهند بود. اما برای شروع می‌توانید با ابراز علاقه کلامی نسبت به اعضای خانواده خود استارت این کار را بزنید؛ اگر به هیچ وجه دنبال سرکوب احساسات خود نیستید، می‌توانید احساس و دلیل عصبانیت و خشم خود را نیز به راحتی بیان نمایید؛ به عنوان مثال اگر به هر دلیلی از فردی ناراحت هستید، می‌توانید با لحنی آرام و به دور از کینه علت ناراحتی خود را مطرح نمایید.

_وارد اجتماع شده و معاشرت خود را با افراد سالم بهبود دهید: در صورتی که جزء کسانی بودید که همیشه از روابط خانوادگی یا جمع‌های دوستانه گریزان بوده‌اید، سعی کنید کم کم بیشتر در چنین جمع‌هایی حضور پیدا کنید و با افرادی که دوستشان دارید، وقت بگذارید؛ زیرا وقت گذاشتن با افراد مورد علاقه‌تان می‌تواند شما را خوشحال کرده و به نوعی از سرکوب احساساتتان پیشگیری کند. مثلاً اگر هدیه‌ای برای فردی که دوستش دارید بخرید، احساس توانمندی و قدرت شما افزایش یافته و عزت نفس‌تان بالا می‌رود؛ در نتیجه ضمن بهبود روابطتان، لحظه به لحظه بیشتر می‌توانید به ابراز علاقه و احساسات خود نزدیک گردید.

توجه داشته باشید که درمان احساسات سرکوب شده در کودکی برای آقایان و خانم ها به یک اندازه حائز اهمیت می باشد؛ چراکه جهت تشکیل خانواده و بارداری و بچه داری ، لازمه داشتن یک خانواده سالم، داشتن یک ذهن آرام می باشد.

بیشتر بخوانیم : 4 نکته روانشناسی در مورد رابطه مادر با نوجوان پسر

 

عوارض احساسات سرکوب شده در کودکی

عوارض احساسات سرکوب شده در کودکی

جمع بندی

سرکوب احساسات را به نوعی می‌توان مکانیسم دفاعی دانست که کودکان به صورت ناخواسته آن را به کار می‌بندند. زمانی که فرد قادر به بیان و ابراز احساساتش نباشد سعی می‌کند احساساتش را سرکوب کند.؛ اما در واقع یکی از دلایل عمده و اصلی بیماری‌های روانی و فیزیکی در آینده، همین مسئله می‌باشد. پس توصیه می‌کنیم اگر احساس می‌کنید با چنین مسئله‌ای مواجه هستید، حتماً از علم روانشناسی کمک گرفته و با یک مشاور مجرب در مجموعه ذهن زیبا صحبت کنید.

افسردگی عمیق رابین ویلیامز، هنرپیشه محبوب دنیا، منجر به خودکشی شد. دقت کنید احساسات سرکوب شده در کودکی، هنوز هم دیده میشوند.

سوالات متداول

۱_نحوه مصرف لاموتریژین چیست؟

پیش از مصرف دارو باید راهنمای آن را بخوانید و سوالات خود را از پزشک بپرسید و آن را طبق دستور وی یا بعد غذا یا همراه غذا مصرف نمایید. معمولا قرص‌ها را باید به صورت کامل ببلعید؛ زیرا پس از جویدن طعمشان بسیار تلخ است.

۲_چه چیزهایی باعث سرکوب احساسات کودکان می‌شود ؟

مهمترین عواملی که با عث سرکوب شدن احساسات در کودکی می شوند به شرح زیر می باشد :

_تنبیه کردن

_انکار

_تحقیر

_عدم تصدیق

_ترحم بی جا

۳_از چه طریق می‌توانیم از احساسات کودک حمایت کنیم؟

والدین می‌توانند از طرق مختلف این کار را انجام دهند؛ مثلاً با شناسایی و اعتبار بخشیدن به احساسات وی و همدردی و گوش کردن به صحبت‌هایش می‌توانید این کار را انجام دهید. همچنین ضمن تصدیق احساسات، او را به بروز عواطف و بیان احوالات خویش تشویق نمایید.

۴_سرکوب احساسات چه نشانه‌هایی دارد ؟

رایج‌ترین آنها افرادی هستند که دائماً پرخاشگر بوده و خندیدن برایشان دشوار است؛ بسیار کنترلگر هستند و دائماً در استرس و اضطراب به سر می‌برند؛ افرادی که ابراز علاقه به همسر و فرزندان برایشان دشوار است و هرگز این کار را انجام نمی‌دهد.

 

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *