جدایی و طلاق, روابط زوجین, روانشناسی

اضطراب جدایی در بزرگسالان

اضطراب جدایی در بزرگسالان

اضطراب جدایی در بزرگسالان، یکی از اختلالات روانی است که بر زندگی شخصی و اجتماعی و عملکرد تحصیلی آن تأثیر می‌ گذارد. این نوع اضطراب ممکن است به دلیل ترس و نگرانی از ترک شدن و تنها ماندن توسط اشخاص مهم در زندگی فرد ایجاد شود. در واقع، ترس از رد شدن و تنها ماندن نقش مهمی در ایجاد این اختلال دارد. به همین دلیل، اضطراب جدایی در بزرگسالان یکی از اختلالات روانی است که نیازمند مداخلات درمانی مناسب است. برای اشنایی بیشتر درباره اختلالات جدایی در بزرگسالان، علل و انواع آن، تا پایان مقاله همراه ذهن زیبا باشید.

 

اضطراب جدایی در بزرگسالان چیست؟

اضطراب جدایی در بزرگسالان به وضعیتی اشاره دارد که فرد در آن با تجربه نگرانی و استرس شدید درباره دوری یا از دست دادن فرد مهمی مواجه می ‌شود. این اضطراب معمولا همراه با اجتناب و دوری از افرادی است که فرد با آن ها ارتباط نزدیکی دارد، مثل همسر، خانواده، دوستان و عزیزان.

ریشه های اصلی اضطراب جدایی در بزرگسالان باید در دوران کودکی فرد جستجو شود. در سنین پایین، کودکان به والدین خود بسیار وابسته هستند و ترک شدن و تنها گذاشتن آن ها سبب ترس و نگرانیشان  می شود. این واکنش معمولا تا 2 سالگی طبیعی است ولی اگر در سنین بالاتر بروز کند، ممکن است نشانه اضطراب جدایی باشد.

در اضطراب جدایی در بزرگسالان، فرد به محض جدا شدن از افرادی که به آن ها وابستگی دارد، احساسات نامطلوبی می ‌تواند تجربه کند. در این حالت، ترس و نگرانی طاقت ‌فرسا درون فرد ظهور می‌کند.

برای تشخیص اضطراب جدایی در بزرگسالان، باید شدت و قدرت ترس و نگرانی ارزیابی شود. اگر این ترس به حدی شدید باشد که روند زندگی فرد را مختل کند و او را از انجام فعالیت‌ ها باز دارد، ممکن است اختلال اضطراب جدایی وجود داشته باشد. همچنین فرد ممکن است در هر لحظه که به فکر دوری و تنها ماندن است، احساس نگرانی و اضطراب نسبتا شدیدی داشته باشد. بنابراین، برای جلوگیری از احساس تنهایی و رد شدن، به دیگران بسیار وابسته می ‌شود.

اضطراب جدایی در بزرگسالان تاثیرات منفی بر روند زندگی فرد خواهد داشت. بهتر است بنابراین، توصیه می شود برای مشاوره و شخصیت شناسی به پزشک روانشناس مراجعه کنید تا درک بهتری از خود و شخصیت خود داشته باشید و راه‌ حل ‌های مناسب برای مدیریت این اضطراب پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : اضطراب جدایی در کودکان

انواع اضطراب جدایی

انواع اضطراب جدایی

انواع اضطراب جدایی

برخی از انواع اختلال اضطراب جدایی در بزرگسالان عبارتند از:

  • اختلال اضطراب جدایی خانواده: این اختلال زمانی رخ می ‌دهد که فرد نگرانی شدیدی درباره جدا شدن از اعضای خانواده خود دارد. این ممکن است به دلیل نقل مکان، طلاق یا جدایی از شریک زندگی، یا رخدادهای دیگر باشد.
  • اختلال اضطراب جدایی از دوستان: در اینجا فرد از جدا شدن از دوستان نگران است و ممکن است درباره از دست دادن روابط اجتماعی خود نگران باشد. این مسئله می‌ تواند روابط شخصی و احساس راحتی با دیگران را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اختلال اضطراب جدایی از همسر: زمانی که یک فرد از جدا شدن از همسر یا شریک زندگی خود نگران است، این اختلال رخ می ‌دهد. این ممکن است به دلیل طلاق، جدا شدن جغرافیایی یا دلایل دیگر باشد.
  • اختلال اضطراب جدایی از محیط کار: در برخی موارد، فردی می ‌تواند از جدا شدن از محیط کار خود نگرانی کند. این نگرانی می ‌تواند به دلیل تغییر شغل، اخراج یا تغییرات دیگر در شرایط کاری باشد.

با توجه به میزان نگرانی و تأثیر آن بر زندگی روزمره، مشاوره و درمان ممکن است لازم باشد. روانشناسی می ‌تواند به شما در تشخیص این اختلال کمک کند و راه‌ های درمانی مناسب را پیشنهاد دهد، مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) یا مشاوره اجتماعی. تست‌ روانشناسی و شخصیت‌ شناسی نیز می‌ تواند در تشخیص و درمان این اختلال مفید باشد.

بیشتر بخوانید : فرزند پروری موفق

تست اختلال اضطراب جدایی

تست اختلال اضطراب جدایی

 

تست اختلال اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی یکی از مشکلات روانی است که در مواقعی، مانند ورود به مدرسه یا دانشگاه، رفتن به سربازی، تجربه زندگی در محیط ‌های جدید و دور از خانه، ازدواج یا مهاجرت باعث می ‌شود فرد اضطراب  جدایی از خانه و خانواده را تجربه کند.

تست اختلال اضطراب جدایی، که توسط دکتر منی‌کاواساگار و همکارانش در سال 2003 طراحی شده است، یکی از پرکاربردترین و معتبرترین ابزارهای تشخیصی در ارزیابی مشکلات اضطراب جدایی است.

تست اختلال اضطراب جدایی برای افراد بالای 18 سال طراحی شده و شامل 27 سوال است. در این تست، افراد بر اساس یک مقیاس چهارگانه لیکرت، به هر سوال پاسخ می‌ دهند و وضعیت خود را از 0 (کمترین شدت اضطراب) تا 3 (بیشترین شدت اضطراب) ارزیابی می‌ کنند. نمرات کسب شده نشانگر شدت اضطراب جدایی فرد است، به طوری که نمرات بالاتر بیانگر شدت بیشتر اضطراب جدایی است. میانگین نمرات متوسط برای جمعیت عمومی 20 است، در حالی که برای زنان 19.81 و برای مردان 20.5 است.

برای بررسی اعتبار همگرا، نتایج این تست با مصاحبه بالینی ساختار یافته نشانگان اضطراب جدایی بزرگسالان و

این تست می‌ تواند به عنوان یک ابزار مشاوره در برنامه‌ های متخصصان روانشناسی به کار گرفته شود.

 

تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

سبب شناسی اختلال اضطراب جدایی

سبب شناسی اختلال اضطراب جدایی در بزرگسالان به عوامل گوناگونی برمی‌گردد که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی و وراثتی: هر آدمی دارای ژنتیک منحصر به فرد است و بعضی افراد به خاطر وراثت ژنتیکی، سطح حساسیت و نگرانی بیشتری نسبت به جدایی تجربه می ‌کنند. این خصوصیات ژنتیکی، ممکن است باعث بروز اختلال اضطراب جدایی در آن ها شود.
  • عوامل استرس زا: شرایط و موقعیت ‌های استرس زا نقش مهمی در بروز این اختلال دارند. از جمله مثال ‌هایی که می‌ تواند اضطراب جدایی را تشدید کند، می ‌توان به از دست دادن عزیزان، طلاق و ترس از جدا شدن از آن ها اشاره کرد. این وضعیت‌ ها باعث ایجاد حس نگرانی و ترس در فرد می ‌شوند و به وجود اضطراب منجر می‌ شوند.
  • ترس و نگرانی: ترس و نگرانی نقش مهمی در اختلال اضطراب جدایی دارند. برخی از افراد ممکن است از بروز رخدادهای ناگوار مانند تنهایی، از دست دادن ارتباط با عزیزان و انجام فعالیت‌ های مستقل و محدود نگران باشند. واقعیت این است که مردان اکثرا ترس خود را به صورت غیرمستقیم نشان می ‌دهند.

بیشتر بخوانید : راه های درمان بی حوصلگی

علائم و نشانه های اضطراب جدایی در بزرگسال

علائم و نشانه های اضطراب جدایی در بزرگسال

 

علائم و نشانه های اضطراب جدایی در بزرگسال

علائم اختلال اضطراب جدایی در افراد بزرگسالان موارد زیر است:

  • پریشانی هنگام پیش ‌بینی یا تجربه جدایی از خانه یا افراد: فرد در این مواقع نگران می ‌شود که به دلیل جدایی، ارتباط با افراد مورد علاقه خود را از دست دهد یا به آن ها آسیب برسد.
  • نگرانی درباره تجربه رویداد منفی: نگرانی درباره تجربه یک رویداد منفی در زندگی که باعث جدا شدن از افراد دلبسته می ‌شود، مانند ربوده شدن یا گم شدن. فرد نگران است این اتفاقات باعث جدایی از شخصیت‌ های مورد علاقه ‌اش شود.
  • ترس از ترک خانه یا سفر به تنهایی: فرد علاقه‌ ای به تجربه تنهایی ندارد و حتی در خانه نمی‌ خواهد به تنهایی باشد.
  • عدم تمایل به خوابیدن دور از خانه یا به خوابیدن در خانه بدون حضور شخصی با دلبستگی نزدیک: فرد ممکن است چه از خانه دور شده باشد و چه در خانه بدون فرد دلبسته باشد، نگرانی شدید را تجربه کند و نخوابد.
  • تجربه کابوس ‌هایی که شامل موضوعات جدایی هستند: این کابوس ‌ها ممکن است در رابطه با از دست دادن افراد دلبستگی یا جدایی از آن ها باشد.
  • نشانه‌ های فیزیکی: فرد دچار علائمی مانند سردرد، مشکلات گوارشی (تهوع، استفراغ) یا علایم قلبی عروقی (سرگیجه) در صورت جدا شدن از افراد دلبسته، می شود. این علائم ممکن است همراه با حملات پانیک نیز باشند، اگرچه برای تشخیص اختلال، حملات پانیک الزامی نیست.

این علائم ممکن است برای مدت طولانی و به صورت مداوم وجود داشته باشند و در صورت تشدید، نیاز به مراجعه به متخصص روانشناسی و درمانگر دارند.

بیشتر بخوانید : اضطراب اجتماعی چیست؟

روش های درمان اضطراب جدایی در بزرگسالان

روش های درمان اضطراب جدایی در بزرگسالان

 

روش های درمان اضطراب جدایی در بزرگسالان

راهکارهای درمانی اضطراب جدایی در بزرگسالان عبارتند از:

  • روش های روان درمانی: استفاده از روش های مختلف روان درمانی مانند روش های شناختی رفتاری و گروه درمانی، که به فرد کمک می کنند تا مهارت های مورد نیاز برای کنترل نگرانی ها، مواجهه با ترس ها و افزایش اعتماد به نفس را آموزش ببیند.
  • درمان متمرکز بر خانواده: در این روش، مشکلات و مسائل روانشناختی خانواده مورد بررسی قرار می گیرد و سبک فرزند پروری و تعامل میان والدین مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • درمان دارویی: در برخی مواقع، روانپزشک ممکن است از داروهای ضد اضطراب برای کاهش و بهبود علائم اختلال اضطراب جدایی استفاده کند.

این راهکارها در کل با هدف کمک به فرد در شناسایی و تغییر افکار و رفتارهای نادرست مرتبط با اضطراب جدایی مورد استفاده قرار می گیرند.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

مطالب مرتبط

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *