روانشناسی, فرزند پروری, کودکان و نوجوانان

اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی در کوذکان

آیا به این مشکل برخورد کرده ‌اید که کودکتان هنگام جدا شدن از شما، به شدت احساس جدایی و اضطراب دارد؟ یا آیا کودکتان در زمان رفتن به مهد کودک یا مدرسه، با واکنش هیجانی و ترس روبرو می ‌شود؟ گاهی اوقات کودک شما ممکن است، نگرانی داشته باشد که گم نشود و کابوس ‌هایی مربوط به این موضوع را تجربه کند. این اختلال به عنوان اختلال اضطراب جدایی در کودکان شناخته می‌ شود و در صورتی که کودک شما به آن دچار شده است، نگران نباشید. در ادامه ذهن زیبا به همه جنبه ‌ها و روش‌ های حل اختلال اضطراب جدایی در کودکان می پردازد تا بتوانید به کودکتان کمک کنید.

 

اضطراب جدایی در کودکان در چه سنی است

اضطراب جدایی یکی از مسائل شایع در کودکان است، که به طور کلی از دوران شش ماهگی آغاز می‌ شود و تا سن سه سالگی ادامه می ‌یابد. این مسئله بیشتر زمانی رخ می ‌دهد که والدین کودک را تنها می‌ گذارند و به سر کار یا امور خودشان می ‌روند. اگرچه در بیشتر موارد این اضطراب تا دو سالگی کاهش می‌ یابد، اما در صورتی که پس از این سن بهبود نیابد و یا با واکنش‌ های غیرطبیعی در کودک همراه باشد، لازم است نشانه ‌های اختلال اضطراب را با دقت بررسی کنید و به همراه کودک به یک مشاور و روانشناس متخصص کودکان مراجعه کنید.

با شرکت در جلسات مشاوره و روانشناسی، می‌ توانید با کار با کودک، بهبودی بیشتر را برای کودک و ارتقای سلامت روانی خانواده ایجاد کنید.

 

بیشتر بخوانیم : درمان اعتماد به نفس پایین

 

اضطراب جدایی در کوذکان 5 ساله

اضطراب جدایی در کوذکان 5 ساله

اضطراب جدایی در کودکان 5 ساله

اضطراب جدایی در کودکان 5 ساله یک وضعیت ناراحت کننده و نگران کننده برای خانواده است. اما با اتخاذ برخی اقدامات، می ‌توانید به کاهش این اضطراب کمک کنید. در ادامه راهکارهایی برای کمک به اضطراب جدایی در کودکان 5 ساله برای سازگاری با محیط جدید و جدایی از افراد مهم برایشان آورده شده است:

  • الگوبرداری از رفتار خوب

نمایش رفتارهای قابل تقویت مثبت و ایجاد الگوهای سازنده می ‌تواند به کودک در فرآیند سازگاری کمک کند. به عنوان مثال، نشان دادن احساس اطمینان خود در مواجهه با تغییرات و نشان دادن علاقه و حمایت به کودک در این دوران می ‌تواند مفید باشد.

  • ایجاد محیط قابل پیش ‌بینی و امن

 تلاش برای ایجاد یک محیط متعادل و قابل پیش ‌بینی در خانه و محیط‌ های دیگری که کودکان در آن حضور دارند، می ‌تواند اضطراب جدایی را کاهش دهد. به عنوان مثال، ایجاد روال ‌ها و زمان ‌بندی مشخص برای فعالیت ‌ها می ‌تواند به کودک اطمینان بیشتری بدهد.

  • توجه به نیازهای احساسی کودک

درک و توجه به نیازهای احساسی کودک می ‌تواند کمک کند تا اضطراب جدایی کاهش یابد. گاهی اوقات کودکان نیاز دارند تا احساساتشان را بیان کنند و از تجربیات خود صحبت کنند. با گوش دادن به احساساتشان و ارائه فضایی برای بیان آن ها، می ‌توانید به کودک کمک کنید تا احساساتش را درک کند و احساس آرامش بیشتری پیدا کند.

تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

  • آماده‌ سازی برای مکان ‌ها و افراد جدید

اگر قصد دارید به مکانی جدید بروید یا با افراد جدیدی آشنا شوید، می ‌توانید کودک را پیش از آن با اطلاع‌ رسانی مناسب، آشنا کنید. به وی توضیح دهید که چه اتفاقی خواهد افتاد و چه زمانی به جایی برمی‌گردید. این کمک می ‌کند که کودک از این تغییرات آگاه شود و آمادگی داشته باشد.

  • بازی و سرگرمی

بازی و سرگرمی مناسب می ‌تواند به کودک کمک کند تا از تنهایی و اضطراب جدایی فرار کند. فعالیت ‌های سازنده و مفرح مانند بازی با اسباب‌ بازی، خواندن کتاب ‌های داستان، رقصیدن و نقاشی کشیدن می ‌تواند به کودکان کمک کند تا خود را خوشحال و مشغول بدانند.

  • مراجعه به روانشناس و مشاور

در صورت نیاز، از افراد حرفه ‌ای مثل مشاوران و روانشناسان کودکان برای کمک در مدیریت اضطراب جدایی استفاده کنید. برخی از راهکارهای مورد استفاده در این حالت ‌ها شامل مشاوره، تست روانشناسی و روش ‌های شخصیت ‌شناسی می ‌شوند. این افراد متخصص می ‌توانند با روش ها و برنامه‌ های مناسب اضطراب جدایی در کودکان 5 ساله را درمان کنند.

 

بیشتر بخوانیم : اضطراب اجتماعی چیست ؟

 

اضطراب جدایی در کوذکان 3 ساله

اضطراب جدایی در کوذکان 3 ساله

اضطراب جدایی در کودکان 3 ساله

افرادی که اضطراب جدایی را تجربه می ‌کنند، مثل کودکان سه ساله، ممکن است بدون حضور والدینشان نتوانند به خواب بروند. اگر والدینشان اجازه ندهند، ممکن است گریه کنند و اختلالی در خوابشان ایجاد شود. در این مواقع، کودکان نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند و نمی ‌توانند به تنهایی این مشکل را حل کنند.

اگر کودکان سه ساله علائم اضطراب جدایی را نشان دهند و با آسیب روحی مواجه شده باشند، مطمئن باشید که وابستگی آن ها به شما نشان از اعتماد و امنیت به شما دارد. این یک امر مثبت است. در مرحله بعد، بهتر است از متخصصین روانشناسی کمک بگیرید تا به کودک کمک کنند تا از این تروما بهبود یابد و پیشرفت کند.

این سن، زمان مناسبی است که به کودک خود اطمینان دهید که هرجا بروید دوباره بازخواهید گشت. بنابراین، می‌ توانید با کودکتان بازی “دالی” را تمرین کنید تا هنگامی که کودکان بزرگتر می‌ شوند، به تدریج بیاموزند که والدینشان همیشه در دسترس هستند و به مرور زمان اعتماد لازم را به افرادی که از آن ها مراقبت می ‌کنند و نیازهایشان را برآورده می ‌کنند، پیدا می ‌کنند.

اضطراب جدایی در کوذکان در مدرسه

اضطراب جدایی در کوذکان در مدرسه

اضطراب جدایی کودکان در مدرسه

اضطراب جدایی از والدین در دوران مدرسه، یکی از مشکلات رایج کودکان است. این اضطراب با عوامل مختلفی ایجاد می‌ شود، اما یکی از عوامل اصلی آن، رابطه والدین با کودک در دوران قبل از مدرسه است. بیشتر کودکان در 20 روز اول ورود به مدرسه این تجربه را دارند، که برخی از آن ها نیاز به درمان دارند. بچه‌ هایی که به اضطراب حساس هستند، رفتارهای خاصی دارند که باعث تشدید یا ادامه علائم اضطرابی می‌ شود.

 لازم است والدین نقش همدردی و حمایت را ایفا کنند و به فرزند خود نشان دهند که با این مشکل قابل کنترل و کاهش است. برای غلبه بر این مشکل، لازم است که بچه ‌ها بیاموزند با چالش ‌ها روبرو شوند و با محیط اطراف تطبیق پیدا کنند.

باید به طور صریح به کودک نشان داده شود که این علائم ناشی از اضطراب جدایی نیستند و بسیاری از کودکان با این مشکل مواجه شده ‌اند. همچنین، باید به فرزندتان بگویید که متوجه این هستید که رفتن به مدرسه برایش دشوار است، اما باید با آن مواجه شود و به مرور زمان این اضطراب ‌ها کاهش خواهد یافت. اغلب در دوران مدرسه، اضطراب جدایی از مادر بیشتر دیده می ‌شود و زمان بیشتری برای به دست آوردن احساس امنیت نیاز است. با حمایت و الگوی رفتار صحیح والدین، این مسئله قابل مدیریت است.

معمولا، برای تشخیص علائم اضطراب جدایی در مدرسه، تست‌ روانشناسی و شخصیت شناسی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برخی از این علائم شامل عدم تمایل به حضور در مدرسه، عدم تفاهم با همسالان، ناراحتی و گوشه گیری در فعالیت‌ های علمی و اجتماعی، مشکلات در تمرکز و پایین بودن اعتماد بنفس و همچنین مشکلات یادگیری و شناختی است. درصورت مشاهده این علائم، مراحل درمانی و مشاوره برای کودک و خانواده ‌اش باید بلافاصله آغاز شود.

 

بیشتر بخوانیم : بی حوصلگی نوجوانان علت ها و راه حل ها

 

اضطراب جدایی در کوذکان استثنایی

اضطراب جدایی در کوذکان استثنایی

اضطراب جدایی در کودکان استثنایی

اختلال اضطراب جدایی یکی از مشکلات شایع در کودکان استثنایی است که ممکن است در زمان‌ هایی مانند جدایی از والدین یا شروع سن مدرسه بیشتر ظاهر شود.

کودکان استثنایی همانند کودکان دیگر با ترس از غریبه‌ ها متولد می‌ شوند و به آغوش والدین پناه می ‌برند. اما در برخی موارد، این مشکلات نه تنها تعدیل نمی‌ شود، بلکه بیشتر می ‌شود. این ممکن است باعث بروز اختلالات اضطرابی و مشکلات رفتاری هیجانی شود که نشان ‌دهنده این مسئله است.

در این وضعیت، والدین می ‌توانند به دو روش عمل کنند که هرکدام دامنه ‌ای از تاثیر خاص را دارد. ممکن است والدین تلاش کنند کودک را از خود جدا کنند، که باعث می شود کودک احساس ‌کند کسی او را درک نمی‌ کند. همچنین ممکن است والدین بیشتر به کودک توجه کنند و از او تبعیت کنند، که نشان‌ دهنده این است که کودک می ‌تواند دیگران را مجبور کند طوری باشند که او می ‌خواهد.

برای حل این مسئله و دیگر مشکلات اضطراب جدایی در کودکان استثنایی، مشاوره و شخصیت‌ شناسی می ‌تواند مفید باشد. در این دوران بسیار مهم است که کودک ارتباط نزدیکی با والدین خود برقرار کند. اگر امکان مرخصی برای والدین وجود دارد، بهتر است از آن استفاده شود. این مساله حاکی از نیاز کودک به اطمینان و حفظ آرامش است و به هیچ عنوان نشان ‌دهنده وابستگی منفی نیست.

 

سخن پایانی

مهم است به خاطر داشته باشید که هر کودک ممکن است به  به تغییرات و جدایی واکنش متفاوتی نشان دهد. برای کمک به کودکانتان در سازگاری با این تغییرات، به نیازها و احساساتشان توجه کنید و با ارائه حمایت و اطمینان، آن ها را در این مسیر همراهی کنید. در صورتی که نگرانی‌ ها و اضطراب کودک به شدت ادامه داشت و زندگی روزمره و رفتارهایش تحت تاثیر قرار این اضطراب قرار گرفت، بهتر است به متخصصین حوزه روانشناسی کودکان مراجعه کنید. آن ها می ‌توانند ارزیابی دقیق ‌تری از وضعیت کودک ارائه دهند و راهنمایی ‌های لازم را برای مدیریت اضطراب ارائه کنند.

همچنین، در هر مرحله‌ ای از این فرایند، به خاطر داشته باشید که شما به عنوان والدین نیز نیاز به مراقبت از خود دارید. مراقبت از خود و حفظ سلامت روانی و احساسی شما، می ‌تواند بهترین کمکی باشد که به کودکانتان می کنید. همچنین، مشاوره با روانشناس یا مشاور والدین نیز می ‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی ‌ها و راهکارهای مناسبی را برای مدیریت اضطراب کودکانتان بیابید.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

مطالب مرتبط

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *