خود آگاهی, شخصیت شناسی, کودکان و نوجوانان

تست خودشناسی برای نوجوان

تست خودشناسی برای نوجوان

این روزها تعداد زیادی تست‌ روانشناسی برای شناخت شخصیت اشخاص مختلف وجود دارند که افراد برای شناسایی هرچه بیشتر روحیات و خلقیات خود، تمایل به استفاده از تست خودشناسی برای نوجوان را دارند.

تنوع بالا و دقت این گونه تست‌ها باعث شده است که توجه بسیاری از مردم به تست‌های خودشناسی جلب شده و به نتیجه این آزمون‌ها اعتماد زیادی پیدا کنند. ما در این مطلب قصد داریم در مورد انواع تست خودشناسی برای نوجوان و ویژگی هر کدام از آنها به طور مفصل توضیح دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، لطفاً تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید.

تست خودشناسی واقعی

خودشناسی جزء یکی از ۱۰ مهارت ضروری از طرف سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است و در زندگی امروزه یک اصل مهم به شمار می‌رود.

خودشناسی به مفهوم آگاهی از احساسات، توانایی‌ها، ویژگی‌های و عقاید شخص نسبت به خود است؛ به عبارت دیگر خودشناسی به منظور تسلط کامل و اطلاعات واقعی هر فرد نسبت به اعمال و رفتار خویش است که این آگاهی و کنترل، باعث تعالی وی و بهبود روابط او می‌شود.

همچنین استفاده از تست خودشناسی برای نوجوان و شناخت درونی خود باعث موفقیت در تصمیم گیری‌ها، افزایش نشاط فردی و هدفمند شدن در زندگی می باشد.

افراد در صورت عدم آگاهی نسبت به خود ممکن است دچار روابط اشتباه، کاهش سرمایه مالی و عاطفی و تصمیم‌گیری‌های نادرست مانند انتخاب شغل یا رشته تحصیلی شوند؛ بنابراین اینجاست که اهمیت تست خودشناسی برای نوجوان مشخص می‌شود.

تست خودشناسی واقعی فرصتی برای شناسایی عمیق‌ترین لایه‌های احساسی و شخصیتی فرد را فراهم می‌آورد و به کمک نتیجه آن می‌توان برای زمینه‌های مختلف زندگی، تصمیم گیری کرد.

بیشتر بخوانیم : شخصیت شناسی از روی حرف زدن

 

تست خودشناسی واقعی تستی است که با پرسش‌های دقیق و علمی، اطلاعات حقیقی را در اختیار شخص قرار داده تا فرد نیز بتواند با تکیه بر نتیجه تست، به شناخت بهتری نسبت به خود دست پیدا کند. در ادامه قصد داریم تعدادی از تست‌های خودشناسی برای نوجوان را به شما عزیزان معرفی کنیم.

تست شخصیت شناسی MBTI

تست شخصیت شناسی MBTI

تست خودشناسی mbti

این تست توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین  بریگز طراحی شد که هر دو به نظریه انواع شخصیت یونگ علاقمند بوده و متوجه شدند که این نظریه می‌تواند در دنیای واقعی هم کاربرد داشته باشد .

بنابر نظر این دو فرد اگر افراد نسبت به شخصیت خودشان آگاهی بهتری داشته باشند، می‌توانند زندگی مطابق با روحیات خود را انتخاب کرده و شادتر باشند؛ در نتیجه شروع به طراحی این تست کرده و آن را روی افراد مختلف آزمایش کردند و پس از دستیابی به نتیجه مطلوب، به توسعه این تست پرداختند.

تست شخصیت شناسی mbti پرسش‌نامه شخصیت شناسی است که برای مشخص کردن نقاط قوت و ضعف، اولویت‌های افراد و به دست آوردن بصیرت نسبت به اخلاقیات فردی، توسط اشخاص و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از مشهورترین تست‌های شخصیت شناسی در جهان محسوب می‌شود.

با انجام این تست می‌توانید در جهت ارتقاء خودشناسی و افزایش بینش، مشاوره شغلی و تحصیلی، تحقیقات و مطالعات علمی، مشاوره خانواده، مشکلات روابط خانوادگی و همینطور برای بررسی روانشناسی عشق و ازدواج از آن استفاده کنید؛ زیرا شامل ارزیابی چند محوری است.

تست mbti که یکی از تست های خودشناسی برای نوجوان محسوب می شود؛ بر چهار معیار اصلی استوار است که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

معیارهای اصلی تست mbti

در این قسمت می‌خواهیم معیارهایی را که در تست mbti برای شناسایی شخصیت افراد به کار می‌روند را، بررسی کنیم:

  • درونگراییI و برونگرایی E : این تئوری نخستین بار توسط یونگ در بررسی انواع شخصیت معرفی شد. یونگ این اصطلاح را به عنوان روشی برای توصیف چگونگی ارتباط مردم با دنیای پیرامونشان نشان داد.

افراد درونگرا روابط معنی‌دار و عمیق را می‌پسندند و هنگام تنهایی انرژی خود را بازیابی می‌کنند. این افراد بیشتر فکرگرا هستند و کمتر احساسات درونی خود را نشان می‌دهند.

افراد برونگرا از ارتباطات اجتماعی طولانی مدت و متنوع لذت برده و هنگام بودن در جمع انرژی می‌گیرند و دوست دارند احساساتشان را نسبت به افراد و محیط اطرافشان نشان دهند.

بیشتر بخوانیم : شخصیت شناسی از روی رفتار

 

  • حسی S یا شهودی N: این معیار بر اساس نوع جمع آوری اطلاعات افراد از محیط پیرامونشان تعیین می‌شود. افراد در موقعیت‌های متفاوت می‌توانند شهودی یا حسی باشند و بر اساس تست mbti فرد تمایل دارد که در یکی از این دو قالب باشد.

افراد حسی به واقعیت توجه ویژه‌ای دارند؛ یعنی چیزهایی که می‌توانند بیشتر از طریق حواس‌ خود دریافت می کنند و در اکثر مواقع روی جزئیات و تجربه کردن تمرکز می‌کنند. افراد شهودی تمایل دارند به تصورات و الگوها توجه کرده و از فکر درباره احتمالات و آینده خوشنود می‌شوند.

  • منطقی T یا احساسیF: این معیار با نحوه تصمیم گیری اشخاص بر اساس اطلاعاتی که از حسی یا شهودی بودن آنها به دست می‌آید، تعیین می‌شود. افراد منطقی بر داده‌های عینی و حقایق تاکید دارند و در هنگام تصمیم‌گیری‌های خود محکم، استوار، منطقی و بی‌طرف هستند.

از طرف دیگر کسانی که احساسات را ترجیح می‌دهند، چه در تصمیم‌گیری‌های شخصی و چه در مورد دیگران، احساسی عمل می‌کنند.

  • قضاوت‌گرJ یا ادراکی P: این مقیاس درباره نحوه تمایل مردم هنگام رویارویی با جهان بیرونی است. افراد قضاوت‌گر ساختار تصمیمات و استواری آنها را ترجیح داده و انسان‌های ادراکی، افکاری منعطف‌تر و سازگارتر دارند.

هر کدام از این ویژگی‌ها با حروف انگلیسی نشان داده شده، مشخص می‌شود. این تست خودشناسی برای نوجوان در مجموع ۱۶ شخصیت را برای افراد معرفی می‌کند و در پایان تست، شما دارای چهار ویژگی بارز از این ۸ ویژگی خواهید بود که با حروف ابتدایی آنها نشان داده می‌شود.

نکته قابل تامل تست mbti این است که هیچ کدام از شخصیت‌ها نسبت به دیگری برتری نداشته و همگی با ارزش و برابرند. در این تست پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد و فقط جهت مشخص کردن شخصیت فرد و خودشناسی بهتر او نسبت به خویش است. این آزمون یکی از بهترین تست‌ها برای خودشناسی نوجوان است که سالانه توسط میلیون‌ها نفر انجام می‌شود.

تست خودشناسی رایگان

تست خودشناسی رایگان

تست خودشناسی رایگان

تست‌ خودشناسی رایگان برای نوجوانان مجموعه آزمون‌هایی است که می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای آنها را انجام دهید. بسیاری از افراد تمایل به انجام این تست‌ها دارند؛ زیرا هم به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند و هم به صورت رایگان قابل استفاده‌اند.

اما تعدادی از افراد نیز به اعتبار و صحت این گونه تست‌ها شک دارند؛ در صورتی که چنین چیزی صحیح نیست. اکثر این آزمون‌ها معتبر بوده و با تکیه بر دانش روانشناسی و شخصیت شناسی استوارند و می‌توانند اطلاعات خوبی را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

بیشتر بخوانیم : راه های درمان بی حوصلگی

 

چند نمونه تست خودشناسی برای نوجوان

از نمونه‌های معروف تست خودشناسی رایگان برای نوجوان می‌توان به تست خودشناسی هوش ریون اشاره کرد که میزان هوشمندی شما و توانایی ذهنیتان را ارزیابی می‌کند.

تست خودشناسی استروپ نیز برای بررسی انعطاف پذیری شما در تصمیم‌گیری‌ها مختلف، مثلا انتخاب شغل طراحی شده است.

تست خودشناسی اهمال‌کاری نیز یکی دیگر از تست‌های جالب رایگان می‌باشد. همانطور که می‌دانید تنها دلیلی که باعث عقب افتادن کارها، برنامه‌ها و پیشرفت‌های مهم در زندگی می‌باشد، تنبلی و اهمال کاری فرد است. این تست به شما آموزش می‌دهد که چگونه بر نقاط ضعف و تنبلی خود غلبه کرده و راهکارهایی نیز برای بهبود و حل مشکلات ناشی از اهمال کاری ارائه می‌دهد.

تست خودشناسی آنلاین

تست خودشناسی آنلاین

تست خودشناسی آنلاین

برای انجام تست خودشناسی آنلاین می‌توانید به بخش تست های خودشناسی و شخصیت شناسی سایت ذهن زیبا مراجعه کنید و در آن با انتخاب تست خودشناسی مورد نظر خود، به صورت آنلاین به سوالات پاسخ داده و پاسخ خود را دریافت کنید.

تست شخصیت شناسی پنج عاملی نئو از سری تست‌هایی است که می‌تواند کمک زیادی به خودشناسی نوجوان و جنبه‌های مختلف زندگی او داشته باشد. طبق تحقیقات علمی، انجام این تست به روانشناسی شخص کمک شایانی می‌کند.

تست ۱۶ عاملی شخصیت کتل نیز یکی از علمی‌ترین تست‌های خودشناسی در سراسر جهان است که به صورت آنلاین قابل استفاده است. این تست دارای ۱۶ بعد است که بخش‌های گسترده‌ای از شخصیت فرد را نشان می‌دهد.

تست دیسک نیز یکی دیگر از تست‌های معروف آنلاین است که برای حل تعارضات و مشکلات فردی بسیار مثمرثمر است. بعد از انجام این تست شما با درک رفتاری خود و سایر افراد، می‌توانید به راحتی سوتفاهمات ایجاد شده را حل کنید و به ارتباطات بهتری دست پیدا کنید.

انجام این آزمون به نوجوانان توصیه می‌شود؛ زیرا می‌توانند شرکت در کارهای گروهی خود را توسعه دهند و مهارت مدیریت استرس هنگام حضور در کارهای دسته جمعی را تا حد مناسبی پرورش دهند‌.

تست خودشناسی نوجوان

تست خودشناسی نوجوان

نتیجه‌گیری

تست‌ خودشناسی برای نوجوان معیار مناسبی برای شناخت هرچه بیشتر روحیات فرد است و بدین ترتیب شخص می‌تواند به کمک نتیجه این تست‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد ابعاد مختلف زندگی شخصی خود با اعتماد به نفس بیشتری عمل کند.

البته باید توجه داشت که انسان دارای شخصیت و افکار گسترده و پیچیده‌ای است و صرفا اتکا به تست‌ها نمیتواند پاسخگوی تمام جنبه‌های زندگی باشد و فرد باید با توجه به زندگی شخصی و شرایط محیطی خود، برای آینده‌اش برنامه ریزی و تفکر کند و این تست‌ها فقط کمک کننده هستند.

امیدواریم مطالبی که ذهن زیبا در این مقاله ارائه داد برای شما مفید واقع شده باشد. از توجه شما بسیار سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_محوریت کلی سوالات تست‌های شخصیت شناسی و خودشناسی برای نوجوان چیست؟

این تست‌ها سعی می‌کنند با پرسش‌های دقیق و علمی، اطلاعات را تا حد زیادی از شخصیت و روحیات فرد به دست آورند و اغلب در مورد علایق و افکار اشخاص سوال می‌کنند و پس از ثبت پاسخ‌ها، طبق ارزیابی‌های انجام شده، نتیجه را گزارش می‌کنند.

۲_آیا اعتبار تست‌های خودشناسی برای نوجوان از نظر علمی تایید شده است؟

برای اغلب تست‌ها بله، زیرا اکثر این آزمون‌ها توسط روانشناسان و محققان طراحی شده‌اند و سندیت و درستی آن‌ها تا حد زیادی قابل قبول می‌باشد. اما همانطوری که گفته شد، فقط نباید به نتیجه این تست‌ها متکی بود و فرد باید از طریق مطالعه و مشاوره به درک درستی از هویت خود برسد.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

مطالب مرتبط

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *