روانشناسی, فرزند پروری, فرزندپروری و تربیت

خواب در نوجوانان

تفاوت چرخه‌ی خواب و بیداری در نوجوانان با بزرگسالان و کودکان بسیار مشهود است.
نوجوانان معمولاً ترجیح می‌دهند تا نیمه‌های شب بیدار بمانند.این امر، دلایل زیست شناسی زیادی دارد، ولی متاسفانه در برنامه ریزی‌های آموزش و پرورش اغلب کشورها لحاظ نمی‌شود.در نتیجه نوجوانان اغلب در کلاس‌های صبحگاهی دچار خواب آلودگی شده و ازهوشبهر کارکردی آنها هنگام فراگیری درس کاسته می‌شود. در کل، کم خوابی بر روی خلق و خو، تمرکز و میزان استرس بچه‌ها نیز تاثیر نامطلوبی دارد. نوجوانان اغلب ناچار هستند برای جبران مشکل کم خوابی طول هفته، آخر هفته ها مدام در حال چرت زدن و خوابیدن باشند که گاهی والدین این نیاز آنها را متأسفانه با تنبلی و کاهلی یکی می دانند.
این مشکل با ورود نوجوان به مقطع دانشگاه کم کم حل می شود. چراکه در دانشگاه افراد برای تعیین ساعات درسی اختیار عمل بیش‌تری دارند.


پیشنهادات
اکثر والدین نیز متأسفانه از این تفاوت زیست شناختی ناآگاه هستند و مدام با بچه‌ها بر سر مسأله‌ی زمان خواب کشمکش دارند.
این در حالی است که به والدین پیشنهاد می شود با ایجاد تغییرات در ساعات خواب خود و نزدیک کردن آن با برنامه‌ی خوابی نوجوانان، از ساعات پایانی شب که به نسبت ساعات آرام و بدون هیاهو است برای ایجاد ارتباط صمیمانه و گفتگوهای خودمانی با فرزند خود سود ببرند و با برنامه ریزی‌های خلاقانه تلاش کنند که از این فرصت های طلایی برای نزدیک شدن به فرزندانشان استفاده کنند.‌

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *