روانشناسی, فرزند پروری, فرزند پروری, کودکان و نوجوانان

شوخ طبعی با نوجوان

“خنده، فاصله ی میان افراد را کم می‌کند” این سخن بی‌نظیر “ویکتور بورک” را به عنوان یک کلید طلایی در ایجاد ارتباط مؤثر بین افراد می‌توان به حساب آورد.
والدین هم با کمی ابتکار می‌توانند از حس و خصیصه‌ی شوخ طبعی برای برقراری ارتباطی صمیمانه و مستحکم با فرزند نوجوان خود مدد بگیرند.
همانطور که اغلب والدین در این نظر هم‌داستان هستند، دوره نوجوانی، دوره پر تب و تابی و پر استرسی برای فرزندان ما است و ایجاد ارتباط با نوجوان نه تنها بسیار دشوارتر از دوره‌ی کودک است، بلکه نیازمند راهکارهای متعدد است.
به عبارتی، افراد با ورود به دوره‌ی نوجوانی به دلیل مشکلات ناشی از بلوغ و مسائل فراوان دیگرِ مقتضی این دوره، به شدت به حمایت و کمک والدین نیازمند هستند، این در حالی است که اتفاقاً نوجوانان در این دوره، در راه کسب هویت اصلی خود و برای دستیابی به استقلال و کاهش وابستگی به دیگران، از بزرگترین منبع وابستگی خود، یعنی والدین دور می شوند و ترجیح می دهند برای حل معضلات خود کمتر به والدین خود رجوع کنند.

این گسست ارتباطی از جانب نوجوان گاه منجر به بروز مشکلات بزرگی می‌شود. والدین می‌توانند با استفاده از حس شوخ طبعی، سدِّ دفاعی نوجوان خود را سست کنند و با ایجاد رابطه‌ای دوستانه که از خلال شوخ طبعی ایجاد می‌شود، به درون فرزند نوجوان خود نقبی زده و به صورت غیر مستقیم به او نزدیک شده و حمایت و کمک‌های لازم را در اختیار او قرار دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *