روانشناسی, فرزند پروری, کودکان و نوجوانان

تمایل به جنس مخالف در نوجوانان و معضلات آن

نوجوانان با برانگیختگی هیجانات جنسی مقتضی سنشان طبیعتاً تمایلات زیادی به جنس مخالف خود خواهند داشت. والدین معمولاً در برابر این امر طبیعی، دچار نگرانی می‌شوند و تلاش می‌کنند که فرزندان خود را کنترل کنند. متأسفانه روش‌های معمولی که والدین از آنها استفاده می کنند، مثل رویکردهای مبنی بر سرکوب یا نصیحت‌های کلیشه‌ای، نه تنها عملاً تاثیر چندانی ندارد، بلکه گاهاً باعث می‌شود که نوجوان تمایلات و روابط این چنینی خود را از والدین پنهان کند که این امر به مراتب خطرات بیشتری را شامل حال نوجوان خواهد کرد.
والدین علی رغم نگرانی‌های گاهاً درست خود در این زمینه، باید طبیعی بودن این تمایلات را بپذیرند و تلاش کنند ضمن اتخاذ رویکردهای مناسب برای ایجاد و حفظ ارتباطی نزدیک و صمیمی با فرزند نوجوان خود، آنها را در برابر خطرات احتمالی حاصل از ارتباطات نامناسب، مسلح کنند.
یکی از مهم ترین گام‌ها این است که شیوه درست ارزیابی افراد دیگر، به نوجوان آموزش داده شود. به عبارتی به جای ماهی، ماهی‌گیری را به آنها یاد دهید تا در تمام ارتباطات خود از آن روش، استفاده کنند. مثلاً وقتی با نوجوان خود با فرد جدیدی روبرو می شوید، ارزیابی خود را براساس شواهد و تحلیل رفتاری آن فرد، در اختیار فرزند خود قرار دهید و از او هم درخواست کنید تلاش کند فرد جدید را ارزیابی کند. این کار شمّ شهودی و توانایی او را برای توجه به اطلاعاتی که از طریق رفتارهای فرد جدید حاصل شده، بالا می برد. فرزند نوجوان شما بررسی منطقی رفتارهای دیگران را می‌آموزد، در نتیجه در هنگام برخورد با جنس مخالف، تنها به خاطر جاذبه های جنسی ظاهری، به او متمایل نمی‌شود، بلکه با رصد رفتارهای طرف مقابل، سعی می‌کند فرد را ارزیابی کند و در نتیجه درصد اشتباه نوجوان در انتخاب، کاهش پیدا می کند.

فارغ از تقویت توانایی ارزیابی در نوجوان، باید در نظر داشت که احتمال بروز آسیب‌هایی از خلال ایجاد ارتباط با جنس مخالف وجود دارد و بهتر است والدین در زمینه‌ی نحوه‌ی مراقبت‌های فیزیکی، فرزندشان را توانمند سازند. پیشنهاد به فراگیری مهارت‌های دفاع شخصی و حتی ورزش‌های رزمی، معمولاً با استقبال نوجوانان روبرو می‌شود.آموختن این نوع مهارت‌های جسمانی در کنار آموزش مهارت‌های ارزیابی، به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک می‌کند، چراکه نوجوان خود را روحاً و جسماً توانمند احساس می‌کند و فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد، طبیعتاً وارد هر رابطه‌ای نمی‌شود.
می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بهترین راه کنترل و نظارت بر نوجوانان، علاوه بر آموزش‌های مذکور، ایجاد ارتباط صمیمی است. نوجوان توانمند که با والدینش رابطه‌ی خوبی دارد، به مراتب خیلی کمتر در دام ارتباطات نامناسب می‌افتد، چراکه وجود رابطه صمیمی با والدین منجر به استفاده از نظرات آنها در انتخاب رابطه‌هایش می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *