شخصیت شناسی, کودکان و نوجوانان

تست شخصیت شناسی نوجوان

تست شخصیت شناسی نوجوان

علوم توسعه و پیشرفت زیادی داشته است و مدل‌های زیادی وجود دارد تا افراد را به خودشناسی بیشتری برساند. در دبیرستان‌های دنیا نیز با استفاده از ابزارهای مختلف مانند تست شخصیت شناسی نوجوان ، تلاش می‌شود تا با بررسی شخصیت نوجوانان، آنها را در زمینه خودشناسی یاری کنند تا به این ترتیب با دانستن تفاوت‌ها و شباهت های خود نسبت به دیگران بتوانند توانایی‌های خود را تشخیص داده و ارتباط بهتری با والدین و سایر افراد بگیرند. در این مقاله ما می‌خواهیم راجع به تست شخصیت شناسی نوجوان مطالبی را مطرح کنیم. از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

علت اهمیت و کاربرد تست شخصیت شناسی نوجوان

تست‌های شخصیت شناسی به نوجوانان کمک می‌کند تا مسیر شغلی بهتری را برای خودشان برگزینند و توانایی‌های خود را بهتر بشناسند؛ زیرا همانطور که می‌دانید افراد دارای تفاوت‌های شخصیتی زیادی هستند و هر فرد دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی نسبت به سایرین می‌باشد. پس با انجام تست‌های شخصیتی و سپس تفسیر آنها، نوجوانان قادرند شغل‌هایی را انتخاب کنند که در آنها تبحر و علاقه بیشتری دارند. به این ترتیب در آینده نیز در کار خود موفق‌تر خواهند بود و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. تست‌ شخصیت شناسی نوجوان ضمن معرفی تیپ شخصیتی فرد، راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس و رشد و بالندگی فرد ارائه می‌دهد و این راهکارها می‌تواند برای والدین و مشاوران مدرسه بسیار مفید باشد؛ زیرا هر چقدر والدین و معلمان نسبت به نوجوانان و دانش آموزان شناخت بیشتری داشته باشند، بهتر می‌توانند آنها را راهنمایی کنند.

به طور کلی تست‌های شخصیت شناسی نوجوان در استعدادیابی شغلی و خودشناسی و راهنمایی شغلی تاثیر زیادی دارد. نتیجه‌ای که فرد نهایتاً دریافت می‌کند، شامل خصوصیات شخصیتی او شغل‌های مرتبط با این تیپ شخصیتی می‌باشد. لازم به ذکر است که باید در نظر داشته باشید از تست‌های معتبر و مفید برای شخصیت شناسی استفاده کنید‌.

 

تست MBTI برای نوجوانان

تست MBTI برای نوجوانان

 

تست MBTI برای نوجوانان

تست شخصیت شناسی MBTI برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال طراحی شده است و کاربرد زیادی در کشف استعداد شغلی و شناخت شخصیت این افراد دارد. در این تست تیپ شخصیت نوجوانان مشخص شده و کارهایی برای افزایش اعتماد به نفس و رشد بیشتر آنها ارائه می‌گردد. همچنین پس از مشخص شدن تیپ شخصیتی، مشاغلی را که بیشترین سازگاری را با فرد داشته باشد به او پیشنهاد می‌شود. این تست به وسیله دو روانشناس معروف به نام کاترین برگز و ایزابل مایرس طراحی شد. در واقع هدف اصلی آن یافتن استعدادهای شغلی و شناسایی شخصیت می‌باشد. امروزه این تست در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و گستردگی بیشتری پیدا کرده است. این تست 8  بعد مختلف از شخصیت نوجوانان را مورد بررسی قرار داده که این موارد دو به دو با یکدیگر در ارتباط هستند و نهایتاً با توجه به تیپ‌های شخصیتی، مشخص می‌شود که شخص با چه مشاغلی تطابق و سازگاری بیشتری دارد. این ۸ بعد عبارت اند از:

  • درونگرا بودن: با انجام این تست میزان درونگرایی شخص مورد ارزیابی واقع می‌شود.
  • برونگرا بودن: این تست نیز میزان برونگرایی فرد را ارزیابی می‌نماید.
  • شهودی بودن: با انجام این تست میزان دریافت اطلاعات شخص از جهان را از طریق شهود او می‌سنجد.
  • حسی بودن: میزان اطلاعات فرد از جهان را از طریق حواس پنجگانه او را مورد ارزیابی قرار می‌دهد‌.
  • منطقی بودن: این تست نیز منطقی بودن شخص را در تصمیم گیری‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
  • احساسی بودن: مقدار احساسی بودن فرد در تصمیمات سنجیده می‌شود.
  • قضاوتی بودن: این تست میزان سرعت شخص را در تصمیم گیری‌ها مورد سنجش قرار می‌دهد.
  • منعطف بودن: در این تست میزان تعلل شخص در تصمیم گیری‌ها مورد ارزیابی قرار داده می‌شود.

لازم به ذکر است که روایی و پایایی آزمون MBTI برای نوجوانان عدد قابل قبولی بوده و طبق بررسی‌های بالینی و مشاهدات روانشناختی، این آزمون مورد تایید قرار گرفته است.

تست های شخصیت شناسی نوجوانان

تست های شخصیت شناسی نوجوانان

تست شخصیت شناسی نوجوانان رایگان

تست‌های شخصیت شناسی زیادی برای نوجوانان وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانند به تیپ شخصیتی خود در زمینه‌های مختلف پی ببرند. در این قسمت ما می‌خواهیم چند مورد از تست‌های شخصیت شناسی نوجوانان رایگان را به شما معرفی نماییم:

۱_تست خودشناسی هوش ریون: در این تست که ۶۰ سوالی است شما می‌توانید جایگاه توانایی ذهنی خود را در جامعه و میزان هوشمندی‌تان را مورد سنجش قرار دهید. این تست به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

۲_تست شخصیت شناسی استروپ: این تست نیز جهت بررسی سرعت توجه افراد طراحی شده است و شامل ۱۱۲ سوال است. با انجام این تست میزان انعطاف پذیری و تغییر پذیری ذهنی خود را مورد ارزیابی و سنجش قرار خواهید داد.

۳_تست شخصیت شناسی امید: این تست دارای ۴۸ سوال بوده و برای ارزیابی میزان امید به زندگی افراد در رده سنی ۱۳ سال و بالاتر طراحی شده است. این تست با تفسیر رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته شده است.

۴_تست شخصیت شناسی تنهایی: در این تست میزان احساس تنهایی و مشکلات ناشی از آن در فرد مورد سنجش قرار گرفته می‌شود. تست خودشناسی تنهایی دارای ۲۴ سوال بوده و مخصوص رده سنی ۱۳ سال به بالا است. این آزمون دارای تفسیر کاملی نیز می‌باشد.

۵_تست خودشناسی اضطراب و استرس: این تست شخصیت شناسی نوجوان ، مخصوص رده سنی ۱۳ سال به بالا بوده و شامل ۱۷ سوال است که پاسخ دهندگان، اضطراب اجتماعی خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این اضطراب که معمولاً سبب از بین رفتن موقعیت‌های خوب می‌شود در این تست مورد شناسایی واقع شده و راهکارهایی برای رفع آن به فرد ارائه داده می‌شود.

۶_تست شخصیت شناسی مرگ: این تست مخصوص رده سنی ۱۴ سال به بالا بوده و ۳۲ سوال دارد. از آنجایی که ترس از مرگ می‌تواند مانعی برای پیشرفت در زندگی انسان باشد، انجام این تست و پیدا کردن نقطه ضعف‌های افراد می‌تواند تاثیر بسزایی در نحوه مقابله صحیح با این ترس باشد. این تست را نیز می‌توانید به صورت رایگان انجام دهید.

۷_تست شخصیت شناسی افسردگی کودکان و نوجوانان: این تست برای رده سنی ۷ تا ۱۶ سال طراحی شده و شامل ۲۷ سوال است. از آنجایی که سنجش میزان افسردگی در دوران نوجوانی و کودکی اهمیت بسیار زیادی دارد، این تست شخصیت شناسی نوجوان ، شامل نکات فوق العاده با اهمیتی راجع به بروز نشانه‌های افسردگی می‌باشد. با انجام آن می‌توانید ضمن شناخت بیشتر نسبت به این مسئله، با راهکارهای مبارزه با افسردگی و کاهش میزان آن را آشنا شوید.

شخصیت شناسی نوجوانان

شخصیت شناسی نوجوانان

۸_تست شخصیت شناسی مطالعه برای نوجوانان: این تست نیز شامل ۴۵ سوال بوده و مخصوص رده سنی ۱۰ سال به بالا می‌باشد. پس از انجام آن می‌توانید با مشکلات یادگیری و عادات بد مطالعه خود برای همیشه خداحافظی کنید؛ زیرا در این آزمون به بررسی مشکلات مربوط به یادگیری پرداخته می‌شود.

۹_تست خودشناسی تصور از خدا: برای رده ۱۴ سال به بالاتر طراحی شده و شامل ۲۷ سوال می‌باشد که نگاه مثبت و منفی فرد به خدا را مورد سنجش قرار می‌دهد. تست خودشناسی تصور از خدا در زمره تست‌های معنوی قرار گرفته و تفاسیر جالبی را به فرد ارائه خواهد داد.

۱۰_تست شخصیت شناسی اهمال کاری: این تست نیز به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و با انجام آن می‌توانید راهکارهایی برای مشکلات و نقاط ضعف خود پیدا کنید. با توجه به اینکه مهم‌ترین دلیل عقب افتادن از برنامه‌های زندگی، تنبلی و سستی و اهمال کاری است؛ با انجام این تست می‌توانید نقاطی را که در آنجا دچار ضعف هستید، شناسایی کرده و برطرف نمایید. تست شخصیت شناسی اهمال کاری شامل ۱۶ سوال است و برای رده سنی ۱۲ سال به بالا طراحی شده است.

۱۱_تست شخصیت شناسی اعتیاد به اینترنت: یکی از آزمون‌های شخصیت شناسی جالبی که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است، این تست است. با توجه به اینکه این روزها استفاده بیش از اندازه از اینترنت برای بعضی‌ها به یک معضل تبدیل شده؛ به گونه‌ای که مانع انجام دادن سایر وظایفشان شده است، این تست طراحی شده است تا بگوید شخص تا چه اندازه درگیر این مسئله است و چه راهکارهایی برای رهایی از این مشکل وجود دارد. این تست دارای ۲۰ سوال بوده و برای رده سنی ۱۲ سال به بالا طراحی شده است.

۱۲_تست شخصیت شناسی هوش کتل: این تست دارای ۵۰ سوال بوده و برای رده سنی ۱۳ سال به بالا طراحی شده است و هوش غیر کلامی فرد مورد ارزیابی قرار گرفته و شخص به کمک آن می‌تواند جایگاه هوش غیر کلامی خود را مورد بررسی قرار دهد.

۱۳_تست شخصیت شناسی شادکامی: این تست شخصیت شناسی نوجوان ، برای رده سنی ۱۳ سال به بالا طراحی شده است و شامل ۲۹ سوال می‌باشد که در آن مثبت اندیشی و نگاه خوشبینانه به زندگی مورد ارزیابی و سنجش قرار میگیرد. از آنجایی که این مسائل نشانه سلامتی در وجود کودک یا نوجوان می‌باشد؛ در صورت عدم وجود این مسئله، راهکارهایی برای داشتن نگاهی مثبت و خوشبینانه به زندگی و افزایش شناخت باورهای ذهنی فرد ارائه می‌شود.

تست شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی

جمع بندی

تست‌های شخصیت شناسی نوجوانان به آنها کمک می‌کند توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود را شناخته و از استعدادهای درونیشان استفاده کنند. جالب است بدانید این آزمون‌ها کمک می‌کند تا ضمن شناخت خود، نسبت به رفتارهای دیگران نیز آگاهی‌های خوبی پیدا کنید و بتوانید بهترین برخورد را در جامعه و محیط کار داشته باشید. در این مقاله ما چند مورد از تست‌های شخصیت شناسی نوجوانان را عنوان کردیم. امیدواریم مطالب موجود در این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. از صبر و توجه شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_اکثر تست‌های شخصیت شناسی نوجوانان چه مسائلی را بررسی می‌کنند؟

این تست‌ها بیشتر تیپ شخصیتی، استعدادهای فرد و شغل های مناسب برای آنان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

۲ معتبرترین تست شخصیت شناسی نوجوان کدام است؟

اکثر تست‌هایی که در این مقاله عنوان شد، دارای اعتبار هستند؛ اما تست شخصیت شناسی مایرز برگز جزو کامل‌ترین، پرطرفدارترین و معتبرترین تست‌های سراسر جهان است.

۳_آیا تست‌های رایگان شخصیت شناسی از اعتبار برخوردار هستند؟

بله، تست‌های رایگان نیز از اعتبار برخوردار هستند. اما بهتر است در میان تست‌های رایگان آنهایی را انتخاب کنید که بر پایه نظرات علمی محقق یا دانشمندی مطرح شده است.

به مقاله تست شخصیت شناسی نوجوان چه امتیازی می دهید؟

0

امتیاز کاربران: 3.09 ( 2 رای)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *