خودرهبری, روانشناسی, شخصیت شناسی, مشاوره و درمان

راهنمای جامع خود رهبری

راهنمای جامع خود رهبری

خود رهبری مهارتی است که این روزها برای رونق گرفتن کسب و کارها و رسیدن به موفقیت در زمینه‌های مختلف، بسیار اثرگذار و مفید است. در واقع می‌توانیم بگوییم که داشتن مهارت خود رهبری و شخصیت شناسی ضروری نیز می‌باشد؛ لذا داشتن اطلاعاتی درباره این موضوع می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. ما در این مقاله قصد داریم راجع به راهنمای جامع خود رهبری و هر آنچه که لازم است در مورد این مهارت بدانید، صحبت کنیم. پس لطفاً  تا پایان مقاله راهنمای جامع خود رهبری همراه ذهن زیبا بمانید.

خود رهبری چیست؟

پیش از هر چیز باید بگوییم که خود رهبری در واقع یک حالت درونی است که به فرد این امکان را می‌دهد که روی اهداف کاری و شخصی خود تمرکز کرده و بر نحوه انجام کار خود نظارت کاملی داشته باشد؛ بدین ترتیب به اهداف خود دست پیدا خواهد کرد.

اما لازم است بدانید که از نظر روانشناسی ایجاد خود رهبری مستلزم این است که فرد در رابطه با اطلاعات کافی را داشته باشد. منظور ما این است که فرد بداند که در حال حاضر دارای چه شخصیتی است، برای رسیدن به هدف خود باید چه شخصیتی داشته باشد و چه مسیری را طی کند و یا اینکه بهترین راه رسیدن به هدف کدام است.

راهنمای جامع خود رهبری

برای انجام این کار می‌توان از انواع تست‌های شخصیت شناسی و تست روانشناسی کمک گرفت. به طور کلی با داشتن خود رهبری فرد زمام امور زندگی خود را کاملاً به دست گرفته و با اطمینان کامل و تکیه بر قدرت شخصی خود، به سمت هدف‌هایش حرکت می‌کند.

طبق توصیه‌ها و تجربه‌های مربیان و صاحب نظران کسب و کار ثابت شده است که صاحبان کسب و کاری که مهارت‌های خود رهبری بیشتری داشته‌اند و آن را در خود تقویت کرده‌اند، کمتر شکست می‌خورند و موفق‌تر بوده که این مسئله نشانگر اهمیت زیاد خود رهبری است.

تاریخچه خود رهبری

تاریخچه خود رهبری

تاریخچه خود رهبری

بد نیست بدانید که این اصطلاح اولین بار توسط چارلز سی مانز وارد ادبیات مدیریت سازمانی شد. در واقع وی اعتقاد داشت که خود رهبری فرایندی است که در آن فرد خودش را به سوی اهداف خواسته‌های خود سوق داده و بدین ترتیب به سمت آنها به جلو می‌رود؛ حتی ممکن است در راه رسیدن به آن اهداف خوشحال باشد یا نباشد!

دلیل اهمیت خود رهبری

در واقع خود رهبری به افراد کمک می‌کنند که ضمن رهبری شخصی خود، روی دیگران نیز تاثیر مثبت گذاشته و در جهت رسیدن به اهداف سازمانی بسیار تاثیرگذار باشند. به جرات می‌توانیم بگوییم که هر کسب و کاری برای رونق خود نیازمند تیم سازی است که این موضوع از طریق خود رهبری شکل می‌گیرد.

در حقیقت خود رهبری به فرد کمک می‌کند تا هنگام بروز مسئله‌ای به بهترین شکل ممکن آن را رفع کرده و او را فردی کارآمد تبدیل می‌کند. همچنین افرادی که خود رهبر هستند، می‌توانند به راحتی با همکارانشان تعامل سازنده و مثبت داشته باشند و از این طریق همکاران نیز به وی اعتماد کرده و برای یادگیری مهارت‌های خود رهبری، دنباله رو او خواهند شد.

راهنمای جامع خود رهبری

ضمناً خود رهبری باعث می‌شود تا فرد انگیزه بیشتری را داشته باشد و عزت نفس و اعتماد به نفس او افزایش پیدا خواهد کرد. به طور کلی نتیجه خود رهبری باعث می‌شود که شما روی خودتان مدیریت داشته باشید و روی همکارانتان نیز تاثیر مثبتی داشته باشید. به همین دلیل است که در بحث رفتار سازمانی، مساله خود رهبری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

افراد خود رهبر چه ویژگی هایی دارند

افراد خود رهبر چه ویژگی هایی دارند

افراد خود رهبر چه ویژگی‌هایی دارند؟

شناخت ویژگی افراد خود رهبر اهمیت زیادی دارد. البته می‌توانیم بگوییم که این موضوع هنوز در میان عموم آنقدرها شناخته نشده است و جزو موضوعات چالش برانگیز محسوب می‌شود. از نظر روانشناسی تعداد کمی از افراد به ویژگی‌های خود رهبری دست پیدا می‌کنند. در این قسمت می‌خواهیم شما را با برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد خود رهبر آشنا کنیم:

  • مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی یک فرد خود رهبر خودآگاهی است. در واقع کسی که به خودآگاهی دست پیدا کرده باشد، می‌تواند بر احوالات خویش واقف باشد و بهترین راه کنترل روی احساسات و رفتارهایش را می‌داند.

لذا افراد خود رهبر به عواطف و احساساتشان کاملاً مسلط هستند و می‌دانند که چه مسائلی آنها را به شکل منفی یا مثبت تحریک می‌کند؛ در نتیجه بعد از در دست گرفتن و کنترل این مسئله، نظارت دقیقی روی حرکات و کردار خود دارند و این می‌شود که فرد به بهترین شکل ممکن از توانایی‌های خود بهره می‌گیرد. توصیه می‌کنیم برای افزایش خودآگاهی ضمن افزایش مطالعه از یک روانشناس مشاوره دریافت کنید.

  • ویژگی و خصلت مهم دیگری که افراد خود رهبر دارند، خود تنظیمی است که این ویژگی از بروز رفتارها و اشتباهات ناشیانه پیشگیری می‌کند. ضمناً افرادی که این خصلت را دارند در بیشتر مواقع درست تر و صادق‌تر هستند و شما می‌توانید به راحتی به آنها اعتماد کنید و خود تنظیمی به معنای سازگاری و انعطاف پذیری است. در واقع افرادی که خود رهبر هستند، می‌توانند با تفکر منطقی و صحیح بهترین نتیجه را از رفتارهای خود داشته باشند.
  • ویژگی سوم افراد خود رهبر این است که فوق العاده با انرژی و با انگیزه هستند. در واقع می‌توانیم بگوییم که بدون وجود انگیزه و انرژی، حرکتی به سمت جلو اتفاق نخواهد افتاد؛ لذا چنین افرادی به هیچ وجه تحت تاثیر عوامل منفی محیطی قرار نمی‌گیرند و همه توان خود را برای رسیدن به هدفشان به کار می‌بندند. وجود انگیزه دائمی جزو یکی از بهترین و مهم‌ترین ویژگی‌های افراد خود رهبر است.

راهنمای جامع خود رهبری

  • ویژگی چهارم افراد خود رهبر همدلی و همدردی با دیگران است. در واقع افراد خود رهبر به راحتی با دیگران همراهی و همدردی می‌کنند. آنها روی عواطف و احساسات خود کنترل لازم را داشته و می‌توانند یار و همراه خوبی برای دیگران باشند و ارتباط موثر و مثبتی با آنها برقرار کنند. لذا افرادی که توانایی تقویت چنین خصلتی را در وجود خود دارند، معمولاً به رهبرانی اثرگذار، دقیق و باهوش تبدیل خواهند شد.
  • ویژگی بعدی افراد خود رهبر راستگویی با خود است. این خصلت فوق العاده مهم است؛ چرا که متاسفانه برخی از افراد حتی به خودشان نیز دروغ می‌گویند. پس چنین افرادی هرگز نمی‌توانند با واقعیت‌های وجودی خودشان روبرو شوند و هیچوقت به اهداف خود نمی‌رسند. اما کسانی که کنترل اوضاع روحی و جسمی خود را در دست داشته و نسبت به خود راستگو هستند، حتی در صورت داشتن عیب و نقص، آن را بازگو کرده و سعی در برطرف کردن آن دارند. لذا این افراد زودتر از دیگران به اهداف خود دست پیدا می‌کنند.
تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

آمار و ارقام در رابطه با خود رهبری چه می‌گوید؟

با توجه به اینکه مهارت خود رهبری اهمیت زیادی دارد؛ روانشناسان و پژوهشگران در مورد آن تحقیقات فراوانی را به عمل آوردند. طبق نتایج این تحقیقات بیش از ۹۰ درصد از مدیران سازمان‌ها احساس نیاز به مسئله خود رهبری را عنوان کرده‌اند.

همچنین ۹۴ درصد سازمان‌ها نیز بیان کرده‌اند که برای کارکنان در تمامی سطوح عالی، میانی و عملیاتی سازمان وجود خود رهبری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ زیرا ضمن ایجاد خلاقیت، بازدهی کارکنان را افزایش می‌دهد و در نهایت عملکرد آنها را بهبود داده و رسیدن به اهداف نهایی سازمان محتمل‌تر خواهد شد.

ضمناً افراد با تقویت خصلت خود رهبری در وجود خود، دیگران را نیز ترغیب به انجام این کار خواهند کرد. بد نیست بدانید که بانوان نسبت به آقایان تمایل بیشتری برای پرورش مهارت‌های خود رهبری در وجود خود دارند!

برای خود رهبری چه اقداماتی باید صورت گیرد

برای خود رهبری چه اقداماتی باید صورت گیرد

برای خود رهبری چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

برای خود رهبری قبل از اینکه هر اقدامی انجام شود، احتیاج است که فرد نسبت به خود آگاهی دقیقی پیدا کند؛ لذا باید با صرف زمان با بعدهای وجود خود آشنا شده و سپس از ویژگی‌های افراد خود رهبر اطلاع پیدا کند و این ویژگی‌ها را با وضعیت فعلی خود مقایسه نماید و سعی کند با گذشت زمان ویژگی‌ها و مهارت‌های خود رهبری را در خود تقویت کند.

ضمناً باید به این مسئله نیز دقت کرد که برای رسیدن این مهارت خود رهبری به صرف مدت زمان طولانی نیاز است. اگر می‌خواهید به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید، باید صبر و شکیبایی داشته باشید و در انجام تمارین مربوط به این مسئله استمرار بورزید.

راهنمای جامع خود رهبری

کلام آخر

همانطور که دیدید خود رهبری یک خصلت مهم و مثبت است. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که دوست دارید این ویژگی را در خود تقویت کرده و مهارت‌های خود رهبری را داشته باشید، می‌توانید به مرور و با شناخت ویژگی‌های خود و کسب اطلاعات در زمینه راهنمای جامع خود رهبری، در این مسیر گام بردارید.

پس از گذشت زمانی می‌بینید که مدیریت لازم را روی رفتار و احساسات خود داشته و به یک فرد خود رهبر تبدیل شده‌اید؛ بدین ترتیب ضمن اعتلای زندگی شخصی خود، به دیگران نیز کمک می‌کنید.

به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید که اگرچه همه رهبران موفق باید ویژگی‌های افراد خود رهبر را داشته باشند؛ اما این مسئله بدان معنا نیست که افرادی که ویژگی‌های خود رهبری را دارند، قطعاً به رهبران جمعی تبدیل شوند.

پس حتی اگر هیچ میلی به رهبری ندارید، توصیه می‌کنیم باز هم در جهت آموختن خود رهبری تلاش کنید؛ زیرا بدین ترتیب کنترل بهتری روی زندگی خود خواهید داشت و تنها شخصی که می‌تواند سرنوشت و آینده شما را رقم بزند، خودتان هستید. در این مقاله ما راجع به راهنمای جامع خود رهبری صحبت کردیم. امیدواریم که از مقاله راهنمای جامع خود رهبری بهره کافی را برده باشید. از اینکه با صبر و حوصله تا انتها در کنار ذهن زیبا بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_مهمترین خصوصیات افراد خود رهبر چیست؟

چنین افرادی اعتماد به نفس و خودآگاهی زیادی داشته و فوق العاده منظم هستند. همچنین از زمان غافل نمی‌شوند و همیشه همراه و یاری رسان دیگران هستند.

۲_چرا خود رهبری اهمیت دارد؟

بزرگترین عاملی که می‌تواند روی زندگی افراد تاثیرگذار باشد، باورها و افکار اوست؛ در نتیجه اگر فرد بتواند روی افکار و باورهای خود کنترل لازم را داشته باشد، می‌تواند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند.

۳_ارتباط کاریزما با خود رهبری چیست؟

کاریزما در واقع جذبه‌ای است که در افراد خود رهبر در وجود فردی مشاهده می‌شود که این مسئله باعث جلب نظر دیگران نسبت به آنها می‌شود. اشخاصی که کاریزما دارند، می‌توانند مهارت‌های خود رهبری با راهنمای جامع خود رهبری بیش از دیگران در خود تقویت کنند و روی سایر افراد اثرگذار باشند.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

مطالب مرتبط

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *