ادبیات و روانشناسی, ارتباط موثر, رفتار شناسی, روانشناسی, سبک زندگی, کودکان و نوجوانان

عوامل موثر در ارتباط کودک با کودک

عوامل موثر در ارتباط کودک با کودک

امروزه اکثر افراد این واقعیت را می‌دانند که بیشتر رفتارهای بزرگسالی ریشه در دوران کودکی دارد؛ به همین علت است که نحوه تربیت و برقراری ارتباط با کودکان امری بسیار حیاتی است. همچنین رشد اجتماعی کودکان ارتباط مستقیمی با نحوه برخورد آنها با همسالان خود دارد. به همین دلیل است که رابطه کودک با کودک امری جدی بوده و باید در مورد آن اطلاعات کافی را داشته باشید.. در این مقاله ذهن زیبا قصد دارد راجع به عوامل موثر در ارتباط کودک با کودک مطالبی را عنوان کند تا ادامه مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : عوامل موثر در شکل گیری شخصیت کودکان

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

چگونگی ارتباط کودکان با یکدیگر

جالب است بدانید که وقتی کودکان در جمع همسالان خود قرار می‌گیرند دوست دارند که نظر سایرین را به خود جلب کنند. به همین دلیل است شروع به انجام کارهایی کرده تا از آنها در جمع همسالان خود صحبت شود.

در واقع این مسئله به این دلیل است که کودک دوست دارد در معرض دید قرار بگیرد؛ به همین دلیل است که اگر از دور رفتارهای چند کودک همسن و سال را در نظر بگیرید ممکن است برای لحظاتی از ارتباط و احترام بین آنها شگفت زده شوید و پس از گذشت مدت زمانی شاهد دعوا و بروز عصبانیت و خشم آنها باشید.

به گونه‌ای که نمی‌توانند یک ساعت را بدون جر و بحث و دعوا کنار یکدیگر بمانند. در چنین شرایطی ممکن است برای والدین این سوال پیش بیاید که چطور می‌توانند به برقراری یک ارتباط موثر و مناسب در کودکان کمک کنند. در ادامه به چند نکته مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم:

۱_به وجود آوردن رابطه‌ای دوستانه: به این نکته مهم باید توجه شود که کودک احتیاج به برقراری ارتباط دوستانه با همسالان خود دارد. این به آن معناست که کودک باید بتواند بدون هیچگونه مشکلی در کارهای مختلف با هم سن وسالان خودش همراهی کند.

به عنوان مثال این مسئله می‌تواند هنگام غذا خوردن و با یکدیگر سهیم شدن، خود را نشان دهد و یا هنگام بازی کردن در انجام کارهای مشارکتی و گروهی نشان داده شود. این مسئله برای برقراری روابط اجتماعی بهتر در آینده امری بسیار مهم است.

۲_طرح موضوعی جذاب: کودک باید بداند که جهت برقراری یک ارتباط می‌تواند با موضوعی جذاب بحث را آغاز کند و آن را ادامه دهد. بدین ترتیب از صحبت کردن راجع به بحث‌های کسل کننده پرهیز خواهد کرد.

این صحنه را بارها و بارها از کودک خود دیده‌اید که هنگام حضور در جمع همسالان خود شروع به تعریف کردن در رابطه با اتفاقات و خاطره‌های جذاب و هیجان انگیز می‌کند. در واقع از نظر روانشناسی کودک در چنین شرایطی سعی دارد نظر همسالان را به سمت خود جلب کند.

۳_گوش دادن به دوستان: مهارت شنیدن نیز جزو یکی از مواردی است که کودکان باید آن را فرا بگیرند. بدین ترتیب می‌توانند به صحبت‌های دیگران به خوبی گوش دهند. انجام این کار باعث خواهد شد که ضمن دادن احترام به فرد مقابل، باعث دوام دوستی‌ها می‌شود و در واقع این مهارت دوستیابی را در کودکان تقویت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : راه های درمان بی حوصلگی

مشاوره شخصیت شناسی

مشاوره شخصیت شناسی

فواید ارتباط موثر با کودک

بدیهیست که مهارت‌های ارتباطی در زندگی اجتماعی و آینده کودک تاثیر چشمگیری دارد. به همین دلیل والدین موظفند از سال‌های اول زندگی کودکانشان همزمان با رشد کودک، آموزش مهارت‌های ارتباطی به وی را آغاز کنند.

متاسفانه برخی از پدر و مادرها به اشتباه فکر می‌کنند که کودک می‌تواند مهارت‌های ارتباطی را بدون راهنمایی والدین فرا بگیرد. اما این یک تصور غلط است؛ زیرا کودکان جهت یادگیری انواع مهارت‌ها، به کمک و آموزش والدین احتیاج دارند.

پس توصیه ما به همه پدر و مادرها این است که حتی اگر خودشان در این زمینه سواد و آگاهی ندارند، با استفاده از مشاوره و روانشناسان متخصص در رابطه با این مسئله خطیر آموزش ببینند تا بدین ترتیب بتوانند ضمن تعامل خوب با فرزند خود، ارتباطات کودک را با دیگران بهبود ببخشند. در واقع ارتباط موثر با کودک فواید زیادی دارد که در قسمت زیر به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

_آموزش مهارت‌های ارتباط موثر به بچه‌ها باعث می‌شود تا آنها بتوانند افکار و احساسات خود را به شکل بهتری بروز دهند.

_برای تبادل اطلاعات معنادار با دیگران و تسهیل مهارت‌های ارتباطی لازم است که با کودک ارتباط موثری برقرار شود.

_مهارت ارتباط موثر به کودک کمک می‌کند تا هوش اجتماعی خود را تقویت کرده و روابط صحیحی با دیگر افراد ایجاد کند.

_کودکانی که موفق به برقراری ارتباط صحیحی با سایر افراد می‌شوند، عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت؛ زیرا اگر ارتباط کلامی درست برقرار شود، ارتباط نوشتاری نیز بهبود پیدا می‌کند. اما کودکانی که در این زمینه دچار مشکل هستند، به اختلالاتی مانند عزت نفس کم، گوشه‌گیری و افسردگی دچار خواهند شد.

بیشتر بخوانید : فرزند پروری موفق

شخصیت شناسی کودکان

شخصیت شناسی کودکان

اصول برقراری ارتباط با کودکان

قطعاً برقراری ارتباط موثر با کودک جزو یکی از حیاتی‌ترین مسئله‌ها و دغدغه‌های والدین است و هیچ فرقی ندارد که کودک شما چند سال داشته باشد. هنگام انجام این کار به ۶ اصل زیر توجه کنید:

۱_باید دقت داشته باشید که اگر ارتباط خود را با فرزندتان از همان روزهای اول کودکی آغاز کنید،در جوانی و نوجوانی نیز می‌توانید با وی ارتباط بهتری را داشته باشید. پس در ابتدا به فرزند خود محبت کرده و نیازهای وی را تامین نمایید.

۲_به خاطر داشته باشید که برقراری ارتباط موثری با کودک نیاز به زمان دارد و شما نباید انتظار داشته باشید که یک روزه چنین اتفاقی بیفتد.

۳_نکته سوم این است که باید برای فرزندان خود وقت بگذارید؛ هر چقدر هم که شما مشغله داشته باشید باید فرصتی را در این میان برای گفتگو و بازی با کودکان خود اختصاص دهید.

۴_اصل چهارم این است که اعتماد فرزند خودتان را جلب کنید. همه ما می‌دانیم که برای برقراری یک ارتباط موثر، اعتماد یک مسئله کلیدی و مهم است. پس به هیچ وجه به فرزندتان دروغ نگویید و به قول‌های خود پایبند باشید تا او نیز بتواند به شما اعتماد داشته باشد و با این اطمینان که شما از او حمایت خواهید کرد، زندگی کند.

۵_سعی کنید هیچ وقت دست از تشویق کردن فرزندتان برندارید. این مثال را همیشه در ذهن داشته باشید اگر گیاهی بخواهد شکوفایی و رشد خوبی داشته باشد، باید نور و آب کافی به او برسد.

شما نیز فرزند خود را مانند یک گل در نظر بگیرید که هر چقدر بتوانید او را تشویق و حمایت کنید و از نظر روانی به او کمک کنید، تاثیرات مثبتی را روی شخصیت کودک خواهید گذاشت.

۶_اصل ششم این است که به کودکتان یاد دهید که احترام باید متقابل باشد؛ به گونه‌ای با او رفتار کنید که او نیز برای شما احترام زیادی قائل باشد و بتوانید با همدلی و صمیمیت و رابطه‌ای توأم با احترام داشته باشید‌.

بیشتر بخوانید : تست خودشناسی برای نوجوان

ارتباط برقرار نکردن کودک با کودک

ارتباط برقرار نکردن کودک با کودک

ارتباط برقرار نکردن کودک با دیگر کودکان

بچه‌ها نیاز دارند که با همسالان خود ارتباط خوبی داشته باشند و این مسئله سبب افزایش هوش آنها و بهبود روابط اجتماعی‌شان در آینده خواهد شد. گاهاً دیده شده است که برخی از والدین با مشکل عدم برقراری ارتباط فرزندشان با سایر کودکان مواجه هستند که ممکن است این مسئله را به نحوه رفتار و شخصیت شناسی کودک ارتباط دهند.

اما این دیدگاه صحیح نیست؛ زیرا ‌بچه‌های طبیعی علاقه به بازی و برقراری ارتباط با هم سن و سال‌های خود دارند. لذا اگر او را در پارک یا مهد کودک قرار دهید، امکان دارد که به مرور شروع به صحبت کردن، بازی کردن و برقراری ارتباط با سایر بچه‌ها کند.

البته در ابتدا به هیچ وجه اصرار به بازی با بچه‌ها نکنید و بگذارید کودک به صورت خودجوش این کار را انجام دهد. در واقع سعی کنید علاقه‌های او را پیدا کرده و کودک را تشویق به انجام آنها با سایر کودکان نمایید.

لازم به ذکر است که در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشید که پس از گذشت کوتاهی کودک شما تغییر کند. برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه می‌توانید از تست روانشناسی و سایر موارد مربوط به شخصیت شناسی کودک نیز کمک بگیرید.

نتیجه گیری

کودکان در سنین پایین ممکن است رفتارهایی داشته باشند که باعث ناسازگاری با سایر کودکان گردد. همچنین به دلیل نداشتن توانایی‌های تمرکز بر صحبت‌های دیگران و گوش دادن، ممکن است هنگام برقراری ارتباط با همسالان خود دچار مشکلاتی گردند.

در این میان متخصصانی هستند که چنین مسائلی را به کمک مشاوره برطرف نمایند. در این مقاله ما سعی کردیم در رابطه با عوامل موثر در ارتباط کودک با کودک مطالبی را عنوان کنیم. از توجه شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_مهارت‌های ارتباط موثر در کودکان شامل چه مواردی است؟

واضح صحبت کردن، گوش کردن فعال، شروع کردن مکالمه، نپریدن در حرف دیگران تماس چشمی و…

۲_چه بازی‌هایی مهارت ارتباط موثر در کودکان را تقویت خواهد کرد؟

بازی تلفن، داستان گویی از طریق تصاویر، بیست سوالی، نمادهای احساسات، نشان بده و بگو

۳_چطور می‌توانم مهارت‌های ارتباط موثر فرزندم را تقویت کنم؟

_به ظاهر حرکات و صدای کودکتان واکنش نشان دهید.

_با فرزندتان صحبت کرده و به او گوش دهید و در تقویت مهارت‌های زبانی او را یاری نمایید.

_در رابطه با مهارت‌های ارتباط غیر کلامی او را آموزش داده و به  احساسات او احترام بگذارید.

_در مورد اتفاقات روزمره با کودک خود صحبت کرده و به او کمک کنید که از دایره لغات احساسات آگاه باشد؛ همچنین می‌توانید با او کتاب بخوانید.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

مطالب مرتبط

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *