شخصیت شناسی

شخصیت شناسی از روی چهره

شخصیت شناسی از روی چهره

امروزه با استفاده از روش‌های مختلف علم روانشناسی می‌توان به شخصیت افراد و ویژگی‌های آنان پی برد. اما یکی از جذاب‌ترین روش‌هایی که می‌توان با آن، احساسات و روحیات دیگران را مشخص کرد، شخصیت شناسی از روی چهره است. بسیاری از افراد دوست دارند بدون سوال پرسیدن از طرف مقابل و فقط از روی چهره‌اش، تا حدودی خصوصیات اخلاقی او را بشناسند. اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید، لطفاً تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید تا اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم و بتوانید به کمک آنها، شخصیت اطرافیان خود را بهتر دریابید.

روانشناسی چهره چیست؟

چهره هر انسانی شامل گردی صورت و اعضای آن می‌شود. یکی از علم‌های جذاب در روانشناسی، چهره خوانی است که به بررسی تاثیر نوع چهره در شخصیت افراد می‌پردازد و بر اساس اندازه، نسبت و اشکال چهره، شخصیت فرد را توصیف می‌کند.

چهره‌خوانی مهارتی است که فقط با نگاه کردن به صورت افراد بتوان خصوصیات شخصیتی و اخلاقی او را تا حدودی تعیین کرده، رفتارها و واکنش‌های احتمالی آنها را پیش بینی کرده و ارتباطات خود را بهبود دهید.

این کار همواره مورد توجه بوده و افراد در زمان‌های مختلف سعی داشتند از روی فرم صورت طرف مقابل، او را بهتر بشناسند. اما این کار نکات ظریف و پیچیدگی‌های بسیاری دارد و پس از گذشت زمان، علم چهره شناسی به چندین شاخه مختلف تقسیم شده و گسترش یافته است.

برخی از این شاخه‌ها مانند: فرنولوژی به معنی مطالعه طرز تشکیل جمجمه و علم جمجمه خوانی است. متوپوسکوپی علمی است که با توجه به خطوط روی پیشانی هر فرد به درون و شخصیت فرد پی می‌برند.

فیزیوگنومی یا علم چهره شناسی نیز دانشی است که با توجه به حالت و اعضای صورت هر فرد می‌توان تا حدی به احساسات فرد دست یافت.

امروزه برخی از دانشمندان این علوم را باور ندارند و به آن توجه نمی‌کنند و به دید شبه علم به آن می‌نگرند؛ در صورتی که با توجه به تحقیقات صورت گرفته علم چهره شناسی و راهکارهایی که در آن ارائه می‌شود راهی برای قضاوت نسبی در مورد شخصیت افراد است.

نکته مهم این است که چهره فرد باید به صورت دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و تا اثبات کامل، همه چیز نتیجه‌گیری نشود‌؛ زیرا در برخی شرایط اثر مثبت یک قسمت از چهره می‌تواند اثر منفی قسمت دیگر را خنثی نماید و برعکس؛  بنابراین هرچه اطلاعات به دست آمده دقیق‌تر باشد، صحت آن بیشتر است.

روش های شخصیت شناسی از روی چهره

روش های شخصیت شناسی از روی چهره

انواع روش‌های شخصیت شناسی از روی چهره

به جز روش هایی مانند انجام تست روانشناسی ، روش های دیگری نیز برای پی بردن به شخصیت افراد وجود دارد که یکی از آن ها شخصیت شناسی از روی چهره می باشد که به معرفی انواع روش های آن می پردازیم :

  • بررسی فرم و شکل صورت: کسانی که فرم صورت آنها گرد است افرادی پر انرژی و سرزنده هستند و می‌توانند در هر جمعی مورد توجه بوده و همه را به خنده وادارند.

بیشتر بخوانیم : شخصیت شناسی از روی حرف زدن

 

با اینکه ظاهرشان بسیار معصوم و آرام است، دائماً در فکر آزار و اذیت و شوخی با دیگران هستند. در ضمن این افراد به راهنمایی و مشاوره به دیگران بسیار علاقه‌مندند که به خاطر شخصیت مسئولیت پذیر آنهاست.

افرادی که صورت مستطیلی و کشیده دارند، اغلب دارای شکیبایی و صبر زیادی هستند و قادرند راحت‌تر از دیگران مشکلات را حل کنند؛ اما از طرفی اگر از موضوعی عصبانی شوند، به راحتی آن را از یاد نمی‌برند.

بنابراین سعی کنید مورد تهاجم انفجار خشم این گونه افراد قرار نگیرید. این افراد معمولاً چهره‌ای خوش ترکیب داشته و دوست ندارند هیچگاه کاری را نیمه تمام بگذارند.

اشخاص با صورت مربعی فردی مستقل، سختکوش و فعالند. از ویژگی‌های اخلاقی آنها این است که برای دستیابی و رسیدن به آرزوهایشان بسیار تلاش کرده و همچنین زیرک و باهوشند.

  • شخصیت شناسی از روی پیشانی: شکل پیشانی می تواند شناخت خوبی از شخصیت افراد به ما بدهد. افرادی که پیشانی‌شان صاف است و روی پیشانی‌شان خط و خطوط وجود ندارد، دارای شخصیتی اندیشمند و متفکر می‌باشند که در تصمیمگیری‌های خود منطقی و دوراندیشانه عمل می‌کنند.

همچنین صاف بودن پیشانی نشان از صلح طلب بودن و سازگار بودن شخص دارد. در صورتی که وجود خطوط در سطح پیشانی به این معناست که فرد سریعاً هیجان زده و احساساتی می‌شود و هر چیز کوچکی باعث آشفته شدن حال او می‌شود. معمولا این افراد سریعاً خشمگین شده برای حل مسائل خود با عجله تصمیم می‌گیرند.

شخصیت شناسی از روی فرم صورت

شخصیت شناسی از روی فرم صورت

  • بررسی شخصیت از روی ابرو: ابروهای کمانی و خمیده به افرادی اشاره می‌کند که به داستان‌ها و حکایت‌های عاشقانه علاقه بسیاری داشته و افرادی مهربان و دلسوزند.

بیشتر بخوانیم : شخصیت شناسی از روی رفتار

 

پیوستگی ابروها و پر بودن آنها نشانگر این است که فرد ایده‌های جالبی در ذهن خودش دارد که به آنها فکر می‌کند. کسانی که ابروهای مستقیم و صاف دارند، متفکر و ایده آل‌گرا هستند. ابروهای باریک در افراد نیز به این معنی است که اعتماد به نفس کمی داشته و خجالتی هستند.

  • توجه به فرم چشم: چشم یکی از مهم‌ترین اعضای صورت است. از نظر روانشناسی بعد از دست‌، چشم‌های فرد بیشترین احساس را به طرف مقابل منتقل می‌کنند؛ به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند هنگام صحبت کردن به چشمان طرف مقابل نگاه کنند؛ زیرا احساسات را منعکس کرده و هرگز دروغ نمی‌گویند.

افرادی با چشمان درشت و خیره معمولا جاه طلب و جسور هستند و برای آینده خود رویاهای بی‌شماری دارند. از ویژگی افرادی که چشمانی کشیده دارند، می‌توان به اعتماد به نفس و حافظه خوب فرد اشاره کرد.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

کسانی که چشمان گرد دارند و در اطراف چشمشان خطوط و چین و چروک دیده می‌شود، معمولاً بسیار شاد و پر انرژی بوده و نشان از این دارد که انسان بشاش و خوشرویی می‌باشد.

از طرف دیگر اگر بین پلک پایینی و عنبیه هر دو چشم مقداری سفیدی وجود داشت، یعنی شخص جزء افراد مضطرب و نگران است. اگر در قسمت بالای عنبیه خط کمرنگ سفید رنگی وجود داشت، نشانگر پرخاشگری و بد اخلاقی فرد است. در صورتی که دور تا دور عنبیه سفیدی وجود داشته باشد، نشان از عدم تعادل روحی و روانی فرد است.

  • شخصیت شناسی از روی بینی: بنابر نظر علم روانشناسی کسانی که بینی کوچک دارند، در تصمیم‌گیری‌هایشان ثبات نداشته و به سرعت آنها را عوض می‌کنند؛ این افراد معمولاً شخصیتی حساس و غیر قابل اتکا دارند.

افرادی که بینی بزرگ و پهن دارند، شخصیتی قوی و با پشتکار و اراده محکمی دارند. کسانی که بینی عقابی دارند خودخواه، سلطه جو و دارای شخصیتی دودل هستند.

از طرفی با دیدن دیدن بینی نوک تیز فرد می‌توانید به شجاعت و خون گرمی طرف مقابل پی ببرید؛ زیرا این افراد به سنت‌ها پایبند نبوده و به راحتی با غریبه‌ها برخورد می‌کنند.

شخصیت شناسی چهره از روی لب

شخصیت شناسی چهره از روی لب

  • شخصیت شناسی از روی بررسی شکل لب: لب‌ها نیز می‌توانند اطلاعات خوبی را در چهره شناسی به شما بدهند. کسانی که لب‌های درشت و پهن دارند، معمولاً پرحرفند. کسانی که لب‌های نازکی دارند، عموماً به کارهای ورزشی و تفریحی علاقمند هستند.

از سوی دیگر اگر فرد لب بالای کوتاه و باریک و لب پایین پهنی داشت، یعنی بسیار قدرشناس بوده از انجام کارهای گروهی لذت می‌برد.

علاوه بر همه این موارد، حالاتی که در چهره فرد ایجاد می‌شود مانند خنده، اخم، گره خوردن ابروها و گاز گرفتن لب به معنی این است که شخص در آن لحظه خوشحال، ناراحت، متفکر و مردد است.

شخصیت شناسی زنان از روی چهره

شخصیت شناسی زنان از روی چهره

شخصیت شناسی زنان از روی چهره

معمولاً خانم‌ها به دلیل عواطف زنانه و روح لطیفی که دارند، بیشتر از مردان احساسات خود را در چهره بروز می‌دهند؛ از این رو شخصیت شناسی زنان از روی چهره کمی آسان تر از مردان می باشد.

بیشتر بخوانیم : معرفی تست های شخصیت شناسی

 

زنانی که موهای نازکی دارند به شدت حساسند. اما موی ضخیم در بانوان نشان قدرت جسمی و ذهنی بالایشان است. موهای مواج در بانوان نیز به این معنی است که در زندگی فردی خوش اقبال است.

زنانی که پیشانی‌شان بلند است، معمولاً افرادی دست و دل باز و دارای قدرت همدردی زیا ی می‌باشند. بانوان با چشم ریز و گرد شخصیتی شادمان داشته و بسیار باهوشند‌. از طرف دیگر زنانی که چشمان درشت و کشیده‌ای دارند، زنانی قدرت طلب و بلندپروازند.

زنان با بینی باریک و کوچک زیرک و حیله‌گر می‌باشند و بانوان که بینی پهن و کوتاهی دارند شوخ، خردمند و با اراده‌اند. البته باید به این نکته توجه داشت که این ویژگی‌ها ممکن است برای تمامی بانوان صدق نکند.

شخصیت شناسی مردان از روی چهره

شخصیت شناسی مردان از روی چهره

شخصیت شناسی از روی چهره مردان

مردان به این دلیل که کمتر عواطف و افکارشان را در چهره نشان می‌دهند و معمولاً چهره ثابتی برای خود دارند؛ بنابراین چهره خوانی آنان برای شناخت ویژگی‌های فردی‌شان کار دشوارتری است.

طبق تحقیقات، مردانی که ابروان بلند و پیشانی کوتاه و پهنی دارند با محیط اطراف و سایرین سازگاری بیشتری داشته و معقول‌تر رفتار می‌کنند. چشمان کشیده و درشت در مردان نشان از قدرت جذبه و تا حدودی تندخویی وی دارد.

مردانی که استخوان گونه‌شان برآمده است در روابط عاطفی و خانوادگی بهتر عمل می‌کنند و وفادارند. لب‌های باریک در مردان نشان از مثبت اندیشی فرد و اعتماد به آینده‌اش دارد.

بیشتر بخوانیم : تست خودشناسی برای نوجوان

نتیجه گیری

چهره و نگاه فرد می‌تواند اطلاعات وسیعی را از شخصیت فرد در اختیار شما قرار دهد و گاهی با یک نگاه می‌توانید شخصیت طرف مقابل را شناخته و او را ارزیابی کنید. این کار تاثیر مستقیمی روی ارتباطات اجتماعی شما داشته و باعث می‌شود بتوانید حتی با افراد کاملاً غریبه سازگاری نسبی داشته باشید.

ذهن زیبا در این مقاله سعی کرد راهکارهایی را که به شخصیت شناسی از روی چهره کمک می‌کند، ارائه دهد. امیدواریم که این مطالب برای شما کاربردی بوده باشد. از توجه شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_نگاه خیره افراد هنگام صحبت کردن سایرین نشانه چیست؟

این کار می‌تواند این مسئله را بیان کند که فرد به موضوع مورد بحث علاقه و توجه چندانی ندارد و در افکار و خیالات خود سیر می‌کند.

۲_ آیا می‌توان با مطالعه، شخصیت شناسی را از روی چهره را یاد گرفت؟

 بله، همانطور که در متن گفته شد این موضوع نیازمند بررسی‌های دقیق و آموزش اصولی در زمینه چهره خوانی است؛ بنابراین اگر می‌خواهید در مدت زمان کوتاهی از روی چهره فرد شخصیت او را بشناسید علاوه بر مطالعه این مقاله، کتب روانشناسی متعددی را مطالعه کنید.

۳_ شخصیت شناسی از روی چهره افراد، برای چه زمان‌هایی کاربرد دارد؟

این مهارت وقتی کاربرد دارد که شما قرار است در مدت زمان کوتاهی طرف مقابل را ارزیابی کنید؛ به عنوان مثال در مصاحبه‌های شغلی به کارفرما کمک می‌کند نیروی متخصص را سریعا تشخیص دهد و یا در سخنرانی‌های جلسات مختلف به سایرین این امکان را می‌دهد مطالب سخنرانی شما را بهتر متوجه شوند.

۴_ آیا می‌توانم از روی چهره شخصیت کامل نامزدم را بشناسم؟

با توجه به مطالب گفته شده این مسئله تا حدودی امکان‌پذیر است؛ اما بهتر است که فقط به شناخت از روی چهره و اعضای صورت او اکتفا نکرده و رفتار و اعمالش را نیز در نظر بگیرید و با جمع‌بندی اطلاعات، به نتیجه درستی برسید. همچنین می‌توانید از روانشناسی و مشاوره افراد متخصص کمک بگیرید.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

 

مطالب مرتبط

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *