اعتماد به نفس, خودرهبری, روانشناسی, شخصیت شناسی, مشاوره و درمان

استقلال مالی برای زنان

استقلال مالی برای زنان

داشتن استقلال مالی فقط مختص آقایان نیست؛ بلکه زنان نیز می‌توانند دارای استقلال مالی باشند و از نظر روانشناسی این مسئله روی اکثر جنبه‌های زندگی آنها تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به اینکه در دنیای امروز مشارکت در اکثر جنبه‌ها از جمله مسئله اقتصادی، افزایش پیدا کرده است؛ استقلال مالی زنان نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است.

همچنین داشتن استقلال مالی فقط مختص خانم‌های شاغل نیست؛ بلکه بانوان خانه‌دار نیز می‌توانند از طریق مختلف برای خود کسب درآمد کنند. در این مقاله ذهن زیبا می‌خواهد در رابطه با موضوع استقلال مالی برای زنان صحبت کند.

استقلال زنان

در این مطلب منظور از استقلال زنان بیشتر استقلال مالی آنها است که معنی آن داشتن درآمدی برای پرداخت برخی هزینه‌ها و مدیریت اقتصادی زندگی خودشان است.

هنگامی که یک زن از نظر مالی مستقل بوده و دارای درآمد است، می‌تواند شرایط مالی خود را کنترل کرده و در رابطه با تصمیم گیری‌های مختلف، قدرت اختیار و انتخاب بیشتری داشته باشد؛ در نتیجه استقلال مالی برای زنان باعث می‌شود به دیگران وابسته نباشند و در هنگام سختی‌ها و مشکلات، به همسر و یا خانواده خود کمک کنند.

برای استقلال مالی هیچ فرقی ندارد که یک زن مجرد باشد یا متاهل؛ زیرا در هر دو حالت، داشتن استقلال مالی یک نیروی اقتصادی خوب برای خود و خانواده می‌باشد. لازم به ذکر است که تیپ شخصیتی زنان نیز روی میزان استقلال آنها تاثیرگذار است. به بیان دیگر برخی از زنان اصلاً دوست ندارند از کسی پول بخواهند یا وابسته باشند.

اما برخی دیگر نیز به حمایت‌های مالی دیگران احتیاج داشته و وابسته می‌باشند. متاسفانه در برخی از فرهنگ‌ها و جوامع یک باور غلط وجود دارد و آن این است که استقلال مالی زنان، منجر به افزایش آمار طلاق می‌گردد. اما باید بگوییم که  مسئله نه تنها به زندگی مشترک لطمه‌ای وارد نمی‌کند، بلکه دارای مزیت‌های زیادی نیز هست.

مزایای استقلال مالی زنان

مزایای استقلال مالی زنان

مزایای استقلال مالی برای زنان

استقلال مالی برای زنان دارای مزایایی می‌باشد که در این بخش به برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

_اول اینکه داشتن استقلال مالی باعث می‌شود تا زن هنگام قرارگیری در شرایط اضطراری، بتواند مشکلات خود و خانواده‌اش را حل کند.

_همانطور که می‌دانید این روزها تورم‌های کنترل نشده در جامعه ما در حال افزایش است و در چنین شرایطی خانواده‌هایی که دارای دو منبع درآمد هستند؛ یعنی اینکه علاوه بر مرد، زن نیز شاغل است بهتر می‌توانند مسائل اقتصادی خانه و خانواده را مدیریت کنند.

_استقلال مالی برای زنان از نظر روانشناسی و شخصیت شناسی باعث افزایش اعتماد به نفس شده و سلامت روان آنها را بهبود می‌دهد؛ زیرا معمولاً بانوانی که از نظر اقتصادی مستقل نیستند، برای انجام اکثر کارهای خود وابسته به دیگر اعضای خانواده بوده و این موضوع منجر به کاهش اعتماد به نفس آنها می‌گردد. همچنین باعث می‌شود که او به فردی عصبی و بد خلق تبدیل شده که دائماً نسبت به شرایط گله‌مند است.

تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

_مزیت دیگر داشتن استقلال مالی برای زنان این است که نیازی نیست به خاطر پول در روابطی بمانند که در آن مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. متاسفانه امروز شاهد این مسئله هستیم که برخی از زنان به خاطر نداشتن استقلال مالی با فردی زندگی می‌کنند که انواع و اقسام ظلم‌ها و ستم‌ها را بر آنها روا می‌دارد. این افراد به دلیل اینکه از نظر مالی مستقل نیستند، نمی‌توانند بدون همسر و یا خانواده خود زندگی کنند؛ در نتیجه همیشه تحت فشار هستند.

_داشتن استقلال مالی به زنان حس قدرتمندتر بودن و اعتبار می‌دهد و همچنین به کمک این مسئله، زنان می‌توانند بر تعصبات جنسیتی جامعه غلبه کنند و به فرزندان خود نیز این مسائل را آموزش دهند.

_مزیت دیگری که استقلال مالی برای زنان دارد این است که چنین بانوانی دارای ارتباطات اجتماعی مناسب بوده و معتبر و قابل اعتماد هستند. البته این به آن معنا نیست که بانوانی که استقلال مالی ندارند، معتبر نیستند؛ بلکه منظور ما این است که استقلال مالی باعث افزایش اعتماد به نفس در زن‌ها شده و در نتیجه می‌توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و همدلی کنند؛ زیرا نگرانی بابت مسائل مالی ندارند.

استقلال مالی زنان خانه دار

استقلال مالی زنان خانه دار

استقلال مالی زنان خانه‌دار

یکی از دغدغه‌های همیشگی بانوانی که شاغل نبوده و به اصطلاح خانه‌دار هستند، داشتن یک سرمایه مستقل است. فرهنگ غالب کشور ما این است که مردان مسئول درآمد و مخارج خانواده بوده و این مسئله باعث می‌شود که بانوان خانه‌دار از چنین شرایطی احساس مطلوبی نداشته باشند؛ زیرا در صورت تامین نبودن، دچار حس عدم امنیت می‌گردند.

البته بهترین حالت در چنین شرایطی این است که همسر ماهیانه یک مبلغ مشخصی را به خانم خود اختصاص داده تا او نیز احساس بهتری پیدا کند. همچنین یکی از گزینه‌های خوب، خرید بیمه عمر باشد. با انجام این کار با پرداخت حق بیمه پس از گذشت چند سال، حقوق مستمری برای خانم خانه‌دار ایجاد می‌شود که می‌تواند از آن برای دوران میانسالی و پیری خود استفاده کند.

از طرفی در صورت بروز بیماری یا حوادث دیگر، به دلیل داشتن بیمه عمر دچار مشکلات جدی نمی‌شود. اما اگر شما به عنوان یک زن خانه‌دار دوست دارید که استقلال مالی داشته باشید، می‌‌توانید به دنبال مشاغل دورکاری و یا مشاغلی که در خانه انجام می‌شوند، بگردید. در این صورت بدون اینکه به بیرون از خانه بروید، در منزل خود ضمن حضور دائمی در خانه و نگهداری از فرزندان، می‌توانید درآمد متوسطی نیز داشته باشید.

در غیر این صورت سعی کنید همیشه پس‌انداز کردن را به یک عادت تبدیل کنید تا در هنگام سختی دچار مشکلات اقتصادی نشوید. در چنین شرایطی می‌توانید مخارج خود را شناسایی کرده و آنها را به طور کامل مدیریت کنید. ضمنا در این زمینه می‌توانید از افراد با تجربه، مشاوره بگیرید.

هوش مالی زنان

هوش مالی زنان

هوش مالی زنان

 طبق پژوهش‌های انجام شده زنان بیشتر از مردان پس‌انداز می‌کنند و هوش مالی زن و مرد با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی است. اگرچه برای اندازه‌گیری میزان هوش مالی بهتر از تست روانشناسی نیز کمک گرفت؛ اما طبق تعریف هوش مالی یا شم اقتصادی مجموعه‌ای از قابلیت‌ها برای مدیریت مالی زندگی می‌باشد که در هر کسی متفاوت است.

در واقع روانشناسان معتقدند وضعیت مالی هر کسی تا حد زیادی به پرورش هوش مالی وی وابسته است. اگر هوش مالی بیشتر پرورش داده شود، کیفیت وضعیت اقتصادی فرد در آینده بالاتر است؛ لذا برای پرورش و ارزیابی هوش مالی خود، می‌توانید الگوهای مناسب را شناسایی کنید و آنها را در زندگی خود به کار بگیرید.

در رابطه با هوش مالی زنان باید بگوییم که میزان ریسک پذیری بانوان نسبت به آقایان کمتر است؛ اما در معاملات معمولاً بیشتر از مردان سود می‌کنند و جالب است بدانید که هنگام ضرر و وجود شرایط ناپایدار، زنان ممکن است تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را متوقف کنند. در صورتی که مردان اقداماتی برای افزایش دارایی خود انجام داده تا ضرر وارد شده را جبران نمایند. به طور کلی مردان در بازارهای مالی، سود خود را با سود بازار یا همتایان خود می‌سنجند اما بانوان تلاش می‌کنند که با توجه به علائم راهنما، مسیر درست را پیدا کنند.

به طور کلی برای افزایش هوش مالی یا شم اقتصادی داشتن سواد مالی نیز کمک کننده است؛ در نتیجه بانوان می‌توانند با استفاده از مهارت‌های کوچک، میزان سواد مالی خود را افزایش داده و در زمینه‌های مالی پیشرفت کنند. واضح است که هر چقدر سواد مالی بیشتر باشد، میزان درآمد بالاتر میرود.

چالش‌های داشتن استقلال مالی برای زنان

با وجود تمام مزیت‌هایی که برای استقلال مالی زنان ذکر کردیم، جالب است بدانید که این مسئله با چالش‌هایی نیز روبرو است که یکی از مهم‌ترین آنها عدم پذیرش همسر است. بله درست است! ممکن است این مسئله برایتان کمی عجیب باشد؛ اما برخی از آقایان هیچ وجه دوست ندارند همسرشان شاغل باشد یا اینکه از طریقی دارای استقرار مالی باشد. این مسئله به طرز تفکر و آداب و رسوم فرهنگی باز می‌گردد.

البته ممکن است تجربیات مرد در زندگی شخصی و جامعه منجر به وجود آمدن چنین طرز تفکری شده باشد. برای حل این مسئله می‌توانید پیش از ازدواج این موضوع را با همسرتان به اشتراک گذاشته و در رابطه با آن تفاهم لازم را کسب کنید. دقت داشته باشید که استقلال مالی بانوان نباید به گونه‌ای جلوه کند که قدرت مردانه آقایان زیر سوال رود.

پس هنگام صحبت کردن راجع به این مسئله به این نکته دقت نمایید. همچنین یکی دیگر از چالش‌ها و مشکلاتی که استقلال مالی برای خانم‌ها به وجود می‌آورد، توقعات دیگران نسبت به اوست؛ به این ترتیب که برخی از دوستان و نزدیکان دائماً از او توقع دارند که مشکلات مالیشان را حل کند.

اگرچه کمک کردن به دیگران امر بسیار پسندیده‌ای است؛ اما در صورتی که این مسئله آنقدر ادامه پیدا کند که به یک وظیفه تبدیل شود و موجب آزار فرد گردد، می‌‌تواند دردسرساز باشد. پس برای حل چنین چالشی نیز باید اقدامات لازم را انجام داد.

همچنین بعضی از بانوانی که از نظر مالی به استقلال رسیده‌اند، دچار تضاد بین خرج کردن یا پس‌انداز کردن می‌شوند؛ به این معنی که نمی‌دانند آیا باید پول خود را در زندگی مشترک خرج کنند یا آن را پس انداز نمایند.

حتی گاهی بر سر این موضوع با شوهر خود دچار اختلاف می‌شوند؛ به عنوان مثال ممکن است مرد از زن توقع داشته باشد که در مخارج خانه کمک کننده باشد و زن این مسئله را نپذیرد.

پس در چنین شرایطی ممکن است استقلال مالی برای زنان به یک مسئله دردسرساز تبدیل شود. اما توصیه می‌کنیم با کمک متخصص و مشاوره مشکلات مربوط به این مسئله را مدیریت و کنترل نمایید.

چالش داشتن اسقلال مالی

چالش داشتن اسقلال مالی

سخن پایانی

همه افراد به دنبال روش موفقیت‌های مالی هستند؛ زیرا آزادی‌های مالی به فرد این امکان را می‌دهد که از امکانات موجود استفاده‌های بهتری کند و با توجه به اینکه در عصر کنونی زنان نیز نسبت به گذشته نقش‌های بسیار مهمی را بر عهده دارند، استقلال مالی برای زنان بسیار کمک کننده است.

در واقع موفقیت‌های مالی به بانوان این امکان را می‌دهد که در عرصه‌های مختلف به شکوفایی برسند و این مسئله روی میزان سلامتی سایر اعضای خانواده و لذت بردن بیشتر از زندگی، تاثیر بسزایی دارد.

سوالات متداول

۱_موانع پیش رو برای افزایش سواد مالی بانوان کدام است؟

مهم‌ترین این موانع نبود خودباوری در زنان و مسئولیت باروری در خانواده می‌باشد. همچنین موانع فرهنگی، اجتماعی و فیزیکی نیز آنها را نسبت به این مسئله محدود کرده است.

۲_مشکلات زندگی زنان شاغل کدام است؟

زنان شاغل زمان کافی برای خانواده خود ندارند و به دلیل که ساعات زیادی را بیرون از منزل هستند، دچار خستگی‌های ناشی از کار می‌شوند؛ در نتیجه برای مدیریت خانه و فرزندان خود استرس زیادی را متحمل خواهند شد.

همچنین ساعت استراحت آنها محدود بوده و به دلیل اینکه بیرون از خانه نیز کار می‌کنند، باید نقش‌های مختلفی را در زندگی بر عهده داشته باشند و بتوانند هر یک از نقش‌ها را به خوبی ایفا کنند؛ در نتیجه تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت.

۳_استقلال مالی برای یک زن چقدر اهمیت دارد؟

این مسئله اهمیت زیادی داشته و به زنان کمک می‌کند تا ضمن افزایش میزان اعتماد به نفس و حس ارزشمندی، در اداره امور مالی خانواده کمک کننده باشند و به دیگر اعضای خانواده، وابستگی نداشته باشند.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

مطالب مرتبط

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *