دل بستگی, روابط زوجین, روانشناسی, شخصیت شناسی, مشاوره و درمان

فرق دلبستگی و وابستگی چیست؟

دلبستگی با وابستگی چه فرقی دارد؟

دلبستگی و وابستگی دو مفهوم جدا از هم هستند که معمولاً در بیشتر مواقع با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. ممکن است کسانی وابستگی را با دلبستگی و عشق اشتباه گرفته و نتوانند مرزهای این دو را به درستی تشخیص دهند. اما دلبستگی منجر به رشد روابط و سازندگی شده ولی وابستگی به عنوان آفتی که روابط را تهدید می‌کند, شناخته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم که فرق دلبستگی و وابستگی چیست و در رابطه با این دو مفهوم به صورت کامل صحبت خواهیم کرد. پس لطفاً ذهن زیبا را تا انتهای مطلب فرق دلبستگی و وابستگی همراهی بفرمایید.

دل بستگی یعنی چه؟

دلبستگی یک پیوند عمیق است که بین افراد به وجود خواهد آمد و شما می‌توانید اولین نشانه‌های دلبستگی را در رابطه والدین با فرزندان ببینید. هنگامی که دلبستگی به صورت ایمن باشد در واقع فرد یک پایگاه امن بوده که در آن می‌تواند استعدادهای خود را شکوفا کند و روز به روز رشد کند.

ما در هر سنی که باشیم می‌توانیم دچار دلبستگی نسبت به افراد مختلف گردیم که این مسئله می‌تواند باعث احساس سرخوشی و شادابی گردد. در واقع در دلبستگی فرد از بودن کنار دیگری احساس رضایت قلبی داشته و می‌تواند با سایر افراد جامعه نیز به صورت صحیح و موثری ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید : اضطراب جدایی در بزرگسالان

وابستگی و دلبستگی

وابستگی و دلبستگی

وابستگی به چه معناست؟

معنای وابستگی داشتن هرگونه اتکا نسبت به دیگران است. البته وابستگی ممکن است شامل نیازهای مختلفی باشد; به عنوان مثال وابستگی مالی به یک شخص یا خانواده و یا وابستگی‌های روانی نسبت به برخی از اعضای خانواده جهت تامین نیازهای روحی و…

به طور کلی وجود برخی از این وابستگی‌ها برای افراد طبیعی است. اما اگر میزان آن زیاد باشد, به یک وابستگی ناسالم تبدیل شده و برای فرد خطراتی را به همراه دارد.

فرق دلبستگی و وابستگی چیست؟

در واقع اشخاص وابسته به علت خلا‌ءهای موجود در زندگی, به دیگری احساس وابستگی شدید پیدا کرده و همیشه ترس از دست دادن وی فرد را آزار می‌دهد.

چنین افرادی اگر در روابط عاطفی قرار بگیرند, برای از دست ندادن شریک احساسی خود به شخصی مطیع و بله قربانگو تبدیل شده و هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم دچار تردید می‌گردند. از طرفی به شدت زودباور شده و بیش از حد به طرف مقابل اعتماد می‌کنند; زیرا خودشان را باور ندارند.

فرق دلبستگی و وابستگی

تفاوت‌های زیادی بین این دو واژه وجود دارد که ما در اینجا به برخی از مهم‌ترین فرق دلبستگی و وابستگی اشاره می‌کنیم:

۱_تفاوت اول این دو این است که دلبستگی در واقع یک رابطه پایدار و مخصوص بین دو نفر بوده که به واسطه آن افراد را به هم نزدیک‌تر می‌کند. ضمن اینکه هر دو نفر به این رابطه متمایل هستند. اما معمولاً وابستگی به روابطی اشاره می‌کند که در آنها یک نفر به وجود دیگری وابسته بوده که به اصطلاح گفته می‌شود در صورت نبود طرف مقابل, شخص هیچ انگیزه‌ای برای زندگی ندارد.

در واقع می‌توانیم بگوییم که دلبستگی یک سازوکاری طبیعی برای ادامه زندگی است اما از وابستگی به عنوان یک مکانیسم مرضی یاد می‌شود.

۲_تفاوت دوم این دو این است که در دلبستگی احساس امنیت و تعلق خاطر زیادی وجود دارد و در واقع پایه به وجود آمدن دلبستگی, حس صمیمیت است. اما وابستگی ریشه در ناامنی داشته و احساساتی مانند تملک در آن وجود دارد.

۳_در دلبستگی افراد دارای حریم شخصی, استقلال و آزادی هستند. اما وابستگی آزادی را از فرد خواهد گرفت. در واقع می‌توانیم بگوییم که دلبستگی نوعی از عشق دگرخواهانه بوده; اما وابستگی یک عشق کاملا خودخواهانه است.

بیشتر بخوانید : راهکارهایی برای کم شدن دردهای پس از جدایی عاطفی

تفاوت دلبستگی با وابستگی

تفاوت دلبستگی با وابستگی

چگونه وابستگی را به دلبستگی تبدیل کنیم؟

همانطور که ملاحظه کردید, ریشه اکثر وابستگی‌ها ترس است. پس اگر می‌خواهید از شر وابستگی خلاص شوید و آن را به نوع مثبت عشق یعنی دلبستگی تبدیل کنید, باید بتوانید به ترس‌ها و استرس‌های خود غلبه کنید واگر تمایل داشته باشید می‌توانید به جلسات مشاوره و روانشناسی رفته و به کمک پزشک, احساسات مثبت را در خود تقویت کنید. البته می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر نیز به خودتان کمک کنید:

۱_ترس‌های خود را شناسایی کرده و سعی کنید آنها را از بین ببرید; به عنوان مثال ممکن است شما ترس از دوست داشته نشدن را در وجود خود داشته باشید. سعی کنید با انجام کارهای مثبت, این ترس را از بین ببرید.

فرق دلبستگی و وابستگی چیست؟

۲_سعی کنید به تنهایی برای خودتان وقت بگذرانید. مکانی را پیدا کرده و مطمئن باشید که در این زمان کسی مزاحمتان نمی‌شود. در این شرایط در تنهایی خود بنشینید به عادت‌ها و الگوهای رفتاری خود فکر کنید; به گونه‌ای که تمام تمرکزتان را روی شخصیت شناسی خود بگذارید.

همچنین می‌توانید در این زمان حس هویت خود را نیز تقویت کرده و ارزش‌های اساسی مد نظرتان را به خود یادآوری کنید تا به یک شناخت واقعی از خودتان برسید. در بیشتر مواقع افراد شناخت کافی نسبت به ارزش‌ها و خصوصیات خودشان نیز ندارند; به همین دلیل است که دچار وابستگی‌های غیر معقول می‌شوند. پس سعی کنید از منطقه امن خود خارج شده و احساساتتان را به طور کامل شناسایی کنید.

۳_از کنترل کردن اطرافیان به شدت پرهیز کنید. در بیشتر مواقع افراد وابسته سعی می‌کنند فرد مد نظرشان را به شدت کنترل کنند. اما باید بدانید که شما با انجام این کار احساس بدی را به فرد منتقل می‌کنید; زیرا طرف مقابل شما نیز حق دارد ازادامه زندگی کند و احساسات و انتخاب‌های خود را داشته باشد و شما حق ندارید در کار او, دخالت‌های بی‌جا کنید!

تماس با مشاورین ذهن زیبا

تماس با مشاورین ذهن زیبا

۴_تلاش کنید که با نیازهای خودتان روبرو شده و مسئولیت احساساتتان را برعهده بگیرید. در واقع کنار آمدن با احساسات شخصی شما وظیفه خودتان است نه دیگران; به عنوان مثال اگر در طول یک روز احساس بدی داشته باشید, نباید از دیگران توقع داشته باشید تا همه کارهایشان را به خاطر شما متوقف نمایند. بلکه باید سعی کنید خودتان به حال خوب خود رسیدگی کنید. می‌‌توانید در چنین شرایطی کار خود را روی کاغذ نوشته یا شروع به پیاده‌روی کنید.

۵_اعتماد به نفس خود را تقویت نمایید. هنگامی که شما در رابطه با خودتان احساس خوبی داشته باشید, دیگر نیازی به توجه و تایید دیگران ندارید. البته این به این معنا نیست که شما هیچ گونه نیازی برای تشویق و تایید اطرافیان نداشته باشید; بلکه منظور ما این است که شما به تایید و توجه دیگران وابسته نباشید.

بدین ترتیب به راحتی می‌توانید به رشد شخصیتی خود بپردازید. از طرفی بهتر است میزان انتظارات خود را از دیگران به پایین‌ترین حد ممکن برسانید و به خودتان بقبولانید که دیگران نیز دچار محدودیت‌هایی هستند. هنگامی که شما توقع خود را از دیگران کم می‌کنید, قطعاً احساس مطلوب‌تری را تجربه خواهید کرد.

۶_از خودتان بپرسید که از زندگی چه می‌خواهید و چه سبک زندگی را می‌پسندید. در واقع می‌توانید هدف‌ها و برنامه‌های خود را اولویت‌بندی کنید. در جلسات مشاوره معمولاً متخصصان با استفاده از تست روانشناسی این کار را انجام می‌دهند. بدین ترتیب با مشخص شدن اهداف و طریقه رسیدن به آن, برای زندگی شخصی خود معنایی پیدا خواهید کرد و انگیزه‌های درونی‌تان بیشتر می‌شود.

۷_سعی کنید مسئولیت برنامه‌ها و اتفاقات را پذیرفته و آنها را بر اساس نیازها و آرزوهایتان بچینید; به عنوان مثال اگر فرد مد نظرتان برای دیدن خانواده‌اش رفت, شما می‌توانید به جای ناراحت شدن به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از این فرصت بهره کافی را برده و از تنهایی خود لذت ببرید.

فرق دلبستگی و وابستگی چیست؟

از طرفی بهتر است دایره اجتماعی خود را گسترش داده و به جای وابستگی به یک فرد خاص, با خانواده و دوستان مورد اعتمادتان در ارتباط باشید.

۸_یکی دیگر از کارهایی که به کمک آن می‌توانید از میزان وابستگی خود کم کرده و به میزان عشق و دلبستگی خودتان نسبت به دیگران اضافه کنید, بخشش و کمک کردن به دیگران است. توصیه می‌کنیم در چنین شرایطی کارهای داوطلبانه را انجام داده و بدون داشتن توقع, به دیگران کمک کنید.

فقط دقت داشته باشید اگر احساس کردید که بیش از حد روی اطرافیان تمرکز کرده‌اید, به عقب بازگشته و مجدداً روی اهداف خود متمرکز شوید. اما انزوای عاطفی نیز آسیب زننده می‌باشد. پس باید سعی کنید به دنبال افرادی باشید که مورد اعتماد بوده و بتوانید با آنها روابط عاطفی سالم که مبتنی بر صداقت, همدلی و احترام متقابل است را, برقرار نمایید.

بیشتر بخوانید : تمایل به جنس مخالف در نوجوانان ومعضلات آن

دلبستگی و وابستگی

دلبستگی و وابستگی

کلام آخر

وابستگی و دلبستگی در روابط عاطفی دو مفهوم کاملاً جداگانه از یکدیگر بوده که معمولاً بسیاری از افراد تفاوت بین این دو را نمی‌دانند. در واقع وابستگی برای شروع یک رابطه لازم است اما نباید این وابستگی به صورت غیرمنطقی و هیجانی باشد; بلکه باید این وابستگی به صورت بالغانه به دلبستگی تبدیل شده تا در نهایت بتواند به عشق که احساس فوق العاده مثبت و تاثیرگذاری است تبدیل شود.

در واقع در دلبستگی روابط بین افراد پایدار و دائمی بوده و موجب رشد روانی افراد می‌گردد; بدین ترتیب اعتماد به نفس شخص بالا رفته و او عاشقی بدون قید و شرط را تجربه خواهد کرد.

چنین افرادی تعریف مشخصی از عشق و دلبستگی داشته و حس ارزشمندی را در خود احساس می‌کنند. اما افراد وابسته احساس رضایت از خود و دیگری نداشته و دائماً اظهار عجز و استیصال دارند.

به عبارت بهتر در دلبستگی فرد ضمن اینکه برای احساسات خود ارزش قائل است, به طرف مقابل نیز احترام گذاشته و او را در رسیدن به اهداف شخصی‌اش یاری می‌دهد. در واقع در دلبستگی صمیمیت, احترام و دوست داشتن وجود داشته و فرد عاشق می‌تواند ضمن برطرف کردن نیازهای خود, به رفع نیازهای شریک عاطفیش نیز کمک کند.

اما در وابستگی این مسئله وجود ندارد. ما سعی کردیم در این مقاله در مورد تعریف فرق دلبستگی و وابستگی و راه‌های تبدیل وابستگی به دلبستگی نکاتی را ارائه کنیم. امیدواریم از این نوشتار بهره کافی را برده باشید. از این که تا پایان مطلب فرق دلبستگی و وابستگی در کنار ذهن زیبا بودید, از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

فرق دلبستگی و وابستگی چیست؟

سوالات متداول

۱_وجود وابستگی در روابط چه پیامدهایی دارد؟

طبق نظر روانشناسان وابستگی در روابط معمولاً دچار شکست و جدایی خواهد شد; چراکه تحمل چنین وضعیتی هم برای فرد وابسته و هم برای طرف مقابل غیر قابل تحمل می‌شود.

۲_نشانه‌های وابستگی چیست؟

افراد وابسته معمولاً ترسو می‌شوند و اعتماد به نفس ضعیفی دارند. همچنین دچار حسادت بیش از اندازه شده و نمی‌توانند نکات مثبت خود و دیگران را به درستی ببینند.

۳_نشانه‌های دلبستگی سالم در روابط عاشقانه کدام است؟

در چنین روابطی حتی با وجود داشتن اختلاف نظر, آرامش حاکم است و هنگام به وجود آمدن مشکل دو طرف برای حل آن تلاش می‌کنند. همچنین در تصمیم گیری‌های مختلف با یکدیگر مشورت کرده و در سختی‌ها حامی یکدیگر هستند. در چنین روابطی افراد برای پیشرفت یکدیگر تلاش کرده در صورت اشتباه درصدد جبران برمی‌آیند.

۴_چطور می‌توانم خودم را از یک وابستگی ناسالم رها کنم؟

هنگامی که احساس کردید درگیر یک وابستگی ناسالم شدید, خودآگاهی خود را بالا برده و سعی کنید دلیل وابستگی را پیدا کنید. سپس باید به خودتان بقبولانید که چنین رابطه‌ای به نفعتان نیست و ضمن دوست داشتن خود, در جهت رفع این مسئله برآیید.

مشاوره با ذهن زیبا

مشاوره با ذهن زیبا

مطالب مرتبط

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *