روانشناسی, فرزند پروری, فرزندپروری و تربیت

لمس اندام خصوصی در کودکان

کشف آلت جنسی مثل بقیه اجزای بدن،مرحله ای از رشد بچه هاست.ولی بچه ها باید بدانند که اندام جنسی ،تفاوت هایی با اندام های دیگر دارد.مثلاً این اندام آنها خصوصی است.به این معنا که کسی اجازه دیدن یا لمس آن را ندارد. افراط در لمس و خودارضایی هم در پی کشف این اندام برای بچه ها پیش می آید که گاهی والدین را نگران می کند.

پیشنهادات
1.اگر افراط در لمس آلت جنسی دیده شود،ابتدا باید علت آنرا جویا شد.گاهی به دلایلی مثل عدم رعایت نظافت و …در آن ناحیه احساس خارش یا سوزش یا درد وجود دارد و بچه ها به آن دلیل زیاد ،دست به این اندام می زنند.

2.گاهی بچه ها وقتی مشغول فعالیتی ساکن و طولانی می شوند، مثلاً تماشای طولانی تلویزیون و … . احساس خستگی و کسالت کرده و شروع به بازی با اندام خود یا خودارضایی می کنند. بهتر است بدون اشاره مستقیم کنار آنها بنشینید یا خوراکی جلویش بگذارید تا از آن کار دست بکشد.

3.برخی بچه ها در هنگام خواب، بیشتر به خودارضایی می پردازند.بهتر است در هنگام خواب کنارشان باشید یا با آنها صحبت کنید و با هم کتاب بخوانید تا به خواب بروند.

4.کتاب هایی درباره رشد اندام جنسی بخرید و پس از مطالعه اگرسطح کتاب را مناسب فرزندتان دانستید،آن را در اختیارش بگذارید تا اطلاعات لازم را غیرمستقیم به او منتقل کنید.
5.چنانچه طبق آموزه های مذهبی خود، عمل خودارضایی را امری به شدت نادرستی می دانید،با فرزندی که این کار را انجام می دهد،برخود تند نکنید؛چرا که عکس العمل های شدید فقط باعث می شود آنها این عمل را در خفا انجام دهند یا نسبت به آن حریص تر شوند.در این مورد بهتر است در کمال آرامش او را با فلسفه نگرش خود درباره عدم انجام این کار آشنا کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *