روانشناسی, کودکان و نوجوانان

راه های درمان بی حوصلگی

راه های درمان بی حوصلگی

بی‌حوصلگی نوعی احساس عدم رضایت از انجام فعالیت و یا نداشتن علاقه نسبت آن می‌باشد. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که تمرکز روی یک کار برای فرد مشکل باشد و احساس کند نمی‌تواند انرژی خود را به درستی هدایت کند. در واقع بی‌حوصلگی برای همه افراد جامعه در هر رده سنی که باشند اتفاق می‌افتد. ذهن زیبا در این مقاله می خواهد راه‌های درمان بی حوصلگی را بیان کند. پس لطفاً تا انتهای مطلب در کنار ما بمانید.

بی حوصلگی چیست؟

بی حوصلگی یک احساس تهی بودن و ناامیدی است که باعث می‌شود فرد بدون توجه به اطراف خود، به انجام هیچ کاری علاقه نداشته باشد. در این هنگام ممکن است احساس خستگی یا عصبانیت کرده و هیچگونه انگیزه‌ای نداشته باشد. برای درمان بی‌حوصلگی هیچ داروی خاصی وجود ندارد اما ‌درمان هایی هستند که می‌توان با کمک آن به کاهش بی‌حوصلگی کمک کرد. در واقع این مسئله یک واکنش نسبت به بعضی از موقعیت‌ها بوده که آزمایشی برای تشخیص آن وجود ندارد و اگر به موقع برای درمان بی حوصلگی فکری نشود، منجر به افسردگی خواهد شد‌.

علت بی‌حوصلگی و خستگی چیست؟

بدیهی است برای اینکه بتوانیم بی‌حوصلگی و خستگی را درمان کنیم، باید با دلایل آنها آشنا شویم تا ضمن کنترل این دلایل، روش ‌های درمانی را ساده‌تر نماییم. برخی از مهم‌ترین دلایل شایع بی‌حوصلگی و خستگی عبارت اند از:

_نداشتن استراحت و تغذیه نامناسب

_خواب کم و بی‌کیفیت

_عدم انتخاب فعالیت‌های روزمره و مورد علاقه

_نداشتن تفریحات متنوع و گردش و علاقه نداشتن به انجام این کارها

_از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً با علاقه انجام می‌شد.

_احساس ترس برای انجام کارهای جدید و ترسیدن از انجام کار خطا و عدم توانایی انجام  فعالیت‌های خلاقانه

_دستورالعمل‌های گیج کننده در حین انجام کارها و زمان بیش از اندازه گذاشتن روی فعالیتی خاص

بیشتر بخوانیم : بی حوصلگی نوجوان ها ، علت ها و راه حل ها

 

درمان بی حوصلگی

درمان بی حوصلگی

روش های درمان بی‌حوصلگی

اکنون که با دلایل بی‌حوصلگی آشنا شدید، در این قسمت می‌خواهیم راهکارهایی را به شما ارائه کنیم تا به کمک آن بتوانید بی‌حوصلگی خود را کاهش داده و درمان کنید:

  • سعی کنید به زندگی خود ریتم و نظم بدهید: داشتن نظم و ریتم در زندگی باعث می‌شود که روال زندگی روی قاعده باشد و احساس معنا را در فرد تقویت کند؛ در نتیجه این معناداری می‌تواند حس بی‌حوصلگی را کاهش داده و به درمان آن کمک کند.

 

  • با اضافه کردن یک عنصر ویژه کارهای معمول خود را جالب کنید: منظور ما این است که فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید اما با ایجاد چالش آنها را مهیج‌تر نمایید؛ بدین ترتیب میتوانید فعالیت‌های خود را از کسالت و یکنواختی خارج نمایید.

 

  • کارهای تکراری را با یکدیگر ترکیب کرده و آنها را با هم انجام دهید: یکی از بدترین عوامل ایجاد بی‌حوصلگی، تکرار انجام مکررات است که می‌تواند موجب بی‌حوصلگی و کسالت افراد گردد. شما می‌توانید با ایجاد روند جذاب در انجام کارها، آنها را از یکنواختی درآورده و بی‌حوصلگی خود را درمان کنید؛ مثلاً کارهای بزرگ تر به چند کار کوچک تقسیم کرده تا با تنوع و جذابیت و حوصله بیشتری بتوانید آنها را انجام دهید.

 

  • مسافرت کنید: ماجراجویی و سفرهای کوتاه و گشت و گذار و حتی پیاده ‌روی می‌تواند بی‌حوصلگی شما را درمان کرده و به طور کلی این را بدانید که فضای بسته موجب افزایش بی‌حوصلگی‌ است. پس اگر به هر دلیلی شرایط سفر رفتن را ندارید، می‌توانید مدتی را خارج از خانه سپری نمایید.

 

  • مطالعه داشته باشید: به جرات می‌گوییم که مطالعه یکی از راهکارهایی است که با کمک آن می‌توانید احساس آرامش داشته و به درمان بی حوصلگی خود کمک کنید؛ زیرا با خواندن کتاب سلول های ذهنی‌تان فعال نگه داشته می‌شود و با ایجاد و افزایش قدرت تخیل، استرس شما کم می‌شود. داستان‌هایی که در کتاب‌های مختلف وجود دارند، انرژی را به شما منتقل کرده که همین انرژی از نظر بیولوژیکی موجب افزایش ضربان قلب و در نهایت ایجاد هیجان در وجود شما خواهد شد که این مسئله به نوبه خود می‌تواند در درمان بی‌حوصلگی مثمرثمر باشد.

 

  • از ورزش غافل نشوید: همه ما می‌دانیم که برای داشتن جسمی سالم، ورزش کردن موضوعی بسیار مهم است. بهتر است بدانید که ورزش علاوه بر تاثیر روی جسم، روی سلامت روح و روان فرد نیز تاثیر گذاشته و می‌تواند انرژی درونی شما را در مسیر صحیحی هدایت نماید. پس می‌توانید برای درمان بی‌حوصلگی خود ورزش کنید. البته توصیه ما این است که بیشتر به سراغ ورزش‌های گروهی بروید تا با حضور در کنار دیگران یک فعالیت دسته جمعی و داشتن هدف مشخص، احساس بهتری داشته باشید.

 

  • کار کنید و وسایل مورد علاقه خود را خرید کنید: می‌توانید ایده‌های جدیدی را برای انجام یک کار پیاده سازی کرده که در این صورت علاوه بر داشتن یک منبع درآمد، می توانید بی‌حوصلگی خود را درمان کنید. از طرفی داشتن پول می‌تواند احساس خوبی را به شما بدهد و با پول خود می‌توانید وسایلی را که به آن علاقه دارید بخرید که این خود روی درمان بی‌حوصلگی تاثیرگذار است.

 

  • فیلم نگاه کنید: تاثیر تماشای فیلم تقریباً چیزی شبیه به خواندن کتاب است که شما ضمن دنبال کردن یک داستان تصویری می توانید انرژی خود را بازیابی کرده و در صورتی که فیلم دارای داستانی پرهیجان باشد، در وجود شما جنبه انگیزشی تقویت می شود. البته برای درمان بی‌حوصلگی باید فیلم‌هایی را انتخاب کنید که داستانی پرهیجان یا کمدی داشته باشند. بدیهی است که دیدن یک فیلم با پایان بسیار غم انگیز، می‌تواند میزان بی‌حوصلگی شما را بدتر کند؛ پس در انتخاب فیلم دقت داشته باشید.

بیشتر بخوانیم : تست شخصیت شناسی نوجوان

 

بی حوصلگی و طب سنتی

بی حوصلگی و طب سنتی

درمان بی‌حوصلگی در طب سنتی

برای درمان بی‌حوصلگی معمولاً افراد سعی می‌کنند با استفاده از توصیه‌های مشاور و بررسی وضعیت شخصیت شناسی بیمار، اقدام به رعایت نکات درمانی کنند. جالب است که بدانید در علم روانشناسی راهکارهای مختلفی برای درمان بی‌حوصلگی وجود دارد که در مواقع حاد و زمانی که برای درمان بی حوصلگی کاری از دست شما بر نمی آید و موارد ذکر شده کمکی به شما نمی کند نشان دهنده این موضوع است که شما به افسردگی بسیار نزدیک شده اید و باید به وسیله مشاوره با متخصصان روانشناسی به درمان بی حوصلگی خود بپردازید.

طب سنتی نیز راهکارهایی را برای درمان بی‌حوصلگی و مبارزه با افسردگی دارد. ما در این قسمت به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

بر اساس طب سنتی غذاهای گرم تر برای افرادی که دچار بی‌حوصلگی و افسردگی هستند، مناسب است. در این میان می‌توان به نوشیدنی‌هایی مانند زعفران، شربت خاکشیر، شربت سکنجبین، شربت بیدمشک و گلاب و بهار نارنج اشاره نمود.

همچنین چنین افرادی می‌توانند از خوراکی‌هایی مانند مغز بادام، مغز پسته، انجیر، نبات و فندق به عنوان میان وعده استفاده کنند تا بدین ترتیب میزان افسردگی و بی‌حوصلگی آنها کم شود.

میوه‌هایی مثل گلابی، توت، انگور، نارنگی، آناناس و انار در درمان بی‌حوصلگی و افسردگی تاثیر زیادی دارند. همچنین از استفاده گشنیز، نعناع، زعفران، ریحان، گل سرخ و دارچین نیز غافل نشوید.

لازم به ذکر است که متخصصان طب سنتی افراد بی‌حوصله و افسرده را تشویق به استفاده از گیاهان دارویی مانند بابونه، اسطوخودوس، بهار نارنج، رزماری، آویشن و به لیمو می کنند.

برخی از آنها می‌گویند گوشت گوسفند و مصرف دنبه، داروی ضد افسردگی و بی‌حوصلگی بوده و برخی نیز اعتقاد دارند استشمام عطر گل محمدی در هنگام خواب، می‌تواند روی درمان بی حوصلگی و افسردگی تاثیر مثبت داشته باشد.

بی حوصلگی در زنان

بی حوصلگی در زنان

دلایل بی‌حوصلگی در زنان

طبق آمار میزان بی‌حوصلگی و افسردگی در زنان بسیار بیشتر از مردان است و در واقع بیش از ۹۰ درصد خانم‌ها به دلیل مشکلات روحی و روانی دچار بی‌حوصلگی و سستی و بی‌حالی شده و انگیزه خود را از دست می‌دهند؛ به گونه‌ای که با وجود داشتن استراحت کافی باز هم احساس خستگی شدید و دردهای بدنی را دارند و هیچ انگیزه‌ای برای انجام کارها ندارند.

بی حوصلگی در زنان می‌تواند هم منشا روحی داشته باشد و هم منشأ جسمی که بانوان عزیز می‌توانند با انجام مشاوره این مسئله را تا حدی برطرف کنند. برخی از مهم‌ترین دلایل بی‌حوصلگی در زنان عبارت اند از:

_بیکاری و نداشتن اشتغالات ذهنی مفید

_اضطراب و استرس دائم

_بی‌هدفی و بی‌برنامگی و عدم رضایت شغلی

_کم خونی و فقر آهن

_نداشتن اعتماد به نفس و کمبودهای مالی

_ورزش نکردن و بی تحرکی

_مشکلات روحی روانی

_سندروم قبل از قاعدگی

_تجرد و تنهایی

_مشکلات مداوم خانوادگی و ناسازگاری با خانواده همسر

_کمبود ویتامین D و دریافت نکردن نورخورشید

_قرار گرفتن در شرایط سخت

_پرکاری تیروئید

_تعادل قند خون و دیابت

بیشتر بخوانیم : 4 نکته روانشناسی در مورد رابطه مادر با نوجوان پسر

 

برای درمان بی‌حوصلگی چه بخوریم؟

بی‌حوصلگی موضوعی است که ممکن است هر کسی را در هر سنی دچار کرده و در این میان پیش از انجام درمان‌های روانشناسی، می‌توانید با خوردن برخی از خوراکی‌ها و مواد غذایی، از میزان بی‌حوصلگی خود بکاهید. خوردن این غذاها شما را سرزنده و شاداب کرده و از کرختی بدن جلوگیری می‌کند. بعضی از مهم‌ترین مواد غذایی که در درمان بی‌حوصلگی تاثیرگذار هستند، عبارت اند از:

محصولات پروتئینی: بهتر است از موادی که سرشار از پروتئین هستند برای رفع بی‌حوصلگی استفاده کنید. همه پروتئین‌های حیوانی در این دسته قرار می‌گیرند؛ موادی مانند تخم مرغ، مرغ، شیر، ماهی، محصولات لبنی و…

مغزها و پروتئین‌های غیر حیوانی: موادی مثل دانه‌های روغنی، گردو، لوبیا، سویا، بادام، بادام زمینی، پسته و… می‌توانند در رفع بی‌حوصلگی و کسالت موثر باشند.

استفاده از برخی سبزی‌ها: سبزی‌هایی مانند اسفناج، هویج، آووکادو، گل کلم و کدو جزء مواردی هستند که تولید انرژی را در بدن افزایش داده و برای رفع خستگی و درمان بی‌حوصلگی مفید می‌باشند.

استفاده از میوه‌ها: همه ما از خواص میوه‌ها برای شادابی و رفع خستگی اطلاع داریم. اما یک سری از میوه‌ها مثل: پرتقال، سیب، موز، لیموترش، توت فرنگی و آلو می‌توانند تاثیر بسزایی روی درمان بی حوصلگی و کسالت داشته باشند.

جلوگیری از بی حوصلگی

جلوگیری از بی حوصلگی

جمع بندی

بی حوصلگی یک احساس کسالت دائمی بوده که باعث می‌شود فرد علاقه‌ای به انجام هیچ کاری نداشته باشد و همه هیجان و انرژی فرد را می‌گیرد؛ بدین ترتیب افراد دوست ندارند کارهای معناداری را انجام دهند و کم کم به افسردگی نیز مبتلا خواهند شد.

در صورتی که احساس می‌کنید دچار بی‌حوصلگی شده‌اید، میتوانید از طریق مشاوره با متخصصان ذهن زیبا اقدام به درمان نمایید.

ما در این مقاله سعی کردیم راه‌های درمان بی‌حوصلگی را به شما عزیزان ارائه دهیم. از توجه شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_علت بی‌حوصلگی در انجام کارهای خانه چیست؟

همانطور که گفتیم بی‌حوصلگی در زنان منشا روحی و جسمی دارد و بانوانی که در انجام کارهای خانه بی‌حوصله هستند، احتمالاً دچار مشکلات روحی بوده و در اثر کم توجهی و عدم حمایت عاطفی، دچار بی‌انگیزگی شده‌اند و یا اینکه از زحمات آنها در انجام کارهای خانه قدردانی نشده و این مسئله سبب بروز بی‌انگیزگی و بی‌حوصلگی در انجام کارهای خانه شده است.

۲_قرص درمان بی‌حوصلگی چیست؟

درمان بی‌حوصلگی معمولاً به کمک علم روانشناسی با استفاده از شخصیت شناسی فرد انجام می‌شود و هیچ قرص و دارویی برای درمان بی‌حوصلگی وجود ندارد. البته در صورتی که بی‌حوصلگی پیشرفت کرده و به افسردگی تبدیل شود، ممکن است پزشکان داروهایی را برای مبارزه با افسردگی تجویز کنند.

۳_امکان پیشگیری از بی‌انگیزگی و بی‌حوصلگی وجود دارد؟

بله، قطعاً اگر زندگی شما روی روال باشد و طبق یک برنامه از پیش تعیین شده کارهای خود را انجام دهید، احتمال پیشگیری از بی‌حوصلگی وجود دارد؛ مگر اینکه فرد دچار یک مسئله عصبی به صورت ژنتیکی باشد.

۴_آیا بی‌حوصلگی با افسردگی متفاوت است؟

بله، بی‌حوصلگی می‌تواند زمینه ساز افسردگی باشد. در واقع افسردگی یک بیماری پیشرفته است؛ افراد افسرده در ابتدا احساس بی‌حوصلگی داشته‌اند و سپس افسرده شده‌اند. لذا باید برای درمان بی‌حوصلگی به سرعت اقدام شود تا به افسردگی تبدیل نشود.

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *