روانشناسی, فرزند پروری, کودکان و نوجوانان

پر خوری و چاقی

پر خوری و چاقی

همه ی متخصصین، بر اهمیت تغذیه مناسب در سلامت جسمی و روحی انسان،همداستان هستند.علی رغم گسترش آگاهی های لازم دراین باره، متأسفانه عادات غذایی ناسالم بین افراد جامعه بیش از پیش رواج یافته است.از جمله ی این عادات،پرخوری و به تبع آن چاقی مخصوصاً در کودکان و نوجوانان است که پرداختن به آن، توجه والدین را بسیار زیاد به خود معطوف ساخته است.

پیشنهادات

1.بی توجهی به مسأله پرخوری و اضافه وزن بچه ها گاهی بین والدین دیده می شود.توجیه آنها، این است که فکر می کنند که پرخوری برای افرادی که در سنین رشد هستند، بلامانع است.این در حالی است که محققین متوجه شده اند که ریشه بسیاری از بیماری های جسمی بزرگسالان، ریشه در نوع رژیم غذایی آنها در کودکی دارد.
2.چاقی و عدم تناسب اندام علاوه بر سلامتی، برعزت نفس بچه ها در برابر دیگران نیز لطمه وارد می کند. چراکه مقایسه و رقابت در بین بچه ها زیاد است و لطمات حاصل نیز شدیدتر است.
3.سعی کنید حساسیت و نگرانی خود را نسبت به مسأله ی اضافه وزن و پرخوری فرزندتان با اغراق نشان آنها ندهید. به جای آن، در گام نخست به صورت غیر محسوس تغییراتی کوچک را در برنامه غذایی آنها ایجاد کنید و به مرور این تغییرات را زیاد کنید تا به برنامه غذایی مطلوب برسید.
4.برای پذیرش راحت تر برنامه غذایی جدید از طرف فرزندتان، بهتر است که کلاً برنامه و رژیم غذایی کل خانواده را تغییر دهید. با کاهش غذاهای پرکالری و چرب نه تنها مقدمات کاهش وزن فرزندتان را به وجود می آورید، بلکه در جهت ایجاد عادت های غذایی درست در میان کل خانواده اقدام می کنید.
5.رژیم های غذایی سخت برای بچه های در حال رشد به هیچ وجه توصیه نمی شود. بهترین راهکار اصلاح عادت های غذایی نادرست آنها، مثل خوردن در هنگام سیری یا هنگام تماشای تلویزیون و … است.
6.سعی کنید زمان فعالیت های کم تحرک بچه ها را در طول روز کم کم کاهش دهید.مثلاً ساعات استفاده از اینترنت و تلویزیون. منتها دقت داشته باشید که حتماً جایگزینی برای این زمان ها در نظر بگیرید. بهترین جایگزین، تشویق آنها به ورزش کردن است تا سوخت و ساز بدنشان روال منظم و درستی را بگیرد و کم کم وزنشان هم مطلوب شود.
7.پیشنهاد می شود که در رژیم غذایی بچه ها به میزان کم از مواد غذایی مورد علاقه ی آنها قرار دهید تا نسبت به آنها حریص نشوند و به صورت پنهانی به مصرف بی رویه آنها روی نیاورند.
8.جوایز خوراکی را کم کم از فهرست موارد تشویقی فرزندتان حذف کنید و به جای آن از جوایزی مثل کتاب های مورد علاقه ، رفتن به سینما و … استفاده کنید.این تغییرات را بسیار نامحسوس انجام دهید تا بچه ها به این روند عادت کنند.
8.علی رغم تمام مراقبت ها و رعایت برنامه ی غذایی مناسب، آگاه باشید که فیزیک هر فردی به صورت ذاتی متفاوت از دیگری است. برخی بچه ها استعداد بیشتری برای چاقی دارند و برخی دیگر استخوان بندی درشت تری نسبت به دیگران دارند. در نتیجه نسبت به فیزیک فرزندتان واقع بین باشید و با توجه به همه این موارد و مشاوره با متخصص تلاش کنید در جهت سلامت بدنی آنها گام بردارید.
9. به بچه هایی که زیاد از حد نسبت به شکل فیزیکی بدنشان حساس هستند،اطلاعات لازم را درباره تناسب اندام با توجه به نوع استخوان بندی و موارد تاثیر گذار در وزن بیاموزید.همچنین تفهیم کنید که ارزش انسانها به شکل ظاهری آنها نیست. پس در نتیجه آنها با هر شکل و شمایلی برای شما ارزشمند و دوست داشتنی هستند و اگر رژیمی را به آنها پیشنهاد می کنید، در واقع می خواهید آنها از سلامت بیشتری برخوردار باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *