شخصیت شناسی

معرفی تست های شخصیت شناسی

معرفی تست های شخصیت شناسی

همه افراد دارای مجموعه‌ای از صفات و تجربیات بوده که شخصیت آنها را تشکیل می‌دهد. در واقع شخصیت چیزیست که ما هر روزه آن را به صورت غیر رسمی توصیف و ارزیابی می‌نماییم و الگوی منحصر به فردی از احساسات رفتارها و تفکر افراد است باعث می‌شود دیگران را از یکدیگر متمایز نماییم. از طرفی در روانشناسی معمولاً علاقمند به درک چگونگی ویژگی‌ها و صفات افراد بوده و از ابزار شخصیت شناسی نظیر تست های شخصیت شناسی برای این مسئله استفاده می‌کنیم.

تست‌های شخصیت شناسی جهت استخراج اطلاعاتی در رابطه با علایق، ویژگی ها، انگیزه‌ها، ترجیحات و سبک تعامل افراد در شرایط مختلف طراحی شده است. همچنین از تست‌های شخصیت شناسی برای کمک به درمان اختلالات، روشن شدن تشخیص‌های بالینی و پیش بینی طریقه واکنش فرد در موقعیت‌های مختلفی مانند استخدام، ازدواج و… گرفته می‌شود.

در این مقاله ما می‌خواهیم به معرفی تست‌های شخصیت شناسی بپردازیم. خواندن مطالب این مقاله و آگاهی راجع به انواع تست‌های شخصیت شناسی خالی از لطف نیست. پس لطفاً ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

معرفی تست های شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی mbti

تست شخصیت شناسی mbti

تست شخصیت شناسی MBTI

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین تست‌های شخصیت شناسی تست مایرز_ بریگز MBTI است.

طراحان این تست افرادی با نام‌های مایرز و بریگز هستند که جذب نظریه یونگ راجع به انواع تیپ‌های شخصیتی شده اند و در طول جنگ جهانی دوم شروع به تحقیقاتی راجع به این موضوع کردند.

آنها معتقد بودند که اگر به اشخاص جامعه کمک کنیم تا مشاغل سازگار با تیپ شخصیتیشان انتخاب کنند، قطعاً زندگی شادتر و سالم‌تری خواهند داشت. این تست دارای ۴۵ سوال است و نهایتاً کد شخصیتی را در اختیار فرد قرار می‌دهد و هدف اصلی این تست شخصیت شناسی این است که فرد را در ۴ بعد مختلف مورد ارزیابی قرار دهد. این ابعاد عبارت اند از:

۱_درونگرایی/برونگرایی

۲_حسی/ شهودی

۳_منطقی /احساسی

۴_قضاوتگرا/ پذیرا

انجام این تست روانشناسی باعث میشود افراد مختلف شخصیت خود از جمله نقاط ضعف و قوت و ترجیحات شغلی احتمالی و میزان سازگاری با دیگران را کشف و درک نمایند. دقت داشته باشید که این تست شخصیتی به هیچ وجه ابزاری برای تشخیص ناکارآمدی یا ناهنجاری افراد نیست. هیچ شخصیتی نسبت به دیگری برتری ندارد و به طور کلی هدف این تست کمک به افراد راجع به شناخت بیشتر خودشان است.

بیشتر بخوانیم : راه های درمان بی حوصلگی

 

تست شخصیت شناسی mmpi

تست شخصیت شناسی mmpi

تست شخصیت شناسی MMPI

این تست نیز یکی از پرکاربردترین تست ‌های شخصیت شناسی برای تشخیص اختلال سلامت روانی می‌باشد و شاید بتوانیم بگوییم بهترین آزمون شخصیت شناسی بالینی تست MMPI است. این تست در اواخر دهه ۱۹۳۰ گسترش یافت و تاکنون چندین مرتبه به روز شده است. در بسیاری از سایت‌ها، تست شخصیت شناسی MMPI به صورت رایگان وجود دارد و شامل ۵۶۷ سوال صحیح و غلط است. شرکت کنندگان در این تست حدوداً یک ساعت و نیم زمان لازم دارند تا بتوانند آن را تکمیل کنند. این تست دارای ۱۰ مقیاس بالینی بوده و جهت نشان دادن شرایط مختلف روانشناسی، از آنها استفاده می‌شود.

تست شخصیت شناسی نئو

تست شخصیت شناسی نئو

تست های شخصیت شناسی – تست شخصیت شناسی نئو

این تست نیز یکی از بهترین تست‌های شخصیت شناسی دنیا ارزیابی شده که معمولاً برای مشاوره قبل از ازدواج، استخدام در مشاغل و… از آن بهره گرفته می‌شود. این تست ویژگی‌های شخصیتی فرد را تعیین میکند. تست شخصیت شناسی نئو از دهه ۱۹۷۰ وارد دنیای روانشناسی شد که به تست ۵ عاملی نیز شهرت یافته است.

این تست ۵ حوزه مختلف شخصیت افراد را بررسی کرده و پایایی و روایی قابل قبولی دارد. تست نئو، تست استاندارد شخصیت شناسی است و به اعتقاد برخی از افراد می‌توان آن را بهترین تست شخصیت شناسی جهان نامید. پنج عامل اصلی شخصیتی که در این تست مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد عبارت اند از:

۱_وظیفه شناسی

۲_میزان سازش پذیری

۳_گشودگی به تجربیات جدید

۴_روان رنجوری

۵_برون گرایی

بیشتر بخوانیم : فرزند پروری موفق

 

تست شخصیت شناسی هارتمن

تست شخصیت شناسی هارتمن

تست شخصیت شناسی هارتمن یا تست روانشناسی رنگ‌ها

دکتر تیلور هارتمند تحقیقات خود را در زمینه شخصیت شناسی انجام داد. تست هارتمن یا تست روانشناسی رنگ‌ها نشان می دهد که یک شخص چه ویژگی هایی خواهد داشت. در این آزمون فرد باید به ۴۵ سوال پاسخ داده و پس از انجام این کار یک کد رنگی به فرد پاسخ دهنده، داده خواهد شد. این کد راهی برای تعیین شخصیت فرد است. کد رنگی در این تست عبارت اند از:

۱_قرمز: افرادی که علاقمند به رنگ قرمز هستند، خواهان قدرت بوده و معمولاً در نقش رهبر گروه و فردی قاطع ظاهر می‌شوند که از طریق انضباط و مهارت‌های مدیریتی، گروه را رهبری می‌نماید. چنین اشخاصی اغلب افراد موفقی هستند.

۲_آبی: چنین افرادی اغلب به انجام کارها بر پایه همکاری معتقدند و دستاوردهای شخصی اهمیت چندانی برایشان ندارد. البته لازم به ذکر است که این افراد به راحتی به دیگران اعتماد نخواهند کرد و اغلب به شکل کنترل کننده عمل می‌کنند.

۳_زرد: این افراد قادر به بهره‌گیری کامل از زندگی بوده و دوست دارند افراد جدیدی را ملاقات کنند. اما به دلیل درگیری بیش از حد با خود نمی‌توانند روابط پایداری داشته باشند. اما به طور کلی چنین افرادی مثبت هستند و برای چیزهایی که زندگی برایشان تدارک دیده است، آماده هستند.

۴_سفید: چنین افرادی بسیار با ملاحظه و متفکر بوده و مطلقاً اهل قضاوت نیستند. این افراد اشخاصی هستند که هر کسی آرزوی دوستی با آنها را داشته و شنونده‌های بسیار خوبی نیز می‌باشند. اما اغلب از دستاوردهای خودشان راضی نیستند.

تست شخصیت شناسی کتل

تست شخصیت شناسی کتل

تست شخصیت شناسی کتل

روانشناسی به نام ریموند کتل اعتقاد داشت که ۱۶ عامل شخصیتی هستند که ابعاد مختلف یک شخصیت را می‌سازند. به عقیده کتل هر فردی میزان معینی از این ۱۶ صفت را همراه خود دارد.

۱۶ صفت عبارت اند از:

۱_خونگرمی

۲_حساسیت

۳ حریم خصوصی

۴_ثبات عاطفی

۵_انتزاعی بودن

۶_هوشیاری

۷_اتکا به خود

۸_کمال گرایی

۹_تسلط

۱۰_تنش

۱۱_آگاهی از قانون

۱۲ گشودگی به تغییر

۱۳_دلهره

۱۴_جسارت اجتماعی

۱۵_استدلال

۱۶_سرزندگی

بیشتر بخوانیم : 4 نکته روانشناسی در مورد رابطه مادر با نوجوان پسر

 

تست شخصیت شناسی یانگ

تست های شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی طرحواره یانگ

این تست توسط جفری یانگ طراحی شده است و یکی از ابزارهای مورد استفاده جهت شناختن طرحواره‌های ناسازگار اولیه در زندگی انسان‌هاست. این تست به نام تست تله‌های زندگی نیز شهرت دارد.

نسخه‌های مختلفی از تست طرحواره یانگ وجود دارد که معمولاً نسخه‌ای که شامل بیشترین سوال است ۲۳۲ سوال دارد. اما تست طرحواره ۹۰ سوالی آن نسبت به سایرین پرطرفدارتر بوده و بیشترین کاربرد را داراست.

این تست در موقعیت‌های مختلف اشخاص مانند انتخاب شغل، همسر و… نقش مهمی را دارد؛ لذا استفاده از تست طرحواره یانگ در چنین لحظاتی قطعاً می‌تواند مفید واقع شود.

تست شخصیت شناسی دیسک

تست شخصیت شناسی دیسک

تست شخصیت شناسی دیسک

این تست نیز نوعی ارزیابی رفتاری بوده که در برخی از مواقع برای تعیین میزان ضعف و قوت مدیران و کارکنان سازمان‌ها و کسب و کارها از آن استفاده می‌شود.

هدف اصلی انجام این تست ارائه نوعی خودآگاهی و بینش شخصی و بهبود فعالیت‌های تیمی می‌باشد. در این تست افراد به چندین سوال پاسخ داده و بر اساس پاسخ‌های خود، تیپ شخصیت  C،D،S،I دریافت می‌نمایند. این حروف مخفف ۴ نمایه اصلی توصیف شده در این تست هستند که عبارت اند از:

  • افرادی که با شخصیت C توصیف شده‌اند بر کیفیت، دقت، شایستگی و تخصص تاکید زیادی دارند
  • اشخاصی که با شخصیت D هستند، معمولا اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند و رسیدن به نتایج نهایی برایشان اهمیت فوق العاده‌ای دارد.
  • افرادی که با شخصیت S هستند، معمولاً تمایل دارند دیگران به آنها اعتماد کنند و تفکرشان روی محور صمیمیت و همکاری می‌باشد.
  • افرادی که شخصیت I دارند، روی متقاعد کردن دیگران و تاثیرگذاری بر سایر افراد تاکید زیادی دارند و دوست دارند در انجام کارها، آزادی عمل بیشتری داشته باشند.
تست شخصیت شناسی میلون

تست شخصیت شناسی میلون

تست شخصیت شناسی میلون

این تست چند محوری بالینی، جهت کمک به تشخیص و درمان اختلالات شخصیت استفاده شده اطلاعاتی را در اختیار روانشناسان قرار می‌دهد. میلون در تحقیقاتی که انجام داد شخصیت را براساس سازگاری‌های تکاملی دید و هنگامی که افرادی را دارای اختلال شخصیتی مشاهده می‌کرد، اعتقاد داشت که مشکلش در سازگاری است. تست در سه سطح عملکرد شخصیت را اندازه‌گیری می‌نماید که عبارت اند از:

_عملکرد معمولی

_صفات غیرطبیعی

_اختلال

جمع‌ بندی

برای اینکه بتوانید در تست‌های شخصیت شناسی بهترین بازتاب را دریافت کنید، باید هنگام پاسخ دادن به سوالات صادقانه جواب دادن را اولویت خود قرار داده و سعی کنید از استرس هنگام پاسخگویی به سوالات اجتناب نمایید.

تعداد زیادی از تست‌های شخصیت شناسی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کرده و متناسب با مسئله‌ای که درنظر دارید، از آن بهره بگیرید. ما در این مقاله راجع به هشت مورد از بهترین تست‌های شخصیت شناسی جهان توضیحاتی را ارائه دادیم.

شما نیز می‌توانید ضمن مطالعات بیشتر، با سایر تست‌های شخصیت شناسی آشنا شده و از آنها استفاده کنید. امیدواریم مطالب موجود در این مقاله که توسط گروه ذهن زیبا آماده شده است، برایتان مفید باشد. از صبر و توجه شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم.

بیشتر بخوانیم : اتاق درمان – احساس مسخره شدن

 

سوالات متداول

۱_اولین تست‌های شخصیت شناسی از چه زمانی رایج شدند؟

در اواخر قرن هجدهم اولین تست‌های شخصیت شناسی ظهور کرده و کم کم در قرن نوزدهم، استفاده از آنها رایج شد.

۲_ کاربرد تست‌های شخصیت شناسی چیست؟

این نوع تست‌ها کاربردهای مختلفی دارند؛ از جمله ارزیابی نظریه‌ها، اثربخشی درمان، تشخیص مشکلات درمانی، غربالگری شغلی و نگاهی به تغییرات شخصیتی از جمله کاربردهای تست‌های شخصیت شناسی می‌باشد.

۳_آیا نتایج تست‌های شخصیت شناسی که سوالات کمتری دارند، قابل اعتماد است؟

بله، ممکن است چنین تست‌هایی نیز قابل اعتماد باشند. اما به طور کلی هر چقدر میزان سوالات موجود در یک تست بیشتر باشد، نتایج قابل اطمینان‌تر است.

۴_چگونه می‌توانم بفهمم که یک تست آنلاین معتبر است؟

معمولاً گزینه‌هایی که مستقیماً در یک دانشگاه، توسط دانشمندی ارائه شده است از نظر تجربی ساپورت شده و آموزنده‌تر از مواردی است که توسط افرادی ارائه می‌شود که هیچگونه گواه علمی ندارند.

همچنین تست هایی که نمره و عدد دقیقی را به فرد ارائه می‌دهند نسبت به آنهایی که نوع شخصیتی خاصی را به شما توضیح می‌دهند، معتبرتر می‌باشند.

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *