انتخاب شغل, دسته‌بندی نشده, شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی شغلی

تست شخصیت شناسی شغلی

هیچ چیز بدتر از این نیست که سال‌های عمر خودتان را با شغلی بگذرانید که از آن هیچ لذتی نمی‌برید. اهمیت شغل بسیار زیاد است و اگر شما بتوانید شغل مورد نظر و مورد علاقه خود را پیدا کنید، به موفقیت‌های بزرگی در آن دست پیدا خواهید کرد. اگر پرستار شده‌اید و از خون می‌ترسید؛ در این صورت هر روز عذاب می‌کشید. اگر در اداره‌ای مشغول فعالیت هستید؛ اما دائماً در حال چرت زدن بوده و هیچ خلاقیتی در کار خود ندارید؛ یعنی دارید وقت و عمر خود را هدر میدهید. پس یافتن شغلی مناسب با علایق و ترجیحات افراد، اهمیت زیادی دارد. یکی از راه‌هایی که توسط آن می‌توانید شغل مناسب خود را پیدا کنید، استفاده از تست شخصیت شناسی شغلی می‌باشد. در این نوع تست‌ها و آزمون‌ها شما علایق نهان و آشکار خود را به خوبی پیدا خواهید کرد و آن ها را انتخاب می‌کنید. در ادامه مطلب در رابطه با تست‌های شخصیت شناسی شغلی، مطالب بیشتری را ارائه کنیم.

تست شخصیت شناسی شغلی مناسب

وقتی صحبت از تست شخصیت شناسی شغلی می‌شود منظور این است که فرد شغلی را پیدا کند که با استعدادهایش همخوانی داشته باشد و از آنجایی که استعداد به معنی فراگیری مهارتی با صرف انرژی کمتری، در زمان کوتاه‌تری می‌باشد. اگر شغل فرد با استعدادش همخوانی داشته باشد، از جایگاهی که دارد راضی بوده و روز به روز پیشرفت می‌کند. برای یافتن شغل مناسب، علم روانشناسی تست‌هایی را طراحی کرده که با کمک آن می‌توانید استعداد شغلتان را شناخته و متناسب با آن، حرفه‌ای را برای خود انتخاب نمایید که از انجام دادن آن لذت می‌برید.

تست شخصیت شناسی هالند - ذهن زیبا

تست شخصیت شناسی هالند – ذهن زیبا

تست شخصیت شناسی هالند

زمانی که شما مشغول به انجام کاری هستید که به آن علاقه دارید، در حین انجام کار لذت می‌برید. تست شخصیت شناسی هالند یک مجموعه تست از انواع شخصیت بوده که جان.ل هالند در سال ۱۹۷۰ آن را طراحی کرده است. او اعتقاد دارد افرادی در محیط‌های کاری خود بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند که به کارشان علاقه داشته باشند و کارشان با ترجیحات و علاقمندی‌های آنها سازگاری داشته باشد. در نتیجه هماهنگی شخص و محیط کار میتواند شرایط بهینه‌ای را به وجود آورد. اغلب افراد ترکیبی از چند زمینه مورد توجه هالند هستند که این چند زمینه تبدیل به کد حالت شما می‌باشد.

سوای شغل و حرفه، برخی از کارها هستند که افراد هنگام انجام دادن آنها لذت می‌برند. پس اگر می‌خواهید یک حرفه رضایت بخش را برای خود پیدا کنید؛ ابتدا علاقمندی‌های پایه‌ای خودتان را با مشاغل مورد نظرتان تطابق دهید؛ به عنوان مثال شما دارای یک شخصیت هنری باشید، احتمالاً دوست ندارید در محیطی که قواعد منظم و بسیار سختگیرانه در کار وجود دارد، فعالیت کنید یا افرادی که فوق العاده اجتماعی هستند، به هیچ وجه نمی‌خواهند تمام روز را تنها در یک دفتر کار مشغول کارهای شخصی باشند. به همین علت است که گفته می‌شود تست شخصیت شناسی هالند، اساس بسیاری از آزمون‌های شغلی بوده و فوق العاده مفید می‌باشد. امروزه کدهای هالند یکی از پرطرفدارترین مدل‌های مورد استفاده در تست های شخصیت شناسی شغلی است و از نظر این دانشمند شغل و حرفه، تجلی از شخصیت فرد است. در آزمون رغبت سنجی هالند ۶ نوع تیپ وجود دارد که عبارت است از:

۱_جستجوگر: این تیپ شخصیتی برای افرادی است که متفکر، تحلیلی، علمی، اکتشافی و روشنفکر هستند.

۲_واقع گرا: این تیپ شخصیتی نیز شامل افرادی است که: عملی، کنشی، ابزارگرا، ماشینی، عینی و فیزیکی می‌باشند.

۳_اجتماعی: این نوع تیپ شخصیتی برای اشخاصی است که ویژگی‌های حمایت کننده، کمک کننده، درمانی، پرورشی، آموزشی و تعاونی را دارند.

۴_قراردادی: افرادی که شخصیتشان دفتری، جزئی‌گرا و سازماندهی است.

۵_متهور: افرادی که این تیپ شخصیتی را دارند ویژگی هایی مانند: رقابتی، متقاعد کردن و مقام رهبری را دارا می باشند.

۶_هنری: چنین افرادی اهل نگاشتن و نوشتن، مستقل، نوآور و خلاق، رسانه‌ای و مبتکر هستند.

هنگام انجام تست هالند فهرستی از فعالیت‌های متنوع آورده شده است که در مقابل هر گزینه چند انتخاب وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از میزان ترجیحات و علایق خود، گزینه مد نظرتان را انتخاب نمایید. پس از پاسخگویی به سوالات ظرف چند دقیقه شغل مورد علاقه خود را شناخته و شناختی جامع در رابطه با انتخاب شغل از خودتان، دریافت خواهید کرد.

تست شخصیت شناسی شغلی آنلاین - ذهن زیبا

تست شخصیت شناسی شغلی آنلاین – ذهن زیبا

تست شخصیت شناسی شغلی آنلاین

سه مورد از تست‌های شخصیت شناسی شغلی آنلاین را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم که جزو تست‌های معتبر و شناخته شده هستند و در طول سال‌ها ویرایش و تکمیل شده‌اند. تست هایی که به عنوان پرکاربردترین تست‌های شخصیت شناسی شغلی شناخته شود عبارت اند از:

۱_تست گاردنر: برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ هوارد گاردنر این نظریه را مطرح کرد و ۱۰ نوع هوش را برای افراد در نظر گرفت که پس از انجام این تست یکی از این ۱۰ نوع هوش بیشتر از بقیه خود را نشان می‌دهد که به آن هوش قالب گفته می‌شود. از این تست در برخی از مدارس آموزش و پرورش نیز استفاده می‌شود. پس از پایان تست هوش قالب به فرد معرفی شده که نسبت به سایر انواع هوش سنجیده می‌شود. این ۱۰ مورد شامل:

_هوش اخلاقی

_هوش طبیعت‌گرا

_هوش بین فردی

_هوش بدنی جنبشی

_هوش منطقی ریاضی

_هوش هستی‌گرا

_هوش درون فردی

_هوش‌تصویری فضایی

_هوش موسیقیایی

_هوش زبانی کلامی

۲_تست مینه سوتا: این تست نیز یکی از حرفه‌ای‌ترین و معتبرترین تست‌ها در زمینه روانشناسی بوده و معمولاً جهت ارزیابی سلامت روان افراد از آن بهره گرفته می‌شود. تست مینه سوتا در محیط‌های آموزشی و کاری استفاده زیادی دارد که برای تفسیر آن باید از یک متخصص کمک بگیرید. این تست دارای دو مقیاس روایی و بالینی می‌باشد که عبارت اند از:

_مقیاس روایی: کمک می‌کند تا متوجه شویم جواب‌هایی که فرد می‌دهد تا چه میزان صادقانه و منطبق بر واقعیت است؛ زیرا در بعضی از موارد پاسخ‌هایی که به این آزمون داده می‌شود تاثیر بسیار زیادی بر آینده فرد داشته و زندگیش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از مواردی که در مقیاس روایی مورد سنجش قرار می‌گیرند شامل: دروغ سنجی، ناهمسانی پراکندگی پاسخ، نابسامدی مکانیزم دفاعی، نمی‌توانم بگویم و… است.

_مقیاس بالینی: سوالاتی که در این مقیاس مطرح می‌شود طوری طراحی شده‌اند که نشان می‌دهد فرد در ۱۰ مقیاس مختلف ارزیابی سلامت روان در چه جایگاهی قرار گرفته است. در سوالات مقیاس بالینی هر مقیاس به الگوی مخصوص روانی مربوط می‌شود و همپوشانی بالایی با سایر مقیاس‌ها دارد. مواردی که در این معیاری مورد سنجش قرار می‌گیرند شامل: درونگرایی اجتماعی، اسکیزوفرنی، پارانویا، انحراف اجتماعی/روانی، افسردگی، شیدایی خفیف، ضعف روانی، مردانگی/زنانگی، هیستری و خود بیمارانگاری

۳_تست نئو: این تست در زمینه ارزیابی و سنجش افراد در موارد شغلی و تحصیلی فوق العاده معروف بوده و معتبر می‌باشد. در تست نئو ۵ عامل بزرگ شخصیت ارزیابی می‌شود و صفات اصلی شخصیتی هر فرد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به همین جهت از تست نئو برای تست شخصیت شناسی شغلی و انتخاب مسیر شغلی مناسب و استخدام در مشاغل بهره گرفته می‌شود. ۵ عاملی که در این تست مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارت است از:

_با وجدان بودن

_انعطاف پذیری

_روان رنجوری

_سازش پذیری

_برونگرایی

تست شخصیت شناسی شغلی رایگان - ذهن زیبا

تست شخصیت شناسی شغلی رایگان – ذهن زیبا

تست های شخصیت شناسی‌ شغلی رایگان

همانطور که گفتیم تست‌های شخصیت شناسی شغلی زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آنها علایق و ترجیحات شغلی خود را بهتر و بیشتر بشناسید. در این میان برخی از تست‌های شخصیت شناسی وجود دارند که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند. مثلا؛ تست شخصیت شناسی شغلی ریون، تست شخصیت شناسی شغلی هارتمن و تست شخصیت شناسی شغلی MBTI به صورت کاملا رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌اند. ما در اینجا به شرح یکی از انواع این تست‌ها به نام تست شخصیت شناسی شغلی MBTI می‌پردازیم:

این تست یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین تست‌های شخصیت شناسی بوده که در انتخاب مسیر شغلی و یافتن استعداد، به شما کمک شایانی می‌کند. اولین نسخه این تست حدود ۷۰ سال پیش طراحی شده است که از آن زمان تاکنون بارها تکمیل شده است. به همین دلیل در زمره بهترین تست‌های شخصیت شناسی قرار گرفته است. در سال ۱۹۴۳ مادر و دختری به نام‌های کاترین بریگز و ایزابل بریگز مایرز اولین نسخه از این تست را منتشر کردند و با نگاهی به تئوری شخصیت شناسی یونگ و چهار عملکرد روانشناختی معرفی شده توسط وی، ۱۶ تیپ شخصیتی را شکل دادند. نهایتاً پس از مطالعات گسترده‌ای که در این زمینه شد به چهار فاکتور اصلی شخصیتی رسیدند که شامل:

_درونگرا یا برونگرا

_حسی یا شهودی

_متفکر یا احساسی

_منعطف یا سختگیر

پس از انجام تست، تیپ شخصیتی فرد پاسخ دهنده مشخص شده و بر اساس خصوصیات موجود و مطالعه آنها می‌توانید خودتان را بهتر بشناسید. همچنین در تحلیل این تست نقاط قوت و ضعف و راهکارهایی برای تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف به افراد داده می‌شود. سالانه حدود ۲ میلیون نفر با اهداف مختلفی در تست آنلاین MBTI شرکت می‌کنند و در یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی جا گرفته می‌شوند. فراموش نکنید که هیچ کدام از تیپ‌های شخصیتی بر دیگری برتری نداشته و هیچ فردی شبیه دیگری نیست. بعد از انجام این تست شما می‌توانید مسیر شغلی خود را انتخاب کرده در زمینه توسعه فردی و اجتماعی رفتار خودتان پیشرفت کنید. همچنین با آگاهی بیشتری نسبت به ویژگی های خودتان، یادگیریتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

امروزه همزمان با پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف، استخدام و نحوه به کارگیری نیروهای انسانی نیز دچار تغییراتی شده و معمولاً برای گزینش افراد از روش‌های مختلفی بهره گرفته می‌شود. تست‌های شخصیت شناسی شغلی نیز جزو یکی از مواردی است که به کمک آن افراد برای یک حرفه مناسب استخدام می‌شوند. بسیاری از کارشناسان جذب و مدیران سازمان‌ها جهت شناخت بیشتر متقاضیان کار، از این نوع تست‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله ما سعی کردیم چند مورد از تست‌های شخصیت شناسی شغلی را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم از مطالب موجود در این مقاله بهره کافی را برده باشید. از صبر و توجه شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_تست‌های شخصیت شناسی شغلی چه نقشی در فرایند استخدام دارند؟

با استفاده از این نوع تست‌ها مدیران مناسب‌ترین افراد را برای سازمان خودش شناسایی کرده و این کار موجب می‌شود تا افراد کلیدی برای انجام کارهای مختلف استخدام شوند.

۲_جهت سنجش شخصیت افراد در استخدام چه ابزارهایی وجود دارد؟

معمولاً کارفرمایان از مصاحبه‌های رفتاری و تست‌های مهارتی پرسشنامه‌های آنلاین استفاده می‌کنند. در این میان تست‌های شخصیت شناسی نیز تاثیر بسزایی در روند استخدام افراد دارد.

۳_آیا تست های شخصیت شناسی شغلی همیشه نتایج درست را می‌دهد؟

در صورتی که فرد در شرایطی آرام و صادقانه به سوالات پاسخ دهد؛ معمولا تست‌های شخصیت شناسی شغلی نتیجه صحیحی را به همراه دارد. البته در مواردی استثنائاتی نیز وجود دارد که بسیار به ندرت پیش می آید.

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *