روانشناسی, فرزند پروری, فرزندپروری و تربیت

دست در بینی کردن

بچه ها بیشتر برای رفع اضطراب و نگرانی دست در بینی میکنند.البته باید در نظر گرفت که بچه ها معمولاً این کار را ناخودآگاه می کنند.

پیشنهادات

1.مدام سرزنش کردن و غر زدن فقط مایه خجالت بیشتر بچه ها می شود و کمکی در ترک این عادت نمی کند.اغلب بچه ها بدون اراده و به صورت ناخودآگاه این کار را انجام می دهند.شما می توانید با صحبت کردن، ابتدا او را متوجه کنید که بیش از حد این کار را می کند،سپس او را قانع کنید که کار نادرستی انجام می دهد.مثلاً او را تشویق کنید که در حال انجام این کار،خود را در آینه نگاه کند .این عمل باعث می شود لزوم ترک انگشت در بینی کردن را درک کند.

2.بررسی کنید در چه مواقعی بیشتر این کار را انجام می دهد،مثلاً هنگام تماشای تلویزیون یا … . در چنین موقعیت هایی از تکنیک جایگزین سازی استفاده کنید.به این شکل که مثلاً هنگام تماشای تلویزیون به او عروسک یا … بدهید که دستش با آن سرگرم باشد و دست در بینی نکند.

3.او را قانع کنید که ترک این عادت نیازمند یادآوری از جانب شماست.پس با هم فکری همدیگر یک کلمه ی رمزی انتخاب کنید تا هنگامی که دست در بینی می کند با این کلمه رمزی از این کار دست بردارد.

4.سیستم پاداش در قبال ترک این عادت مفید است.ممکن است ترک یک دفعه ای این عادت ممکن نباشد.بهتر است مدت زمان را کوتاه کنید.مثلاً به او بگویید در ازای ترک این عمل در چند روز به او جایزه ای می دهید.کم کم می توانید زمان ها را طولانی تر کنید تا به قطع کامل این عادت برسید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *