تست شخصیت شناسی, روانشناسی, شخصیت شناسی, مشاوره و درمان

زبان بدن در روانشناسی شخصیت

شخصیت شناسی در زبان بدن

با توجه به اینکه بشر موجودی اجتماعی می‌باشد، در زمینه‌های متعددی احتیاج به ارتباط با سایر افراد دارد؛ زیرا انسان از لحظه‌ای که متولد می‌شود، به اطرافیان وابسته بوده و به دلیل اینکه توانایی گفتار ندارد، سعی می‌کند با زبان بدن خود نیازهایش را برآورده سازد. در واقع چنین مسئله‌ای به صورت غریزی در وجود انسان هست و هر چقدر که انسان رشد کرده و بزرگتر می‌شود، نحوه ارتباطش با دیگران متفاوت‌تر و طبیعتاً وسیع‌تر خواهد شد؛ به همین دلیل از ابزارهای ارتباطی مختلفی مانند زبان گفتاری و زبان بدن بهره می‌برد. در مقاله امروز ما قصد داریم در رابطه با موضوع جالب زبان بدن در روانشناسی شخصیت صحبت کنیم.

زبان بدن در روانشناسی شخصیت

آیا تاکنون به این مسئله دقت کرده‌اید که اکثر ارتباطات حضوری افراد غیر کلامی هستند و معمولاً زبان بدن تاثیر بسیار زیادی روی ارتباط افراد با یکدیگر دارد؟ در واقع شما با کمک زبان بدن شخصیت طرف مقابلتان را تا حد زیادی خواهید شناخت و حتی با داشتن آگاهی کمی در این زمینه، می‌توانید ویژگی‌های شخصی خود را بهتر و بیشتر بشناسید.

از آنجایی که زبان بدن و تعاملات غیر کلامی قدرت فوق العاده زیادی دارند، پس از خواندن این مطلب قطعاً از این به بعد نسبت به نشانه‌های غیر کلامی که ارسال یا دریافت می‌کنید، آگاهانه‌تر عمل خواهید کرد.

شناخت زبان بدن

شناخت زبان بدن

شناخت زبان بدن

  • شدت و نحوه دست دادن: معمولاً دست دادن جزو اولین وسیله‌های ارتباط با فردی جدید است که خصوصاً در برخورد اول تاثیر زیادی را دارد. اگر محکم دست بدهیم، نشانگر اعتماد به نفس و قدرت ماست و اگر با فرد مقابل شل دست بدهیم، حس منفی به همراه دارد.

به عنوان مثال برای افراد فعال در کسب و کار و تجارت معمولاً هنگامی که می‌خواهند به طرف مقابل نشان دهند که گزینه ایده‌آلی برای معامله نیستند، شل‌تر نسبت به سایر مواقع دست می‌دهند. دقت داشته باشید که زیاد محکم دست دادن نیز نوعی پرخاشگری محسوب خواهد شد.

زبان بدن در روانشناسی شخصیت

  • برقراری ارتباط چشمی: ارتباط و تماس چشمی یکی دیگر از نمودهای زبان بدن است که به کمک آن می‌توانید افراد را بهتر بشناسید. معمولاً تماس چشمی مستقیم، نشانگر صداقت و اعتماد به نفس می‌باشد. اما اگر فردی نگاهش را از شما دور می‌گیرد، احتمالا فریبکار و دروغگوست. برخی از افراد نیز به صورت ذاتی خجالتی هستند و برقراری ارتباط چشمی برایشان در برخوردهای اول، اندکی مشکل است.

 

  • طرز قرار گرفتن بدن: در رابطه با این موضوع بد نیست بدانید که افرادی که خونسرد و متین هستند، در ایستادن، راه رفتن و نشستن پشتشان را صاف نگه می‌دارند. اما کمر یا پشت خمیده، احساس اعتماد به نفس ضعیف و ناامنی را به وجود می‌آورد.

 

  • حالت‌های چهره: این موضوع نیز کاملاً واضح و مبرهن است و ممکن است تاکنون برای شما پیش آمده باشد که بدون صحبت کردن با فردی نسبت به احساس خود به او، فورا به نتیجه مثبت یا منفی برسید؛ اینجاست که دقیقاً تاثیر حالت چهره مشخص می‌شود. معمولاً لبخند زدن حس مهربانی را به دیگران منتقل کرده و در مقابل اخم کردن نیز نشانه عصبی بودن می‌باشد.

 

  • حرکات دست و پا و بازو: معمولاً ژست‌هایی که با دست و بازو و پاهایمان داریم، در رابطه با شخصیت ما اطلاعات زیادی را به دیگران می‌دهد. مثلاً افرادی که هنگام صحبت دست خود را زیاد حرکت می‌دهند، معمولاً افرادی برونگرا هستند و یا افراد مضطرب دائماً پاهای خود را تکان می‌دهند.

در صورتی که فردی هنگام صحبت با شما مرتب بازوهای خود را روی یکدیگر گره بزند، حس منفی را به شما القا می‌کند و یا اگر در یک گفتگوی کاری فرد در اواسط بحث دست به سینه بایستد، احتمالاً او دیگر علاقمند به ادامه صحبت نمی‌باشد.

 

  • تقلید از حرکات و صحبت‌های دیگران: زمانی که فردی حرکات شما را تقلید می‌کند، ناخواسته پیام جذب شدن و علاقه را به شما ارسال خواهد کرد. البته این به معنای پیام عاشقانه نیست؛ بلکه در روابط‌های دوستانه نیز چنین مسائل پیش آمده و از نظر روانشناسی، نوعی همدلی محسوب می‌شود.

 

  • لحن صدا: ممکن است لحن صدا را نتوان در زمره حرکات مربوط به زبان بدن دانست؛ اما یک بخش فوق العاده مهم از ارتباطات غیر کلامی محسوب می‌شود؛ زیرا از روی لحن صدا، احساسات مختلف مانند مهربانی، خشم، ترس و… به راحتی منتقل می‌شود. سیاستمداران برجسته از لحن صدا به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنند؛ چرا که آنها خوب می‌دانند در حین سخنرانی، لحن صدا و افت و خیزهای آن تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

  • حالات کوچک چهره: این حالت‌ها فوق العاده سریع و کاملاً غیرارادی می‌باشد که نشانگر احساسات واقعی انسان‌هاست و در موقعیت‌های مختلف بروز پیدا می‌کند. اگرچه معمولاً پس از کسری از ثانیه این حالت برطرف می‌شود؛ اما احساس صحیحی را که باید، منتقل خواهد کرد.

زبان بدن در روانشناسی شخصیت

مثلا اگر در حال صحبت و تبادل نظر با همکارتان باشید و برای مدت بسیار کوتاهی متوجه چرخش چشم‌های او شدید، قطعاً در این لحظه احساس منفی به شما منتقل می‌شود. مهم‌ترین حالات چهره کوچک عبارت‌اند از: بالا بردن ابروها، افتادگی پیشانی، فشردن لب‌ها، باز شدن پره‌های بینی، چروک شدن چشم‌ها و…

تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

تست شخصیت شناسی زبان بدن

جالب است بدانید که اکثر مردم بیشتر از آنکه در رابطه با شخصیت و ویژگی‌های خودشان اطلاعات داشته باشند، راجع به شخصیت دیگران آگاهی داشته و نظر می‌دهند. اما انواع و اقسام تست‌ روانشناسی و شخصیت شناسی وجود دارد که می‌توان با کمک آن آنها شناخت فردی را افزایش داد.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که داشتن شناخت زیاد نسبت به خود، چگونه می‌تواند تاثیر مثبت بگذارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر راجع به ویژگی‌های شخصی خودتان اطلاعات کامل داشته باشید، ضمن افزایش اعتماد به نفس می‌توانید در شرایط حساس تصمیمات درستی را گرفته و موفق‌تر عمل کنید؛

چرا که افرادی که نسبت به خود و توانایی‌هایشان و ویژگی‌های شخصی‌شان اطلاعات بیشتری دارند، بهتر می‌توانند استعدادهای خود را کشف کنند و  شخصیت شناسی کنند و به افراد موفق‌تری بدل خواهند شد.

روانشناسی لمس بدن

روانشناسی لمس بدن

روانشناسی لمس بدن

در این راستا بهتر است در رابطه با لمس بدن و تاثیراتی که روی ذهن و روح افراد می‌گذارد، صحبت کنیم. در ادامه راجع به این مسئله حقایق جالبی را عنوان خواهیم کرد:

زبان بدن در روانشناسی شخصیت

۱_در درجه اول بهتر است بدانید که لمس بدن محبت و توجه را به افراد انتقال می‌دهد؛ به گونه‌ای که فرد لمس شونده، احساس احترام و توجه می‌کند. به عنوان مثال طبق پژوهش‌های صورت گرفته گارسون‌هایی که در رستوران به آرامی بازو یا دست مشتریان را لمس می‌کنند، معمولاً انعام بیشتری را دریافت خواهند کرد.

 

۲_مورد دومی که در رابطه با روانشناسی لمس بدن باید بدانید این است که شک نکنید که لمس بدن به علاوه تماس چشمی، یک ترکیب قدرتمند برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران است. طبق نظر روانشناسان زمانی که فردی را هنگام عبور کردن نگاه و لمس می‌کنیم؛ احتمال اینکه او به ما توجه مثبت‌تری نشان دهد، بیشتر است و حتی در شرایطی تمایل به کمک کردن به ما خواهد داشت.

 

۳_مسئله سوم در رابطه با روانشناسی لمس بدن این است که پژوهشگران معتقدند که لمس بدن، فرد را قابل اعتمادتر جلوه می‌دهد. در واقع هنگامی که یک فروشنده در شرایطی  مشتری را لمس می‌کند؛ می‌تواند به راحتی حس صداقت، اعتماد و آگاهی بیشتری را به وی منتقل نماید. البته این مسئله در تعاملات افراد همجنس تاثیرگذار است.

 

۴_طبق مطالعات روانشناسان هنگام درخواست یک مسئله از کسی در صورت انجام لمس بدن، احتمال گرفتن موافقت به شدت افزایش پیدا می‌کند. در واقع نقش لمس بدن هر چقدر درخواست بزرگتر باشد، مهم‌تر جلوه می‌کند.

این مسئله نیز زمانی که فرد از همجنس خود چیزی را درخواست می‌کند، بیشترین تاثیر ممکن را دارد. جالب است بدانید که برای تاثیر حداکثری، طرفتان را مجدداً لمس کنید؛ بدین ترتیب بهترین نتیجه ممکن را خواهید گرفت.

 

۵_حقیقتی که وجود دارد این است که مردان علاقه چندانی به لمس شدن توسط مرد دیگری ندارند؛ لذا مسئله تاثیر قبول درخواست و لمس بدن برای زنان بیشتر است تا مردان. برای اثبات این ادعا طبق پژوهشی که در کشور لهستان انجام شد؛ هنگامی که یک مرد برای قبول درخواستش طرف مقابل را لمس می‌کند نسبت به حالتی که او را لمس نمی‌کند، احتمال موفقیتش بیشتر است.

 

۶_در رابطه با تاثیر لمس بدن روی زنان و مردان باید بگوییم که زمانی که هنگام برقراری یک ارتباط کلامی، زن مرد را لمس ؛ ناخواسته در ذهن مرد پیام علاقه و دوست داشتن تفسیر شده و در نتیجه مرد نیز علاقه بیشتری را به طرف مقابل نشان می‌دهد.

هنگام ملاقات‌های عاشقانه نیز احتمال موافقت زنان به ایجاد تعامل با مردی که ضمن داشتن ارتباط کلامی خوب او را با ملایمت لمس می‌کند، بسیار بیشتر است؛

زیرا در چنین شرایطی به مغز زن پیامی بر مبنای تسلط و اعتماد به نفس مرد ارسال شده و این مسئله احتمال قبول درخواست‌ها از جانب زن را به شدت افزایش می‌دهد.

زبان بدن در روانشناسی شخصیت

۷_در رابطه با روانشناسی لمس بدن بد نیست بدانید که طبق پژوهش‌هایی که در ایالات متحده آمریکا و اسپانیا انجام شده است؛ ما می‌توانیم هیجان‌های مختلف را مانند عشق، ترس، خشم، نفرت، همدلی و… به وسیله لمس بدن شناسایی کنیم.

 

۸_نکته دیگری که در رابطه با این مسئله وجود دارد این است که در هر نوع ارتباطی که فکرش را بکنید؛ معمولاً کسی که آغازگر لمس بدن باشد، جایگاه اجتماعی بالاتری را از خود نشان می‌دهد؛

زیرا در چنین شرایطی فردی که احساس می‌کند یا تصمیم می‌گیرد که از طرف مقابلش از نقطه نظرهای مختلف بالاتر است و به نحوی می‌تواند روی فرد تاثیر بگذارد ،تصمیم می‌گیرد که برای لمس بدن پیش قدم شود.

این جایگاه می‌تواند انواع و اقسام مختلف جایگاه اجتماعی، جایگاه اقتصادی، جنسیت، سن، نژاد یا حتی زیبایی‌های ظاهری باشد.

روانشناسی زبان بدن

روانشناسی زبان بدن

کلام آخر

زبان بدن به همه روش‌های غیر کلامی گفته می‌شود که پیام‌های مختلفی را ارسال خواهند کرد. در حقیقت در بیشتر مواقع پیام‌های کلامی و زبان بدن ترکیب شده تا ارتباط بسیار موثرتری برقرار گردد.

پژوهشگران معتقدند که برخلاف تسلط ما روی ارتباطات کلامی، نمی‌توانیم روی زبان بدن و ارتباطات غیر کلامی تسلط زیادی داشته باشیم و معمولاً زبان بدن غیر ارادی اتفاق می‌افتد.

ما در مقاله زبان بدن در روانشناسی شخصیت راجع به زبان بدن در روانشناسی شخصیت و مطالب مرتبط با آن صحبت کردیم. امیدواریم از مطلب زبان بدن در روانشناسی شخصیت بهره کافی را برده باشید.

از این که تا پایان مقاله زبان بدن در روانشناسی شخصیت در کنار ذهن زیبا بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

زبان بدن در روانشناسی شخصیت

سوالات متداول

۱_چگونه می‌توانیم در رابطه با شخصیت خود بیشتر آگاهی داشته باشیم؟

می‌توان از طرق مختلف این کار را انجام داد؛ اما بهترین گزینه این است که از کمک یک روانشناس و حضور در جلسات مشاوره بهره بگیرید.

۲_برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به زبان بدن چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

کتب مختلفی در این زمینه نگارش شده‌اند؛ اما بهترین آنها کتاب زبان بدن اثر آلن پیز و باربارا پیز، کتاب زبان بدن به زبان آدمی‌زاد اثر الیزابت کونکه، اثرخوب مارک باودن و زبان بدن برای موفقیت بدن دروغگوها اثر لیلیان گلاس جزو بهترین‌ها هستند.

۳_اشتباهات زبان بدن در محیط کار کدام است؟

مواردی مانند عدم برقراری تماس چشمی، لبخند نزدن، ضعیف دست دادن، بی‌قراری، خمیدگی بدن، دست به سینه بودن، نزدیک شدن بیش از اندازه و شوخی بیش از حد از جمله این موارد هستند.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

 

مطالب مرتبط

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *