روانشناسی, فرزند پروری, کودکان و نوجوانان

ترس و انواع آن

ترس ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد
1.ترس های منطقی مثل ترس از بلایای طبیعی،موقعیت های خشونت آمیز
2.ترس های غیرمنطقی مثل ترس از تاریکی،موجودات خیالی،وسایل واقعی مثل جارو برقی

پیشنهادات
1. در تمام انواع ترس ها سعی کنید ترس بچه ها را تکذیب و یا آنها را به خاطر ترس هایشان سرزنش یا مسخره نکنید. هیچ گاه آنها را وادار به مقابله مستقیم با منبع ترس هایشان نکنید. مثلاً پرتاب فردی که از آب می ترسد به درون استخر؛ چراکه عکس العمل های افراطی نه تنها ترس آنها را افزایش خواهد داد، بلکه گاهی باعث آسیب های مضاعف می شود. پذیرش ترس آنها از جانب شما و صحبت کردن و آگاه کردن آنها ازمهیا بودن عوامل امنیتی در مقابل ترس های منطقی (مثلاً امنیت ساختمان در هنگام بلایای طبیعی) و خطر نداشتن ترس های غیر منطقی آنها (مثلاً ترس از وسایلی مثل جاروبرقی با کار کردن فرزند با آن) گام مفیدی در راه کاهش ترس های آنهاست..
2.خیلی از ترس ها با افزایش سن و آگاهی فرزندان ما از بین می رود؛ مثل ترس از تاریکی یا موجودات خیالی مربوط به سنین پایین است.از طرف دیگر شما هم می توانید تدریجاً با روش هایی، ترس آنها را از بین ببرید. مثلاً با دادن چراغ قوه یا روشن نگه داشتن چراغ خواب، ترس آنها را از تاریکی یا موجودات خیالی کم کنید.

3.کنترل رسانه ها هم در این خصوص، کارساز است. اغلب رسانه ها برای جذب مخاطب بیشتر، اخبار بد (مثلاً اخبار بلایای طبیعی و حوادث خشونت بار درباره قتل و دزدی و …) را بسیار غلوآمیز بیان می کنند و بچه ها از این امر ناآگاه هستند. آنها با جایگزین کردن خود در چنین موقعیت هایی ،به شدت دچار ترس می شوند. همچنین بچه ها از طریق تلویزیون و اینترنت با موجودات تخیلی زیادی آشنا می شوند که گاهی برای برخی بچه ها ترسناک است.
دورکردن بچه ها از اخبار بد و کنترل اطلاعاتی که از طریق رسانه در محیط هایی که بچه ها حضور دارند، مفید است.
درباره ترس بچه ها از موجودات خیالی، آشنایی بچه ها با مرزهای بین تخیل و حقیقت، گام مهمی است.مثلاً از اسباب بازی های حیوانات استفاده کنید و با رفتن به باغ وحش معادل حقیقی حیوانات را به آنها نشان دهید تا کم کم متوجه شود عوامل و موجودان غیر حقیقی بی خطر هستند.

4.گاهی کودکان در طول شب و هنگام خواب دچار ترس های شبانه می شوند. این ترس ها با ترس حاصل از کابوس دیدن تفاوت دارد. درترس های شبانه، کودک در حالت نیمه هوشیار است و ظاهراً هنوز در خواب است و بعد از بیداری چیزی به یاد نخواهد آورد. بهترین راهکار این است که او را در آغوشتان بگیرید و کم کم از خواب بیدارش کنید و آرامش کنید و بعد تا هنگام خواب دوباره کنارش بمانید. در صورت تکرار بیش از حد این گونه رفتارها ،مخصوصاً اگر با لرزش بدن یا راه رفتن همراه بود، حتماً با متخصص مشورت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *