تست شخصیت شناسی, خشم, روانشناسی, شخصیت شناسی, مشاوره و درمان

علت زود عصبانی شدن مردان

علت زود عصبانی شدن مردان

در دنیای امروز با وجود مشکلات متنوع اقتصادی، مسائل زندگی شخصی، آلودگی هوا و مصرف غذاهای ناسالم همه و همه روی اعصاب و روان انسان‌ها تاثیر مخرب گذاشته است و سبب بسیاری از مشکل‌ها و بیماری‌های روحی و جسمی می‌شود. از طرفی مردان نیز به دلیل اینکه معمولا سرپرست خانواده هستند و این بار مسئولیت را به دوش دارند، همواره در معرض معضلات مختلف زندگی قرار می‌گیرند که باعث خشم و عصبانیت در آنها می‌شود. اما این مسائل زود عصبانی شدن مردان را توجیه نمی‌کند؛ زیرا گاهی برخی از آقایان حتی بر سر مسائل بسیار کوچک به سرعت خشمگین می‌شوند. ما در این مطلب قصد داریم در مورد شخصیت شناسی مردان و علت زود عصبانی شدن مردان، درمان این مسئله و راهکارهایی برای آرام کردن آنها حین عصبانیت برای شما صحبت کنیم و نکات خوبی را به شما گوشزد نماییم.

اگر شما هم با مشکل زود عصبانی شدن مردان دست و پنجه نرم می‌کنید و به فکر راهکارهایی برای حل این موضوع هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب علت زود عصبانی شدن مردان ما را همراهی کنید.

روانشناسی عصبانیت مردان

روانشناسی عصبانیت مردان

روانشناسی عصبانیت مردان

خشم احساسی قدرتمند بوده و واکنشی تند و احساسی در مقابل شرایط متضاد با خواسته و نیازهای فرد ایجاد خواهد شد. گاهی خشم انگیزه‌ای برای شروع یک کار خواهد بود و این انرژی جزو واکنش‌های مثبت تلقی می‌شود.

اما اگر این عصبانیت کنترل نشود، باعث تاثیرات جبران ناپذیری روی زندگی شخصی و اجتماعی فرد خواهد شد. از نظر روانشناسی بیشتر خشم و عصبانیت‌های مردان ناشی از صدماتی است که در دوره‌های مختلف زندگی خود تجربه کرده‌اند.


علت زود عصبانی شدن مردان


اغلب، مردان عصبانی به محبت زیادی احتیاج دارند؛ زیرا احساس تنها بودن و نادیده گرفته شدن دارند و از آنجایی که مردان کمتر از زنان گریه می‌کنند، این احساسات منفی تخلیه نخواهد شد و خودشان را به صورت خشم بروز خواهند داد تا از فشار ناشی از آن خلاص شوند.

آقایان با نگاه کردن به جنبه‌های مثبت زندگی خود می‌توانند در مقابل خشم و عصبانیت مقاومت کرده و این رفتار بد خود را تغییر دهند.

علت عصبانیت مرد عاشق

علت عصبانیت مرد عاشق

علت عصبانیت مرد عاشق

همه ما می‌دانیم که زمانی که احساسات بر عقل غلبه کند، رفتار‌ها متفاوت‌تر می‌شوند و این برای مردان و زنان صادق است. زمانی که آقایان درگیر روابط عاطفی می‌شوند، واکنش‌های تندتری نشان داده و ممکن است زود جوش‌تر شوند. در این قسمت می‌خواهیم برخی از علل عصبانیت و خشم مرد عاشق را برای شما بیان کنیم؛ این علت‌ها عبارت‌اند از:

  • افزایش سطح استرس: زمانی که مردان در یک رابطه عاشقانه قرار می‌گیرند و طرف مقابل خودشان را دوست دارند، همواره نسبت به مسائلی از جمله از دست دادن طرف مقابل، کمبود عزت نفس در برابر وی و کم بودن توانایی‌ها و استعدادهای خودشان و دل زده شدن شریک عاطفی به این واسطه، استرس و اضطراب دارند و این احساس به صورت عصبانیت خود را نشان می‌دهد.

البته مشکلات مالی، معضلات محل کار، دمای بالا، سر و صدا و ترافیک نیز باعث افزایش اضطراب و از علت‌های مهم عصبانیت در مردان است.


علت زود عصبانی شدن مردان


  • مسائل دوران کودکی: اگر مردان در دوران کودکی در محیط سختگیرانه و خشنی بزرگ شده باشد و هرگز مورد ارزش گذاری واقع نشده باشد، می‌تواند در بزرگسالی به فردی پرخاشگر تبدیل شود.

تجربه‌های ناگوار کودکی مردان نیز می‌تواند او را به مردی شکاک و کنترل‌گر تبدیل کرده که به همسر خود اجازه رفت و آمد به تنهایی نخواهد داد. ضمناً اختلافات خانوادگی و تنش‌های روحی یکی از دلایل مهم خشم در مردان است.

تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

  • تغییرات هورمونی: با اینکه اثر تغییرات هورمونی بیشتر در زنان قابل مشاهده است؛ اما گاهی این تغییرات مردان را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها را به فردی عصبی تبدیل می‌کند. ممکن است در اثر عواملی مانند سبک زندگی غلط، خواب ناکافی، تغذیه ناسالم و… سطح هورمون تستسترون در مردان پایین آمده و موجب بروز خشم شدید در آنها شود.

بیشتر بخوانید : خشم چیست و انواع آن


  • شکست‌های مداوم در زندگی: شکست‌های پی در پی تحصیلی و شغلی می‌تواند یکی از عواملی باشد که موجب عصبانیت در آقایان شود. زمانی که مردان از عملکرد شغلی خود رضایت ندارند و احساس ناکامی می‌کنند، میزان عصبانیت در آنها بالا می‌رود.

در ضمن یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز خشم در مردان عاشق می‌شود، خیانت دیدن از شریک عاطفی‌شان است که باعث ایجاد احساس افسردگی و تنهایی در آنان شده و به صورت عصبانیت‌های شدید و رفتارهای جنون آمیز خود را نشان می‌دهد.

وقتی مرد عصبانی است چه کار کنیم؟

وقتی مرد عصبانی است چه کار کنیم؟

وقتی مرد عصبانی است چه کار کنیم؟

_آرامش و خونسردی خود را حفظ نمایید. اگر می‌خواهید مرد عصبانی را آرام کنید، ابتدا باید خودتان آرامش داشته باشید. انجام این کار قطعاً راحت نیست؛ اما مردان زمانی که عصبانی می‌شوند و با رفتار آرامش آمیز طرف مقابل مواجه می‌شوند، سریعتر می‌توانند بر خشم خود غلبه کنند.

پس عصبانیت شوهرتان را با عصبانی شدن پاسخ ندهید. اگر هر دو نفر بخواهند داد و فریاد کنند، مسائل به خوبی پیش نمی‌رود؛ بنابراین سعی کنید با کلمات آرامبخش ابتدا مرد را به آرامش دعوت کنید و سپس پس از گذشت چند ساعت که خشم وی فروکش کرد، با برخوردی صلح‌آمیز مسئله را مورد بحث و بررسی قرار دهید.

نگرش آرام و رفتار بالغانه شما نیز به شوهرتان کمک می‌کند که در مورد رفتار بد خویش فکر کرده و سعی کند بیشتر خود را کنترل نماید.


علت زود عصبانی شدن مردان


_به رفتارهای خودتان فکر کنید. خشم مردانه ممکن است ریشه در ناراحتی آنها از طرف مقابل داشته باشد؛ بنابراین صادقانه به این فکر کنید که چه رفتاری از شما سر زده که باعث بروز خشم در آنان شده است.

اگر احساس می‌کنید که رفتار نادرستی داشتید، با تمام وجود از وی عذرخواهی کنید. با این کار هم عصبانیت او کمتر خواهد شد و هم این رفتار را از شما یاد می‌گیرد.

 

_حد و مرزی را تعیین کنید. این به این معنی است که مشخص کنید تا چه میزان و تا چه مدت زمان خشم عصبانیت همسرتان را می‌پذیرید و اگر او از این حد و مرز فراتر برود، شما نیز با او برخورد خواهید کرد.

مرزها راهی مناسب برای برخورد با همسر عصبی است و شوهرتان را موظف به احترام گذاشتن خواهد کرد.


بیشتر بخوانید : کنترل خشم در زنان


_مرد را به عصبی بودن عادت ندهید. اگر شما او را به عنوان یک شخص زودجوش بپذیرید و بخواهید به همین روال ادامه دهید، اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوید.

به عنوان مثال ممکن است همسرتان با خشم خود یکی از اعضای خانواده و یا دوستانتان را ناراحت کرده باشد؛ زمانی که شما پنهانی به سراغ او رفته و در مورد عصبانیت شوهرتان توضیح می‌دهید؛ در واقع دارید او را به انجام این کار تشویق می‌کنید.

کاری کنید همسرتان بیاموزد که عواقب ناشی از خشمگین شدن، متوجه خودش است وگرنه رفتارش اصلاح نخواهد کرد.

 

_ویژگی صبر را در خودتان تقویت کنید. اغلب عصبانیت‌های شدید مردان این مفهوم را می‌رساند که آنها به شدت آسیب دیدند؛ بنابراین به همدلی شما احتیاج دارند.

اگر بتوانید هنگام بروز خشم همسرتان، صبر داشته باشید و یک محیط امن و دوستانه را ایجاد نمایید و به دور از هرگونه انتقاد به مشکلات او گوش دهید، تاثیرگذارترین کمک را به او کرده‌اید.

از آنجایی که خشم یک رفتار مسری است؛ به هیچ عنوان از عصبانیت شوهرتان الگوبرداری نکنید و هنگام مواجهه با عصبانیت او، احساسات خود را کنترل کنید.


علت زود عصبانی شدن مردان


_از اون فاصله بگیرید. گاهی ممکن است مردان از مشکلات محیط بیرون منزل عصبانی باشند و زمانی که به خانه برمی‌گردند به خاطر اصرارهای نابجای شما، ناخودآگاه تمام احساس خشم را بر سر شما خالی کنند.

بهترین کار این است که این شرایط را درک کرده و روی بازگو کردن مسئله پافشاری نکنید و چند ساعتی او را تنها بگذارید. خواهید دید که بعد از اینکه شوهرتان آرام شد، موضوع را برای شما بازگو کرده و از شما راهنمایی می‌خواهد.

پرسش و پاسخ و بازجویی هنگام عصبانیت شوهر، اصلاً و ابداً راهکار مناسبی نیست و باعث افزایش حس خشم در آقایان می‌شود.

درمان زود عصبانی شدن مردان

درمان زود عصبانی شدن مردان

درمان زود عصبانی شدن مردان

برای درمان هر رفتار نادرستی چه در زنان چه در مردان ابتدا باید شخص خودش برخورد اشتباه خود را پذیرفته و راغب به روش‌های درمان باشد. در این قسمت می‌خواهیم راهکارهای عمومی برای درمان زود عصبانی شدن مردان به آنها پیشنهاد کنیم تا با انجام آنها در طول روز، در زمان بروز عصبانیت با انجام آنها تا حدی آرامش خود را به دست بیاورند:


بیشتر بخوانید : از بین رفتن علاقه بین زن و شوهر


-نفس عمیق بکشید. ساده‌ترین و بهترین راهکار برای درمان زود عصبانی شدن، تنفس عمیق و افزایش تمرکز برای چند دقیقه در روز است. این کار باعث می‌شود هنگام بروز خشم، ذهنتان از مسئله دور شود و اندام‌هایتان اکسیژن بیشتری دریافت کنند.

-روزانه چندین لیوان آب خنک بنوشید. چنین کاری باعث می‌شود جسم و روحتان با نشاط شود و خوردن آب خنک حین عصبانیت نیز به فکرتان جان تازه‌ای می‌بخشد.

-مهارت‌های ارتباطی‌تان را افزایش دهید. معمولا زمانی که مردان عصبانی می‌شوند، نمی‌توانند منطقی بوده و با انصاف صحبت کنند؛ بنابراین سعی کنید به جای بحث‌های غیرمنطقی، روی مشکل تمرکز کرده و با شیوه درست با طرف مقابل صحبت کنید تا آن را حل نمایید.

-مشکلاتتان را رفع و رجوع کنید. اگر در زندگی شخصی و یا شغلی یک مشکل به خصوص را دارید، سعی کنید با کشف راهکارهای درست، مسئله را حل نمایید. اما برخی شرایط پیش می‌آیند که مشکلات حل شدنی نبوده و خارج از کنترل افراد هستند؛ در این شرایط سعی کنید آن را بپذیرید، به آن فکر نکنید و با وجود آن کنار بیایید. در این صورت آن موضوع دیگر شما را خشمگین نخواهد کرد.

-در نهایت نیز برای درمان زود عصبانی شدن می‌توانید به روانشناس مراجعه نمایید. آنان با استفاده از تست روانشناسی و شخصیت شناسی ابتدا با ویژگی‌های رفتاری شما آشنا شده و با دادن مشاوره و راهکارهای علمی روانشناسی، بهترین درمان را به شما پیشنهاد خواهد داد.


علت زود عصبانی شدن مردان


کلام پایانی

خشمگین شدن یک واکنش هیجانی و طبیعی است و همه انسان‌ها در موقعیت‌های مختلف زندگی حتی برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده‌اند؛ اما نحوه بروز و مدیریت این واکنش مهم است.

از آنجایی که بخش اعظم شخصیت تمامی انسان‌ها در دوران کودکی تشکیل می‌شود؛ بنابراین باید سعی کرد شیوه سالم مدیریت خشم را به کودکان آموزش داد تا در بزرگسالی دچار مشکل نشوند؛ زیرا زود عصبانی شدن روی روابط عاطفی، زندگی شخصی و شغلی تاثیرات بسیار مخربی بر جای می‌گذارد.

پس اگر جزو افرادی هستید که مشکل زود عصبانی شدن را دارید، توصیه می‌کنیم این مسئله را جدی گرفته و برای جلوگیری از اثرات بد آن، از متخصصان مشاوره در این زمینه کمک بخواهید. امیدواریم این مطلب علت زود عصبانی شدن مردان برای شما مفید بوده باشد. از توجه شما عزیزان، متشکریم.


بیشتر بخوانید : اضطراب جدایی در بزرگسالان


سوالات متداول

۱_نشانه‌های فردی که زود عصبی می‌شود چیست؟

چنین افرادی معمولاً تحریک پذیر، بی‌حوصله و تندخو هستند و زود مضطرب می‌شوند. معمولا مردان عصبی بیشتر افکار منفی را به ذهنشان راه می‌دهند. چنین اشخاصی حتی در مسائل کم اهمیت از کوره در می‌روند و با دیگران بحث می‌کنند. همچنین می‌توانند رفتارهای پرخطر مانند رانندگی‌های سریع، مصرف الکل و… را داشته باشد.

۲_آیا برای درمان زود عصبانی شدن مردان دارو وجود دارد؟

این مورد با مراجعه به پزشک مشخص می‌شود؛ اگر روانپزشک این خشم و عصبانیت را نوعی بیماری تشخیص دهد، ممکن است برای وی دارو تجویز کند تا درمان، روند بهتر و سریع‌تری به خود بگیرد.


علت زود عصبانی شدن مردان


مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا


 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *