بانوان, خشم, روانشناسی, شخصیت شناسی, مشاوره و درمان

کنترل خشم در زنان

کنترل خشم در زنان

احساسات در همه انسان‌ها و شرایط زندگی وجود داشته و به طریق مختلف خود را نشان می‌دهند. یکی از احساساتی که همه افراد در زندگی خودشان تجربه می‌کنند، خشم است و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. طبق توضیحات روانشناسی خشم یک حالت شدید عاطفی است بروز خشم در موقعیت‌های مختلف زندگی اثرگذار بوده و می‌تواند روی روابط افراد با یکدیگر تاثیرات مهمی بگذارد. زنان نیز مانند مردان گاهی احساس خشم را تجربه می‌کنند؛ اما نکته مهم اینجاست که بتوانند این احساس خود را مدیریت کرده و در مواقع ضروری بر آن غلبه نمایند. ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد کنترل خشم در زنان و راهکارهای آن توضیحاتی ارائه کنیم تا با مطالعه و یادگیری آنها، در مواقعی که دچار عصبانیت ناگهانی می‌شوید، بتوانید این تکنیک‌ها را به کار گرفته و خشم خود را کنترل نمایید.

پس اگر شما هم دوست دارید در زمینه کنترل خشم در زنان اطلاعاتی را کسب کنید، لطفاً تا پایان مطلب کنترل خشم در زنان ذهن زیبا را همراهی بفرمایید.

خشم چیست

خشم چیست

خشم چیست؟

طبق توضیحات روانشناسی خشم یک حالت شدید عاطفی است که هنگام مواجه شدن فرد در شرایط مخالف با نیازها و خواسته‌هایش ایجاد می‌شود و این تضاد سبب می‌شود که حس عصبانیت در درون وی شعله‌ور شود و واکنشی ناراحت کننده بروز دهد.

معمولا احساس خشم در بانوان پس از احساس غمگینی و ناراحتی اتفاق می‌افتد؛ زمانی که یک زن از یک شخص ناراحت است یا نسبت به یک رویداد احساس غم می‌کند، به شکل غیر ارادی به واسطه غم و ناراحتی، خشم در درونش به وجود می‌آید.

کنترل خشم در زنان

گاهی فرد نیز برای شروع اهداف به عنوان انگیزه از حس خشم استفاده می‌کند تا با انرژی بیشتری کار خود را شروع نماید و این عصبانیت جزو احساسات مثبت محسوب خواهد شد. در هنگام عصبانیت می‌توان تغییرات هورمونی مانند ترشح آدرنالین، افزایش فشار خون و ضربان خون را شاهد بود.

دلایل خشم در زنان

دلایل خشم در زنان

دلایل خشم در زنان

علت بروز خشم در بانوان متفاوت است و می‌تواند درونی یا بیرونی باشد. این احساس خشم اگر برای مدت زمان طولانی باشد، می‌تواند فعالیت‌های زندگی خانم‌ها را مختل نموده و از لحاظ روحی شدیداً آسیب ببیند و کنترل خشم در زنان سخت تر شود. ما در این قسمت می‌خواهیم برخی از علل ایجاد خشم در زنان را معرفی کنیم:

  • شکست عاطفی: زنان احساسات قوی‌تر و لطیف‌تری نسبت به مردان دارند و در روابط عاشقانه بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگر این رابطه به هر دلیلی دچار مشکل شود و به بن‌بست بخورد، زنان شدیداً به احساساتشان خدشه وارد می‌شود و این صدمه باعث بروز خشم در آنان خواهد شد.

کنترل خشم در زنان

  • مشکلات مالی: این روزها برای انجام هر فعالیتی به پول احتیاج است و در صورت نبود آن، شخص از بسیاری از نیازها و امکانات محروم خواهد شد که همین علت می‌تواند موجب بروز خشم در وی شود.

 

  • معضلات شغلی: بانوان روحیه حساس‌تری دارند به همین دلیل در صورت بروز مشکلات در محیط کاری و جریحه‌دار شدن احساساتشان، ممکن است فورا از کوره در بروند.
تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

  • از دست دادن عزیزان: طبیعی است که از دست دادن یکی از اعضای خانواده، باعث بروز احساس غم چه در زنان و چه در مردان می‌شود و این ناراحتی شدید، ممکن است به واسطه خشم خود را نشان دهد.

 

  • افسردگی و اضطراب: طبق علم روانشناسی و به طور طبیعی بدن زنان در معرض اضطراب بیشتری نسبت به مردان قرار دارد؛ به همین دلیل در اثر شرایط محیطی ناسازگار، زنان سریع‌تر دچار استرس خواهند شد و عصبانی می‌شوند. همچنین بانوان بیشتر از آقایان به توجه و دلجویی احتیاج دارند و مشکلات مربوط به افسردگی و انزوا در زنان، سبب بروز خشم در آنها خواهد شد.

 

  • گرسنگی، تحلیل جسمانی و کمبود ویتامین‌ها: شاید با دیدن این گزینه متعجب شوید؛ اما باید بدانید که به دلیل اینکه قوای جسمی زنان نسبت به مردان کمتر است، بنابراین در هنگام گرسنگی مغزشان بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته و پرخاشگر خواهند شد. کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین‌های گروه ب نیز باعث ایجاد حس عصبانیت در بانوان می‌شود.

 

  • استفاده از مواد مخدر: اعتیاد و مصرف مخدرها فقط تاثیرات جسمانی ندارند؛ بلکه روی رفتارهای فرد اثرگذارند. طبق تحقیقات مصرف مواد مخدر مانند سیگار، الکل، شیشه و… یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد عصبانیت در خانم‌هاست.

کنترل خشم در زنان

علاوه بر موارد فوق شکست در رسیدن به اهداف، تقلید از همسالان و والدین، عدم اعتماد به نفس، مورد تبعیض واقع شدن در اجتماع، ژنتیک، مشکلات مربوط به عادت ماهانه و تغییرات هورمونی، سوءظن، توقعات بی‌جا، خودخواهی و… نیز از سایر علت‌های بروز خشم و عصبانیت در بانوان است که طبق شرایط زندگی و موقعیت، فرد ممکن است به دلیل چند مورد از موارد گفته شده احساس خشم را تجربه کند.

راه‌های کنترل خشم از دیدگاه روانشناسی

راه‌های کنترل خشم از دیدگاه روانشناسی

راه‌های کنترل خشم از دیدگاه روانشناسی

طبق تحقیقات شخصیت شناسی، خشم احساسی نیست که باید سرکوب شود؛ بلکه باید با تلاش و کوشش آن را مدیریت کرد تا در مواقع لزوم و با تمرین بتوانید آن را مهار کرده و روابط خود را با دیگران تقویت نمایید. در علم روانشناسی، راهکارهایی برای کنترل خشم مخصوصا کنترل خشم در زنان وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

 

-منبع واقعی خشم خود را شناسایی کنید. ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید که در مورد چیزهای ساده و کوچک عصبانی شده باشند؛ اما معمولاً مسئله بزرگ‌تری در پی این عصبانیت کوچک وجود دارد و شناختن آن می‌تواند به کنترل خشم کمک زیادی کند.

گاهی عصبانیت می‌تواند به علت دلتنگی و یا نادیده گرفته شدن پیش بیاید و یا پوششی برای پنهان کردن اضطراب فرد باشد. اگر علت واقعی خشم را پیدا کنید، می‌توانید با حل کردن آن مشکل خشم خود را نیز مدیریت کنید.

 

-احساسات خود را به طور جداگانه بیان کنید. همانطور که گفتیم خشم ممکن است پوششی برای سایر احساسات باشد. یاد بگیرید که احساساتی مانند ترس، شرم، دلتنگی و استرس را به طور مجزا بیان کنید؛

در این صورت بابت داشتن هر کدام از این احساسات مجبور نمی‌شوید آن را به صورت خشم بروز دهید. بنابراین باید تمرین کنید که هر کدام از احساسات خود را در زمان درست خود ابراز نمایید.

کنترل خشم در زنان

-موقعیت‌ها و نشانه‌های استرس زا را مشخص کنید. در زندگی روزمره همواره اتفاقاتی می‌افتد که باعث تحریک احساسات می‌شود.

شاید یک نفر از ترافیک عصبانی شود و فردی دیگر با دیدن بی‌عدالتی از کوره در برود؛ بنابراین سعی کنید محرک‌های خود را بشناسید تا در هنگام قرارگیری در آن موقعیت، بتوانید بهتر خود را کنترل نمایید.

 

-راه‌های آرام کردن خود را بیاموزید. هنگام عصبانی شدن چند نفس عمیق بکشید. در اطراف راه بروید تا انرژی شما از این طریق آزاد شود.

برای کاهش حس عصبانیت خود حواس دیگرتان را به کار بیندازید؛ به عنوان مثال به یک موسیقی گوش کنید یا یک گل را بو کنید. ضمناً می‌توانید برای کاهش خشم خود نقاطی از بدن را مانند شقیقه و پیشانی ماساژ دهید که زودتر آرام شوید.

 

-رابطه را در اولویت قرار دهید. اگر عصبانیت شما از شریک زندگی‌تان، خانواده‌تان و یا همکارانتان است؛ باید به جای برنده شدن در بحث حفظ رابطه برای شما مهم‌تر باشد.

اگر این دیدگاه را داشته باشید، همواره نگه داشتن ارتباطتان با آنان برایتان مهم‌تر بود و در زمان عصبانیت نیز به دیدگاه‌های آنان احترام خواهید گذاشت.

 

-سعی کنید بیشتر گوش کنید. هنگام عصبانیت فقط به فکر واکنش نشان دادن و پاسخ دادن به طرف مقابل نباشید و سعی کنید صحبت‌ها و دلایل طرف مقابل را نیز بشنوید و خودتان سکوت کنید. ضمناً تا آنجا که می‌توانید از کلمات نامناسب و نابجا برای صحبت کردن استفاده نکنید.

 

-به طور منظم تمرین بدنی داشته باشید. ورزش کردن یک راه مناسب برای سوزاندن انرژی و کاهش تنش‌ها می‌باشد. به این ترتیب در بیشتر ساعات روز احساس مثبتی دارید و در موقعیت‌های خاص، کمتر دچار عصبانیت خواهید شد.

 

-حس شوخ طبعی را در خود تقویت کنید. در موقعیت‌های حساس، طنز و شوخی کردن راهی است که می‌تواند روحیه‌تان را حفظ کرده، اختلاف نظر را از بین برده و صلح را ایجاد نماید. زمانی که شخص با استفاده از کلمات و رفتار طنزآمیز احساساتش را بیان می‌کند، ارتباطش با دیگران صمیمانه‌تر و بهتر خواهد شد.

کنترل خشم در زنان

-در نهایت نیز می‌توانید از کمک روانشناسان استفاده نمایید. مشاوره یک راه عالی برای کشف کردن دلیل عصبانیت، شناسایی محرک‌ها و آموزش مهارت‌های جدید برای کنترل خشم در زنان است.

کنترل خشم

کنترل خشم

نتیجه‌گیری

باید بدانید که خشم احساسی نرمال و و رایج است و یک راه غریزی در مقابل تهدید بوده که در نهایت باعث رفتار خشونت آمیز می‌شود؛ اما زمانی که از کنترل خارج شود و فرد را تبدیل به شخصی غیر قابل پیش بینی کند، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در منزل و جامعه هم برای خود فرد و هم برای دیگران شود.

به همین دلیل روانشناسان توصیه می‌کنند برای کنترل بهتر این احساس از تکنیک‌های کنترل خشم استفاده نمایید تا هم از نظر روحی و جسمی آسیب نبینند و هم دیگران بتوانند با آنها ارتباط بهتری بگیرند.

ضمناً برای این کار می‌توانید از تست روانشناسی و یا مشاوره نیز کمک بگیرید. امیدواریم از مطالب مقاله کنترل خشم در زنان بهره کافی را برده باشید. از صبر و توجه شما عزیزان، کمال تشکر را داریم.

کنترل خشم در زنان

سوالات متداول

۱_برای کنترل خشم لحظه‌ای باید چه کار کنیم؟

برای انجام این کار ابتدا دو نفس عمیق بکشید. سپس از عدد ۱ تا ۵ بشمارید. می‌توانید برای آرام کردن خود یک لیوان آب بخورید. اگر عصبانیت شما برطرف نشد، محل را ترک کنید تا از روی احساسات و عصبانیت حرف ناراحت کننده‌ای را بیان نکنید.

۲_عوارض روحی و جسمی احساس خشم طولانی مدت چیست؟

خشم روی روح و روان تاثیر بسیاری می‌گذارد و باعث ایجاد احساس نگرانی و استرس، کاهش تمرکز و حافظه، تقویت احساس نفرت، انتقاد ناپذیری، بدبینی به دیگران و… است. تاثیر جسمانی عصبانیت دراز مدت درد معده، بالا رفتن فشار خون، گرگرفتگی، سردرد، دیابت، بی‌خوابی و تپش قلب می‌باشد.

۳_زنان بیشتر عصبانی می‌شوند یا مردان؟

به طور کلی طبق تحقیقات انجمن بریتانیا زنان بیشتر از مردان عصبانی می‌شوند و مهم‌ترین دلیل آن، بی‌عدالتی و نابرابری جنسیتی در جامعه خانه و محیط کاری است.

۴_برای کنترل خشم در دعوا چه کار کنیم؟

نفس عمیق بکشید. چندین قدم راه بروید. سعی کنید عضلات خود را شل کنید. جملات یا کلمات آرامبخش را با خود تکرار کنید یا چند عدد را بشمارید. به موضوع مورد بحث فکر نکنید و افکار دیگر را به ذهن خود راه دهید.

بهتر است که برای کنترل خشم در دعوا صحبت کردن را متوقف کنید تا هم با حرف‌هایتان آسیب نزنید و هم با شنیدن حرف‌های ناراحت کننده، آسیب نبینید. در آخر می‌توانید احساسات خود را روی یک کاغذ بنویسید تا کمتر آزارتان دهد.

۵_از کجا بفهمیم که آدم عصبانی هستیم یا خیر؟

برای تشخیص میزان عصبانیت خود می‌توانید از آزمایش‌هایی مانند تست روانشناسی استفاده نمایید که میزان خشم شما را اندازه بگیرند. سپس می‌توانید با استفاده از مشاوره راه‌های کنترل خشم خودتان را تمرین کنید.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

مطالب مرتبط

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *