روانشناسی, سبک زندگی, شخصیت شناسی, عادات مخرب, مشاوره و درمان

سبک زندگی سالم جایگزین رفتار پرخطر

سبک زندگی سالم جایگزین رفتار پر خطر

انسان‌ها همیشه به دنبال راهکارهایی جهت بهبود کیفیت زندگی خود بوده‌اند و همه تلاش خود را جهت حفظ سلامتی‌شان داشته‌اند. در واقع سبک زندگی سالم مجموعه وسیع از عادت‌ها رویکردها و تصمیمات است که فرد را به سمت و سوی سلامتی روحانی و جسمانی سوق می‌دهد. شخصیت شناسی یا روانشناسی شخصیت یکی از شاخه های پرمخاطب علم روانشناسی است که برای شناخت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که سبک زندگی سالم می‌تواند کمک کننده شخص در هر مرحله از زندگی باشد؛ ما در این مقاله می‌خواهیم راجع به موضوع سبک زندگی سالم جایگزین رفتار پرخطر صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. پس لطفاً ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید.

سبک زندگی سالم جایگزین رفتار پر خطر چیست؟

سبک زندگی سالم جایگزین رفتار پر خطر چیست؟

سبک زندگی سالم جایگزین رفتار پرخطر چیست؟

متاسفانه این روزها رفتارهای پر خطری مانند مصرف سیگار و سایر مواد مخدر رواج پیدا کرده است که قطعاً عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارند.

رفتارهای پرخطر سلامت جامعه را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و امروزه به یکی از دل نگرانی‌های مهم جوامع تبدیل شده است. با وجود این کارشناسان زیادی به کمک علم روانشناسی و دادن مشاوره به افراد از طریق مختلف، سعی کرده‌اند میزان رفتارهای مخاطره آمیز را کم کنند.

اما برای تغییر رویه چنین افرادی دادن آگاهی و اطلاعات بیشتری لازم است. لذا نقش مربیان بهداشتی در جهت آگاهی افراد جامعه و پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر، بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید : علت زود عصبانی شدن مردان

پس افراد جامعه و مربیان بهداشتی و پرورشی باید سعی کنند سبک زندگی سالم را جایگزین رفتارهای پرخطر نمایند. برای مثال به جای داشتن رژیم غذایی پرچرب و مضر، یک رژیم مناسب را برای خود انتخاب کنند و از مواد غذایی مفید بهره بگیرند و یا به جای کشیدن قلیان، پیاده‌روی کرده و ورزش نمایند.

ویژگی‌های سبک زندگی سالم

ویژگی‌های سبک زندگی سالم

ویژگی‌های سبک زندگی سالم

  • تغذیه سالم و مناسب: حتما شما نیز ضرب المثل عقل سالم در بدن سالم را شنیده‌اید! این ضرب المثل مفهوم درستی دارد؛ چرا که بدن برای انجام دادن فعالیت‌های روزانه خود به انرژی کافی و مفید احتیاج دارد.

در صورتی که تغذیه سالمی نداشته باشیم، نمی‌توانیم تمرکز کافی روی انجام کارها را داشته باشیم. پس تغذیه سالم جزو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک زندگی سالم است.

البته لازم به ذکر است که منظور از تغذیه مناسب، حتماً داشتن یک رژیم غذایی برای لاغری نیست؛ بلکه باید خوراکی‌های مفید را جایگزین خوراکی‌ها و غذاهای مضر کنید. مثلاً می‌توانید به جای خوردن نوشابه، یک آبمیوه طبیعی بنوشید.

بیشتر بخوانید : نحوه شکل گیری رفتار

  • داشتن تحرک: منظور ما از تحرک صرفاً انجام ورزش نیست؛ بلکه منظور این است که حداقل در طول روز سی دقیقه پیاده‌روی داشته باشید.

متاسفانه سبک زندگی‌های امروزی طوری شده است که افراد ساعت‌ها پشت میز سر کار هستند و پس از آن با ماشین به خانه باز می‌کردند. لذا فرصت بسیار کمی برای فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی باقی می‌ماند.

پس حتماً سعی کنید در طول روز چند دقیقه پیاده‌روی داشته باشید؛ چرا که یکی از مهمترین ویژگی‌های سبک زندگی سالم، داشتن تحرک و انجام ورزش است.

فراموش نکنید که شما با ورزش کردن جسم خود را جوان و سالم نگه داشته و در حین ورزش، هورمون‌هایی در بدنتان ترشح خواهد شد که تمرکزتان را افزایش داده و شما را از انرژی‌های منفی دور می‌کند.

 

  • داشتن روابط اجتماعی: انسان به صورت فطری و ذاتی با اجتماع پیوند خورده است. انسان‌های نخستین نیز علاقمند به زندگی‌های قبیله‌ای با یکدیگر بوده‌اند و افراد معدودی هستند که دوست دارند همیشه تنها باشند.

به همین دلیل است که یکی از نشانه‌های داشتن سبک زندگی سالم، روابط اجتماعی قوی و موفق است.

پس در صورتی که جزو افرادی هستید که دوستی‌تان محدود به یک یا دو نفر است، باید دست به کار شوید؛ چرا که برای پیمودن مسیر موفقیت احتیاج به دوستان بیشتری دارید.

تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

  • متعادل باشید: یکی از بارزترین ویژگی‌های سبک زندگی سالم، داشتن تعادل بین کار و زندگی شخصی است. این را فراموش نکنید که بین کار کردن بیش از اندازه و تلاش زیاد، فرق‌های اساسی وجود دارد.

در صورتی که شما در طول روز بیشتر از ۱۲ ساعت کار می‌کنید اما نتیجه دلخواه را نمی‌گیرید، باید بدانید جای کار ایراد دارد.

البته زیاد استراحت کردن و تنبلی نیز می‌تواند باعث دور شدن شما از اهدافتان شود. پس سعی کنید تعادل مناسبی بین کار و زندگی خود برقرار کنید.

 

  • مراقب وضعیت روحی خود باشید: شما زمانی می‌توانید بگویید که دارای یک زندگی سالم هستید که جسم و روحتان در وضعیت خوبی قرار گرفته باشد. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و مسائل اجتماعی از جمله بیماری کرونا و… درگیری‌های ذهنی اشخاص چند برابر گشته است.

بنابراین برای مراقبت از روح خود و پیروی از یک سبک زندگی سالم می‌توانید از مدیتیشن کمک بگیرید؛ بدین ترتیب همه انرژی‌های منفی را از خود جدا کرده و احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

 

  • کتاب بخوانید و یاد بگیرید: یکی از مهمترین ویژگی‌های یک زندگی سالم، یادگیری و آموزش ذهن است.

از آنجایی که در دنیای امروزی همه اتفاقات به سرعت در حال تغییر هستند، شما نیز باید سعی کنید علم خود را به روز نگه داشته تا ضمن پیشرفت در کارهایتان، به اهدافتان نیز دست پیدا کنید.

خوشبختانه دسترسی آسان به اینترنت، بستر مناسبی را برای یادگیری مهارت‌های جدید فراهم کرده است که می‌توانید برای توسعه اطلاعات شخصی، از آن استفاده نمایید.

 

در نهایت برای نزدیک شدن به یک سبک زندگی سالم می‌توانید نزد یک متخصص رفته و با ایشان مشاوره داشته باشید و طبق راهنمایی وی، در مسیر صحیح قرار بگیرید.

تاثیر سبک زندگی سالم بر انسان‌ها

تاثیر سبک زندگی سالم بر انسان‌ها

تاثیر سبک زندگی سالم بر انسان‌ها

_افزایش سلامت فیزیکی: بدیهی است که داشتن یک سبک زندگی سالم، وضعیت فیزیکی شما را در حالت مطلوبی قرار داده و خطر بروز انواع بیماری‌ها را برای شما کم می‌کند؛ زیرا با داشتن تغذیه مناسب و فعالیت بدنی منظم و همچنین عدم مصرف مواد مخدر، قطعاً جسم سالم‌تری خواهید داشت.

_افزایش آرامش و انرژی: یکی دیگر از تاثیرات سبک زندگی سالم روی انسان‌ها بالا رفتن میزان سطح انرژی و بهبود کارایی است؛ چون با داشتن تغذیه مناسب و تحرک بدنی کافی، شما احساس رضایت و آرامش بیشتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید : کمال گرایی منفی چیست؟

_کاهش استرس: بدیهی است که انجام فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، تمرینات آرامشی و خواب کافی باعث می‌شود که شما از نظر وضعیت روانی بهبود پیدا کرده و در مواجهه با استرس‌های روزانه، آرامش بیشتری داشته باشید.

_بالا رفتن طول عمر: به شما اطمینان می‌دهیم که داشتن یک سبک زندگی سالم، میزان طول عمرتان را افزایش خواهد داد. طبق آمار افرادی که تغذیه سالمی داشته، مرتب ورزش می‌کنند و همچنین از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر دوری می‌کند، معمولاً عمر بیشتری دارند.

_بهبود کیفیت زندگی: از نظر روانشناسی داشتن یک سبک زندگی سالم، کیفیت زندگی فرد را بهتر کرده باعث می‌شود تا فرد احساس خوشبختی بیشتری داشته باشد.

رفتارهای پرخطر چه رفتارهایی هستند؟

رفتارهای پرخطر چه رفتارهایی هستند؟

رفتارهای پرخطر چه رفتارهایی هستند؟

رفتار پرخطر به رفتاری گفته می‌شود که افراد را در معرض عواقب منفی در حال و آینده قرار دهد. البته رفتارهای پرخطر دارای شدت و میزان متفاوتی هستند؛ اما معمولا هنگامی که چنین رفتارهایی در نوجوانی رخ می‌دهد، نوجوانان پیامدهای دراز مدت آن را در نظر نمی‌گیرند. در ادامه شما را با چند مورد از رفتارهای پرخطر آشنا می‌سازیم:

_اولین مورد رفتارهایی است که به آسیب‌ها و خشونت‌های ناخواسته کمک خواهد کرد. به عنوان مثال مصرف الکل شامل رفتار پرخطر است و یا موتور سواری بدون کلاه ایمنی، جزو رفتارهای پرخطر محسوب می‌شود.

_کشیدن سیگار و استفاده از تنباکو و قلیان جزو یکی از رفتارهای پرخطر است. ضمناً مصرف بالای سایر مواد مخدر نیز جزو رفتار پر خطری است که متاسفانه این روزها بسیار رواج پیدا کرده است.

_یکی دیگر از رفتارهای پرخطر رفتارهای جنسی است که به بیماری‌های مزمن و عفونت‌های ناحیه تناسلی و بیماری ایدز و حاملگی های ناخواسته منتهی می‌شود. طبق آمار میزان این رفتار پرخطر روز به روز در حال افزایش است.

_عادات غذایی ناسالم مثل خوردن سوسیس و کالباس، نوشابه و سایر فست فودها نیز جزو رفتارهای پرخطر محسوب می‌شود.

_جالب است بدانید که عدم تحرک یکی از رفتارهای پرخطر است؛ چرا که افراد را در معرض چاقی و بیماری‌هایی مانند آسم قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید : خشم چیست و انواع آن

کلام آخر

برای رسیدن به یک سبک زندگی سالم سعی کنید هرگز خود را در معرض رفتارهای پرخطر قرار ندهید؛ چرا که سلامت روح و جسم و ذهن شما مورد تهدید قرار می‌گیرد و عواقب مخربی دارد.

از آنجایی که معمولاً رفتارهای مخاطره آمیز نشانه مشکلات عمیق روانی هستند؛ در این صورت بهتر است از یک روانشناس متخصص کمک گرفته تا برنامه خود را جهت رسیدن به موفقیت‌ها به بهترین شکل ممکن تنظیم نمایید.

روانشناسان و متخصصان با کمک انواع تست‌ روانشناسی و شخصیت شناسی ضمن دریافت اطلاعات و آگاهی بیشتر در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی شما، بهترین راهکارها و پیشنهادات را برایتان ارائه خواهند داد.

در این مقاله ما راجع به موضوع سبک زندگی سالم جایگزین رفتار پرخطر صحبت کردیم. امیدواریم از این نوشتار بهره کافی را برده باشید. از این که تا پایان مطلب در کنار ما بودید، کمال تشکر را داریم.

سوالات متداول

۱_سبک زندگی چیست؟

به صورت کلی همه نظرها، علاقه‌ها، رفتارها و جهت‌گیری‌های یک فرد یا گروه یا یک فرهنگ، سبک زندگی گفته می‌شود.

۲_برای برخورداری از یک سبک زندگی سالم ساده، از چه چیزهایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

می‌توانید از نور خورشید، هوای پاکیزه، آب گوارا و تازه، خواب کافی، ورزش‌های گروهی و رژیم غذایی سالم بهره بگیرید.

۳_از چه طریقی می‌توانیم به یک سبک زندگی سالم نزدیک شویم؟

بهتر است از انجام رفتارهای پرخطر پرهیز کرده و خوب غذا بخورید، خوب بخوابید و سعی در تقویت سیستم ایمنی بدن خود داشته باشید.

۴_مهمترین عوامل تعیین کننده سبک زندگی سالم چیست؟

معمولاً مهارت‌ها و توانایی‌های فردی، استرس و اضطراب، روابط فرد و اجتماع و احساس کنترل در زندگی جزو مهم‌ترین مواردی است که در انتخاب سبک زندگی سالم تاثیر گذار است.

۵_وظیفه والدین هنگام مواجهه نوجوانانشان با رفتارهای پرخطر چیست؟

در چنین شرایطی سعی کنید بدون سرزنش و قضاوت او را راهنمایی کرده و راجع به پیامدهای جبران ناپذیر به آرامی با او صحبت کنید. از عصبانی شدن بیش از حد و زدن حرف‌های تعصبی و احساسی پرهیز کنید و سعی کنید با منطق، نوجوان خود را از عوارض چنین رفتارهایی آگاه سازید.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *