روانشناسی, فرزند پروری, فرزندپروری و تربیت

قربانی زورگویی

مسلم است که وجود افراد زورگو مولود گروهی است که اصطلاحاً قربانی زورگویی خوانده می شوند.این امر بین کودکان و نوجوانان نیز صادق است.برخی بچه ها کلاً قابلیت بیشتری برای شنیدن زورگویی های دیگران دارند و اگر با این خصلت آنها به درستی برخورد نشود،میزان اضطراب در آن ها به شکل فزاینده ای افزایش می یابد ،همچنین تأثیرات مخربی بر شخصیت آنها وارد خواهد شد و در آینده با ورود به اجتماع لطمات زیادی را متحمل خواهند شد.


راه حل

1.با او صحبت کنید تا دلیل این مسأله را بیابید.حواستان باشد که طوری رفتار نکنید که او حس کند اینکه از پسِ افراد زورگو برنمی آید،به خاطر ضعفی درون اوست.چرا که اعتماد به نفس او به شدت پایین خواهد آمد و بیشتر از گذشته، قربانی زورگویی خواهد شد.

2.بررسی کنید که اگر فرزندتان از افراد زیادی، زور می شنود،احتمالاً مشکل تا حد زیادی به او برمی گردد؛لذا سعی کنید بر روی ارتقای مهارت اجتماعی او بیشتر کار کنید.

3.با تکنیک هایی اعتماد به نفس و شجاعت را در درونش ارتقا دهید و در کنار آن با آموزش مهارت هایی سعی کنید نحوه صحیح برخورد با آدم های زورگو را با او تمرین کنید.می توانید نقش های مذکور را به صورت نمایشی در خانه اجرا کنید.

4.فرزندتان را ترغیب کنید در ابتدا کمتر به تنهایی با فرد یا افراد زورگو تماس داشته باشد و سعی کند اغلب در جمع یا همراه دوستانش باشد.معمولاً آدم های زورگو در بین جمع ها کمتر قدرت دارند.

5.به فرزندتان آموزش دهید در قبال زورگویی های لفظی،بی توجه باشد.معمولاً نادیده گرفتن فرد زورگو در طول زمان،نتیجه بخش است.
6.در صورتی که به کرات شاهد زورگویی فردی به فرزندتان بودید،در قدم اول بهتر است با خود او یا والدینش برخورد مستقیم نداشته باشید.می توانید با افراد ذی قدرتی مانند مدیر،ناظم یا معلم رایزنی کنید.چراکه آنها در کنترل چنین معضلاتی باتجربه و ماهرتر هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *