روانشناسی, فرزند پروری, فرزندپروری و تربیت

عادت جویدن ناخن

درصد زیادی از بچه ها در سنین مختلف ناخن می جوند.محققین این کار را از رایج ترین عادت های عصبی می دانند که گاهی تا بزرگسالی هم ادامه دارد.

راه حل

1.علت این کار را کشف کنید.دلایل شایع این کار،اضطراب،بی حوصلگی و تقلید است.رایج ترین علت تلاش برای کاستن اضطراب و کسب آرامش است.یافتن منبع اضطراب و از بین بردن آن بسیار سودمند خواهد بود.

2. مدام غر زدن و سرزنش کردن، فقط سطح اضطراب فرزندتان را بالا می برد و باعث تشدید این عادت می گردد.ابتدا او را با آوردن دلایل کافی نسبت به ترک این عادت قانع کنید،سپس برای یادآوری توقف این کار،بین خود کلمه ای رمزی ابداع کنید که در صورت انجام ،او را نسبت به کارش با این رمز،آگاه کنید.

3.کوتاه کردن منظم ناخن ها و استفاده از لاک هایی که برای این کار در بازار موجود است،می تواند مفید باشد.

4.بررسی کنید در چه مواقعی بیشتر ناخن هایش را می جود.مثلاً هنگام تماشای تلویزیون یا … .در آن موقعیت ها از تکنیک جایگزین سازی کمک بگیرید.به این معنا که چیزی را مثل تسبیح،عروسک و… به دستش بدهید که با آن سرگرم شود و دست از ناخن جویدن بردارد.

5.برای ترک این عادت جایزه هایی در نظر بگیرید.سیستم پاداش را به شکلی تنظیم کنید که با ترک چند روزه ی این عادت، جایزه ای دریافت کند.چرا که ترک قطعی و یک دفعه ای ممکن است برایش محال باشد.کم کم تعداد روزها را افزایش دهید تا به قطع کلی این عادت برسید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *